שייט נהרות משפחתי בבלגיה

מאת אורן כהן

אוגוסט 2016

יום חמישי 11 באוגוסט

היום הגדול הגיע ואחרי שנה של למידה, תכנונים, התארגנות ותאומים עצמיים – יצאנו לדרך.

איתמר, נהג המונית הגיע בדיוק בזמן, רגע לפני אחת בלילה, העמסנו את כל המזוודות ויצאנו, כל המשפחה, לדרך לנתב"ג.

המראנו בשעה 05:00 ובשעה 12:30 בצהריים נחתנו בבריסל אחרי קונקשין בתורכיה. קודם כל קיבלנו את מכונית הפיג'ו ששכרנו מבעוד מועד ונסענו למרכז בריסל. הטיול שלנו מתחיל. החוויה שלנו בעיצומה.

בריסל יפה (וכיאה לערים הגדולות קצת פקוקה). הבנות רצו לעשות שופינג אז חנות פרימרק המוכרת מתאימה לכך. משם הלכנו למסלול רגלי שכלל את ה GRAND PLACE, בית הפרלמנט, משכן האיחוד האירופי, ארוחת צהריים בפאב מקומי ונעים, שהמלצר שלנו עשה ככל יכולתו כדי לתת לנו שרות מעולה. מוזר שכשאמרנו שאנחנו מישראל, הוא אפילו לא ידע איפה זה....
לקראת ערב נסענו לכיוון אנטוורפן שהיא העיר השנייה בגודלה בבלגיה ונמצאת על גבול הולנד.
קיבלנו שתי דירות מפוארות באחוזה, בלב יער מקסים וירו, שענו על כל הציפיות ואנחנו מתכוננים לביקור באפטלינג ההולנדי. הבנות כבר מחכות.

יום שישי 12 באוגוסט

האפטלינג. אחרי שקנינו כרטיסים באמצעות האינטרנט מבעוד מועד והבנות ציפו וציפו, הגיע היום.

את הבוקר התחלנו בקניות בסופר המקומי באנטוורפן. אחרי ארוחת בוקר "בתנועה" באוטו, יצאנו לכיוון האפטלינג. שעה נסיעה ואנחנו כבר רואים את הפקק שמוביל למקום. הכרטיסים ציפו לנו בקופה והופ... אנחנו בפנים. עדן ואופק מאד אהבו את מתקני האקסטרים שכללו רכבות שעושות לופים ונעות במהירות עצומה. היינו גם באבובים ומים השפריצו עלינו מכל עבר ובעוד מתקנים. אחר הצהריים עברנו למתקנים עם פחות דפיקות לב אבל מהנים לא פחות כמו השייט הפסטרולי והפגודה שמרימה את כולם לגובה שממנו תענוג לראות את הולנד "על כף היד". בערב ראינו מופע אבירים מושקע ויצאנו הביתה לא לפני שנהנינו גם ממופע הסיום של המזרקות.

טיול יאכטות – מה צריך לעשות ?

1.  להתעניין, לקרא ולנסות לחוות את החוויה עוד לפני – באינטרנט, חברים, סוכנויות נסיעות.

2. להצביע על התאריך המבוקש לחופשה.

3.  לסגור יאכטה לשבוע לתאריך שנקבע
(פחות מזה, זה מעט מדי ויותר מזה, זה יקר מדי...).

מספר החלטות נדרשות:

• להחליט איפה מהמגוון המוצע.
  • להחליט איזה גודל יאכטה (המלצה – מיטה לכל אדם ולהשאיר את הסלון פנוי למרות שניתן לישון גם בו. מיטה נוספת רק תעזור לשים מזוודות).
  • רצוי להזמין מסוכנות בארץ שתלווה את המסע בסיוע ותמיכה מיקצועית (המלצה שלי – חברת "תשוט" ונטע שהיתה מעולה)

4.  להחליט האם להוסיף ימים לפני ו/או אחרי השייט. אנחנו הוספנו יומיים לפני ועוד יום אחרי ומאד נהנינו מהבחירה והתוכן שיצקנו לתוכה

5.  אחרי שסגרתם תאריכים לתחילת השיט ולסופו – להזמין טיסות – הלוך וחזור (ממש אין צורך להירתע מקונקשין שמוזיל העלות)

6. להחליט איפה רוצים להיות לפני ואחרי השייט ובהתאם לעניין ולצורך להזמין מלון/צימר/דירה.

7. להזמין רכב בהתאם לצורך (לנו היה זול יותר להזמין רכב לכל התקופה מאשר רק לשלם על העברות מנמל התעופה למרינה וחזרה). הרכב ממש שירת אותנו נאמנה.

8. אתרים – הזמנה מראש באינטרנט זולה בהרבה מקרים.

9. להמשיך לקרא ולהתעניין.

10. לסגור עם חברת היאכטות על אקסטרות (אופניים – מומלץ ביותר)

11. לסגור חבילת גלישה – אין כמו לשתף את החברים והמשפחה בחוויות ובכלל שיחות הווטסאפ והסקייפ כלולות במחיר.

12. ביטוח נסיעות לחו"ל כולל תכולה ובריאות.

13. להכין מראש רשימת ציוד להביא מהארץ וציוד שצריך לקנות בחו"ל ולהוסיף על הרשימה כל דבר שנזכרים.

14. תזכורת במייל לפני ההגעה לספקים השונים אף פעם לא הזיקה.

15. לפרוט כסף מקומי.

טיפ מנצח:
להתחיל בתהליך כשנה מראש מה שיבטיח זמינות ואיכות ובעיקר מחיר זול יותר.

יום שבת 13 באוגוסט

קמנו בבוקר ואחרי הליכת בוקר כיפית ברחובות אנטוורפן יצאנו לעשות קניות לקראת השייט.

אכלנו ארוחת בוקר ונפרדנו מהאחוזה שהיינו בה בצילומים מרהיבים. נסענו לשוק המרכזי של אנטוורפן והגענו ביום שבו התקיים מצעד הגאווה המקומי עם הזמרת דנה אינטרנשיונל הישראלית.

אחר הצהריים הגענו לבסיס היאכטה. עדן נורא התרגשה לראות את השלט שהכננו מבעוד מועד "עדן גיוס קל ונעים האהובה שלנו".

קיבלנו את היאכטה ואחרי שבדקנו אותה, שאלנו שאלות וקיבלנו הסברים טכניים - יצאנו לשייט תירגול. עברתי את הטסט (...) ויצאנו להפלגה קצרה עד למסעדה הקרובה.

הצלחתי לעגון בהצלחה. כמובן שכולם עוזרים עם החבלים והשייט. בלילה ישנו במקום ומחר מתוכננת הפלגה לברוז' (Brugge).

יום ראשון 14 באוגוסט - הפלגה לברוז' (Beugge)

בוקר ראשון על היאכטה. אני וטלי יצאנו לטיול אופניים לכיוון הכפר אקלו. עברנו במאפיות עם ריחות שאין לתאר ועל הנופים אני כבר לא יכול לדבר. מדהים.

ארוחת בוקר שהבנות התחילו להכין על היאכטה. כיף. ואז בכוחות משותפים יוצאים לכיוון ברוז'.

עבודת צוות מושלמת של כל המשפחה. לכל אחד תפקיד. עדן וטלי על החבלים אני בהגה ואופק וסתיו בעזרה נוספת ואחריות על הצילום תוך כדי.

בדרך פגשנו את הלוק הראשון. קצת מלחיץ בהתחלה אבל עם עזרה מכולם כולל המתפעל של הלוק הצלחנו. חיכינו עשר דקות ליאכטה נוספת והמשכנו. עבר בהצלחה.

עצרנו לעגינה בבירנהם שלפני ברוז'. בערב טיול אופניים משפחתי וחזרנו ליאכטה לישון.

יום שני 15 באוגוסט

היום יום חג בבלגיה וחלק גדול מהחנויות סגורות. מילאתי מים ביאכטה וגם שטפתי אותה .

טלי התעוררה ראשונה ועזרה לי לצאת מהמרינה (צריך עזרה ושיתוף פעולה בעיקר עם החבלים שקשרו את היאכטה למרינה) ויצאנו לדרך לכיוון ברוז'. הבנות נשארו בחדר לישון.

הדרך כרגיל מקסימה והנופים כרגיל מדהימים. את ההכנות לארוחת הבוקר עשינו בתנועה תוך כדי שייט ואז עגנו בצד הנהר ואכלנו תוך כדי ניפנוף לשלום למספר יאכטות שעברו אותנו .

לפני ברוז' הגענו למספר גשרים. מדהים איך התנועה נעצרת והגשר מתרומם לכבודנו. בזמן שאנחנו עברנו הרבה תיירים נעצרו לצלם אותנו.

עוד דבר כיפי שיש זה שכל פעם שאנו חולפים על יאכטה או חולפים ליד רוכבי האופניים הרבים לצד הנהר או אפילו תיירים והולכי רגל – מקובל שמנופפים האחד לשני לשלום ומחייכים. אהבתי.

כשהגענו לברוז' עגננו במרינה הראשונה מתוך השתיים הקיימות בעיר. גשר מחבלים קיבל את פנינו ועלה למעלה כדי לאפשר לנו להיכנס למרינה. אחרי התארגנות יצאנו לעיר לאכול צהריים. עשינו גם סיבוב באוטובוס התיירים ברחבי העיר (לא מומלץ כי יקר מאד) ואחרי שנהננו מהיופי המיוחד של העיר חזרנו ליאכטה.

אני שמתי מזרון בסיפון ונשכבתי לנוח. עם שמש כזו אסור לפספס . בערב אני וטלי לקחנו אופניים והבנות נשארו ביאכטה למסיבת דיסקו. ברוז' נצבעת אורות מהממים והכיכר בלילה היא מחזה מרהיב בפני עצמו. אני הזמנתי קפוצ'ינו וטלי הזמינה תה ירוק מאד טעים. ביחד עם וופל בלגי החגיגה היתה מושלמת.

חזרנו ואחרי התברברות קצרה ברחבי העיר הגענו ליאכטה לישון (טיפ: תמיד תיקחו איתכם מפה או תצלמו אותה בפלאפון כדי שתוכלו להסביר לאן אתם צריכים להגיע).

יום שלישי 16 באוגוסט - הפלגה לגנט (Gent)

בבוקר, אחרי רכיבת בוקר, הלכתי לקנות "השלמות" בסופרמרקט וגם הבאתי קרואסונים חמים לטובת ארוחת הבוקר. היינו אמורים לצאת בדיוק בעשר בבוקר בשל תיזמון פתיחת הגשרים שביציאה מן העיר. הספקתי להגיע ליאכטה עשר דקות לפני, וטלי עזרה לי במהירות גם להרים את האופניים ליאכטה וגם להתנתק מהמרינה ויצאנו לדרך.

אחרי מספר שעות של שייט וטעות בפנייה לאחת הפניות (מהר מאד הבנתי הטעות ותיקנתי) הגענו לגנט. קיבלנו תידרוך קצר על המקום ויצאנו לטיול אופניים למרכז הכולל גם וופל בלגי ושתייה חמה. הארכיטקטורה המקומית שובה את העין. בעיקר בלילה עם האורות. החלטנו להישאר בעיר 2 לילות כך שמחר יש לנו את כל היום לטיול.

יום רביעי 17 באוגוסט

היום השני בגנט היה יום של שופינג. ההתרגשות של הבנות היתה בשיאה. אף פעם לא הבנתי מה מרגש כל כך בשופינג אבל כנראה שזה הכיף שלהן. היינו בחנויות האופנה המובילות וכל אחת קנתה בגדים. המחירים די דומים למחירים בארץ. העיקר שהן מרוצות. לעצמי קניתי נעליים אז גם אני שותף לחגיגה. אכלנו צהריים מאוחרים בחוץ. בערב הסתובבנו במרכז שפשוט תענוג לראותו עם שלל האורות.

יום חמישי 18 באוגוסט

יצאנו לדרך לכיוון דייניז.(Deinz).  הדרך פתלתלה ומרהיבה ביופיה.

הבנות קמו מאוחר תוך כדי שייט ואז בזו אחר זו השיטו את היאכטה. אני רציתי לנוח על הסיפון הקידמי אבל פשוט לא יכולתי שלא להתפעל מהיופי של הדרך. בתים מדהימים בעיצובים שאין מילים כדי לתארם. לכל בית שטח עגינה נפרד עם ספינת מרוץ או יאכטה. אין ספק שבאזור זה גרים העשירון העליון של בלגיה. הנהר לכל אורכו מאד יפה אבל בחלק הזה הוא יפה שבעתיים.

הגענו למרינה וחנינו בחניה האחרונה שעדיין לא נתפסה. אחרי העגינה הלכנו לטיול רגלי בפארק הסמוך. גן עדן של ממש. שילוב של יער יפה ומטופח עם גן חיות, גן שעשועים גדול ובית קפה במרכז. כולנו נהנינו עד מאד.

לקראת ערב חזרנו אל היאכטה ויצאנו לטיול אופניים משפחתי במרכז. הבנות רצו להזמין וופל בלגי אבל המלצר הסביר לנו שרק עד שבע בערב מגישים וופל בלגי וכך גם עוגות וגלידות ואילו אחר כך אפשר להזמין שתיה חמה וקרה או אוכל. פשוט מדובר במערכות כלים שונות.

אני הזמנתי קפוצ'ינו עם קצפת. מצוין. בעשר בלילה חזרנו לישון ביאכטה. אני הספקתי להתקלח במרינה. מדובר במקלחות פרטיות שהכניסה אליהן עם קוד סודי והן נקיות מאד. ולשכב לנוח כחצי שעה על הסיפון. היה תענוג.

יום שישי 19 באוגוסט

היום החלטנו לחזור לבסיס היציאה, למסע הקסום ליד הכפר אקלו וזאת כי מחר, יום שבת, בשעה 09:00, עלינו להחזיר את היאכטה כשהיא נקייה בדיוק כמו שקיבלנו אותה.

הגענו בצהריים, אכלנו ביאכטה ופגשנו בבסיס, אחרי שבוע מאז נפרדנו, באלכס ומרים. אין כמו טיול אופניים משפחתי לאורך הנהר וכשחזרנו התחלנו לסדר ולארגן את המזוודות ולסדר את היאכטה לקראת מסירתה מחר.

בערב נשארנו ביאכטה למשחק טאקי מהנה. בעיתוי מושלם הגשם התחיל לרדת בחוץ ובעצם לא רק שהוא לא הפריע לנו, הוא אפילו הוסיף להנאה מהמשחק. סגרנו את עצמנו והאווירה הייתה חמימה. בכלל מזג האוויר בטיול היה סיפור הצלחה – מקביל לאביב חמים אצלנו.

הערב היה זמן טוב לסיכומים. כולם נתנו לשייט בפרט, ולחופשה כולה בכלל, ציונים גבוהים. בלי ספק זו החופשה הטובה ביותר שידענו. בלילה בקושי נירדמנו. קצת מהתרגשות וגם בגלל מתקפת יתושים.

יום שבת 20 באוגוסט

את היאכטה אנחנו צריכים להחזיר בשעה 09:00 אז שעתיים קודם קמנו כדי לעמוד בזמנים. אחרי שניקינו את היאכטה ניגשתי למשרד כדי לשלם את הבנזין ולסגור חשבון והמשכנו ליעד האחרון שלנו – לדירה שהזמנתי במרחק קצר מאד מהגראנד פלאס שבבריסל. הדירה היתה מפוארת ברמות שאפילו אני לא תיארתי. גם המיקום, מרחק עשרות מטרים בלבד מהכיכר היה מושלם. בערב יצאנו לסיור ערב רגלי הכולל את הכיכר וכמובן פסל הילד המשתין. מדהים איך פסל מפורסם כל כך מצוי בפינת רחוב לא מטופחת במיוחד.

בערב חזרנו לישון מותשים. סיום מושלם לטיול מדהים.

יום ראשון 21 באוגוסט

התעוררתי ראשון. אחרי מקלחת קצרה יצאתי לקנות קרואסונים. כשהבנות קמו כבר חיכה להן תה וקרואסונים חמים.
ארזו ונפרדנו מהדירה ומבריסל בחתימה על ספר האורחים שהיה על השולחן. כמובן שכתבנו בגאווה לא מוסתרת גם בעברית וגם באנגלית.

שלום לכולם אנחנו בדרך לנמל התעופה המרכזי של בריסל וחוזרים הביתה. אחרי חופשה כל כך חוויתית וכיפית גם החזרה היתה עם טעם טוב ועכשיו חוזרים לשגרה .

תודה ענקית לנטע מחברת "תשוט" על ההמלצות (כל המלצה פגעה בול !), על היחס השרותי והליווי לאורך כל ההכנות. כמובן על מיקצועיות וידע שראויים לכל ברכה.