שייט תעלות בצרפת - Canal du Midi

ספטמבר 2010

11/09/2010  –  04/09/2010

רקע:

לקראת גיוס ילדינו לצבא, רצינו לצאת לטיול המשלב הנאה וגיבוש משפחתי. המשפחה המורחבת, סבים, דודים ובני דודים מהולנד ומישראל. סך הכל 13 איש, 8 מישראל,מהולנד.

שלב ראשון – בחירת תאריך לחופשה : בחרנו תאריך שמתאים לרוב החבורה, ושיש סיכוי לחוות מזג אוויר טוב, השבוע הראשון של ספטמבר.

שלב שני – בחירת סוג חופשה ואזור מוסכם: שייט תעלות הייתה הבחירה המועדפת. דרום צרפת נראה לנו מאוד אטרקטיבי, מבחינת מזג אוויר, נופים, גסטרונומיה.

שלב שלישי – תיאומים והזמנות: משיטוט מהיר באינטרנט ראינו שאנחנו יכולים לכוון לאחד מארבעה שדות תעופה:
Toulouse, Carcassonne, Beziers או Montpellier. כמו כן מצאנו שהשבוע הראשון של ספטמבר הוא השבוע בו מתחילים לרדת המחירים אצל ספקי חופשות השייט.

מכיוון שבחופשות שייט, הזמנת טיסות והזמנת השייט נעשים בנפרד, החלטנו להזמין טיסות ולהמתין למחירי הרגע האחרון עם הסירות.

הזמנו כרטיסים בצ'ארטרים זולים  www.Airberlin.com   & www.Jetairfly.com , לליאז' ודיסלדורף, משם אספו אותנו להולנד (מרחק  100 - 60 ק"מ) ללינת ביניים. למחרת, טיסת המשך מבלגיה (Charleroi) לדרום צרפת (Carcassonne) עם www.ryanair.com .הזמנות באמצעות כרטיס אשראי באינטרנט.

שבועיים וחצי לפני תאריך היעד התחלנו במרוץ לחיפוש סירות. העדפה למסלול חד- כיווני בתעלה Canal Du Midi. החיפוש היה עצמאי בעזרת המשפחה מהולנד, כמו כן פנינו לשני ספקי חופשות שייט בישראל.

בדיוק שבועיים לפני תאריך היעד, נטע בן חורין מ"תשוט", מצאה בדיוק מה שחיפשנו:

1.      מסלול חד כיווני – Port Cassafieres לכיוון Castelnaudary

2.      שתי סירות מודל חדש בהנחה של הרגע האחרון 30%, ללא תוספת חיוב עבור כיוון אחד, ממש מציאה.

זהו יוצאים לדרך.

04/09 הגעה לבסיס המוצא פגישה עם סבא הנרי.

טיסה מוקדמת משרלרואה (בלגיה) לקרקסון (צרפת), המתנה של שעתיים בתוך המטוס בגלל ערפל. הצוות שמר על קור רוח. נחיתה בקרקסון והעברה באוטובוס לתחנת הרכבת של קרקסון (5 יורו לאדם), משם ברכבת לבזייה המרוחקת 7 ק"מ מבסיס היעד. עוד העברה במונית (7 יורו לאדם) והנה הגענו. השעה 14:00.

מקבלים את האופניים והסירה בניחותה (מומלץ לשלם השתתפות עצמית מראש ולא להסתבך עם ויכוחים בסוף השייט). במקביל סבא הנרי והנקה יצאו לקניות בסופר האזורי ומילאו את הסירות בכל טוב דרום צרפת/

בשעה 16:40 יצאנו, שתי סירות מדגם Salsa בפיקודו של אריה ו- Classique  בפיקודו של תום, למרחק 1 ק"מ מהבסיס.

ארוחת ערב נהדרת עם סבא הנרי ומרגריט שהצטרפו בהתרגשות רבה. אחרי הארוחה החזרנו את סבא הנרי ומרגריט  לבסיס והתארגנו ללינת לילה כ- 5 ק"מ במעלה התעלה.

2nd day – 5th September, Sunday morning
7-lock staircase at Fonserannes Capestang

התעוררנו בבוקר בניחותא, ארוחת בוקר ומתניעים את המנועים. מתברר שאלטנרטור השירות של הקלסיק לא עובד. מהווה בעיית אספקת 220 בסירה, כלומר המקרר עובד בעצלתיים. לעומת זאת בסלסה יש שני מקררים, אז החלטנו להמשיך בהפלגה, לנסות ולתקן את האלטרנטור בהמשך הדרך.

בשעה עשר הגענו ללוק הראשון מתוך 64 שלפנינו. להפתעתינו אנחנו רואים עוזר מוכר על החוף... סבא הנרי. תוך כדי נסיעה במכונית הם ראו את סטפן ואריה, והחליטו לעצור לתמונות אחרונות בהחלט.

הלוק הראשון עבר ללא תקלות, נפרדנו שוב מהנרי ומרגריט, והפלגנו בכייף לאורך הכפר בזייה לכיוון מדרגות פונסרה, במטרה להגיע עד 12:00 לפני הפסקת צהריים. הגענו בשעה 12:15. הרמזור מראה אדום – התנועה במעלה המדרגות נסגרה, המפעילים יצאו למנוחת צהריים, שלאחריה ייפתחו המדרגות לכיוון הנגדי/ירידה.

לקחנו את האופניים ויצאנו לסיור באיזור.

במקביל התארגנות לארוחת צהריים תוך כדי צפייה בפעילות מדרגות הלוקים ועזרה למפעילי סירות מתלמדים במורד התעלה. בשעה 16:00 הרמזור הפך ירוק. נכנסנו למדרגות.... רק כשהיינו בפנים הרגשנו את העוצמה ויכולנו להתפעל ממהישג הטכנולוגי של בניית הקומפלקס לפני יותר משלוש מאות שנים. עלינו את 7 המדרגות תוך 45 דקות. הצוות נהיה מיומן והסירות גלשו להן במעלה התעלה. עוד ועוד מפעילים קיבלו הסמכה על ההגה, מכשירי הקשר בין הסירות היוו מקור נהדר להחלפת חוויות ותיאומים.

בערב הגענו למעגן שבכפר קפסטן. ראינו את הצפיפות והקירבה לכביש והחלטנו להמשיך עוד ק"מ או שניים לאזור שקט בטבע. שוב בצענו התקשורת בעזרת יתידות, והתארגנו לארוחת ערב בפיקודה של יסמין.

3rd day - 6th September, Monday
Capestang – Homps

בוקר היום השלישי התנהל בעצלתיים, סטפן עלה על אופניים והביא באגטים מקפסטן. סירת הזקנים ארגנה ארוחת בוקר. סירת הצעירים המשיכה לישון. בשעה 10:00 הנענו את מנוע הסלסה, תום העיר את צוות הקלסיק ויצאנו לדרך. כמות המים במיכלי הסירות התחילה להדאיג והצטערנו שלא מלאנו את המיכלים בקפסטן.

בצהרי היום הגענו לכפר הציורי – Le Someil . בקרנו את בית הקרח העתיק וניסינו לבקר את מוזיאון הכובעים בכפר. המוזיאון היה סגור עד שעה שתיים, ולא התחשק לנו לחכות. לעומת זאת גילינו גינת תבלינים נחמדה, הנקה קטפה ענפי רוזמרין לתפוחי האדמה של הערב.

במקביל לטיול שלנו, סטפן יצא על אופניים לכיוון הכפר הבא, במטרה לשכור אופניים טנדם, כדי שמיכאל יוכל להנות מחווית הנסיעה לאורך התעלה. בדיוק כשרצינו לעלות לסירות, סטפן הגיע חזרה ומיכאל עלה איתו על האופניים לרכיבה מאושרת בנופים המדהימים.

הסירות המשיכו בשייט במעלה התעלה, לכיוון Homps, בשעה רבע לשבע בערב, כשמיכלי המים שלנו ריקים, הגענו ללוק האחרון, לפנינו תור של שש סירות ותכולת הלוק 3-4 סירות (תלוי בגודלן). היה ברור שאנחנו נשארים ללילה ללא מקלחת. התארגנו לחניה במבנה, לפני הלוק, מעין בריכה עם שערים פתוחים מאחורינו.

לקראת ערב התקדרו השמיים וגשם החל לרדת במטחים קצובים. נפגשנו עם צוותי הסירות השכנות ועזרנו לסירת שיכורים מליברפול לבצע התקשרות. בלילה, בשעה 10 לערך, הגשם התחזק ושומר הלוק הגיע והודיע שיש התרעת הצפה בתעלה. כעת חייבים לצאת מעבר לשערים, לפני שהוא סוגר אותם ומכין את הלוק למקרה של שטפון.

תום חזר לימי ההקפצות מהסט"לים והכניס את הקלסיק לנוהל קרב, הסלסה התנהלה בנוהל קרב של צוללות, מעט יותר רגוע אבל באופן החלטי. הדלקנו אורות ניווט, ו תוך רבע שעה בצענו את התרגולת בחושך מוחלט. היעילות השתלמה, ושיפרנו עמדות בתור לאורך גדת התעלה, לפני שערי המגן של הבריכה.

הגשם המשיך לרדת לסירוגין, סבב יין נוסף, נכנסנו למיטות אחרי מקלחת צרפתית (מגבת רטובה ודיאודורנט). נרדמנו תוך דאגה קלה לקראת היום הבא, יש שביתה כללית בצרפת, עוד לא יודעים איזה לוקים ישבתו ואיזה יפעלו.

4th day - 7th September, Tuesday
Homps – Canal side mooring.

קמנו בבוקר כרגיל, הזקנים ראשונים, השעה 09:00, השערים סגורים והרמזור אדום, החששות מתגברים.

09:15 – השערים נפתחים, האור ירוק, מיניעים את הסירות ונכנסים חזרה לבריכה.... אחרי הסלסה של הזקנים הרמזור הופך אדום. תום נעצר.... מתמהמה, התייעצות קצרה בקשר והוא נכנס, מה שבטוח בטוח.

10:30 - הלוק מתחיל לעבוד. אנחנו מטפסים, עוברים את הלוקים ביעילות ומגיעים להומפ. בהומפ יש מרינה של חברת Le Boat. הסלסה לוקחת גישת ירכתיים מורכבת, והקלסיק נקשרת גם היא באופן מקצועי, חיל הים .... אמרנו?

ממלאים מים, מתקלחים בשירותי החוף ואפילו עושים כביסה. טכנאי מגיע לטפל באלטרנטור של הקלסיק. אנחנו מנצלים את הזמן להצטייד ולחפש אינטנט. לא מוצאים.... לא נורא, נמצא הזדמנות אחרת לשלוח ברכות שנה טובה.

13:15 יוצאים לכיוון Trebe , עפ"י השמועות כל הלוקים פתוחים עד הלוק האחרון שלפני העיר. הסירות מתקדמות בדבוקות של 3 לפי קצב השחרור מהלוקים.

בדרך הגענו ליקב מקסים:  Chateau de Ventenac Minervois

http://www.chateaudeventenacminervois.com , קנינו יין, 3 ליטר בתפזורת - 1.15 יורו לליטר, ועוד 4 בקבוקים (מרלו, קרניון, יין לבן), אנחנו כבר מרגישים הרבה יותר טוב, כאילו שלפני זה היה חסר לנו משהו.

בשעה 19:00 שעת סגירת הלוקים, הגענו ללוק אחד לפני הלוק המושבת, חזרנו ק"מ אחד חזרה, ועגנו במקום יפה ושקט. יסמין ונועם הנעימו לנו בארוחת ערב על בסיס אורז כולבו ונקניקים טובים. החברה בסירה קלאסיק הוציאו נרגילה והדגימו רוח צעירים.

5th day - 8th September, Wednesday
Trebes – Carcassonne

קמנו במטרה להגיע לקרקסון עד השעה 18:00, שעת ההגעה של בארט ואליידה מהולנד. עברנו את הלוק שלפנינו בשעת הפתיחה וגמענו את המרחק ל Trebe עד 11:00. לפני הלוק הכפול של Trebe  עמד תור של 12 סירות, פנים מוכרים של צוותים מימים קודמים. הראשונים בתור מחכים עוד מאתמול. הלוק היה בשביתה בכל יום האתמול, זמן המחזור לכיוון העלייה (מערבה) כשעה, חשבון פשוט הניב את התוצאה של פקק תנועה בן חמש שעות לפחות. השארנו צוות מינימום בסירות והשאר עלו על אופניים לכיוון Trebe, השלמת קניות ובילוי כללי.

לאחר חמש שעות, כצפוי, עברנו את הלוק הכפול. היה ברור שלא נעמוד במשימת ההגעה לקרקסון, יוני וסטפן בתוספת שני אופניים, יצאו לקרסון לקבלת הפנים. בשעה שבע בערב לקראת חניית הלילה, כשני ק"מ מקרקסון הגיעה המשלחת רכובה על אופניים לסירות. אכלנו ארוחה חגיגית בצוות מלא, מחר מיכל, הנקה ומיכאל חוזרים הבייתה.

6th day - 9th September, Thursday
Carcassonne - Village of Villepinte

הגענו לקרקסון לקראת צהריים. התחברנו למיים וחשמל בעלות 3 יורו לסירה. החברה יצאו לכבוש את העיר. קניות, סופר, בגדים ... מכל טוב. הצטיידנו בעוד 5 ליטר יין ונפרדנו בלב כבד מהבנות ומיכאל.

ב 13:00 יצאנו לכיוון מזרח במטרה להגיע ללוק של הכפר ווילפאן. מזג האוויר רק השתפר והנוף מתחיל להשתנות במקום כרמים שדות תבואה, חמניות, חיטה ועוד..

בשעת הסגירה הגענו ללוק אחד לפני הכפר, מקום שקט להפליא. אריה ומעיין יצאו מיד על אופניים לחפש את המסעדה המקומית. הנסיעה לכפר דרך הלוק הבא (1.5 ק"מ) גילתה שהמקום שלנו טוב בהרבה מהחניה שתכננו מראש. לאחר חיפוש קצר מצאנו את המסעדה Deux (2) Acacias  והזמנו שולחן עבור 10 סועדים לשעה שמונה בערב. חזרנו לסירה, התלבשנו במיטב בגדינו, וצעדנו בדרך חליפית (פחות מק"מ) לכיוון המסעדה. בדרך לאורך נחל צלול, מצאנו בוסתן טבעי, עצי תאנה שופעים בפרי מתוק. ההולנדים טעמו פעם ראשונה תאנה טרייה מהעץ. זו הייתה חוויה נהדרת, מתיקות שלא מהעולם הזה.

המסעדה מקסימה, מציעה מספר ארוחות מובנות עם מנות חלופיות, סלטים למנה ראשונה,מעדני ים, אווז וברווז בטעמים שונים ומאכל הקדירה המקומי "קסולה"  Cassoulet למנה עיקרית. כשהגיעה המנה האחרונה בעלת הבית הכינה הפתעה לכבוד יום הולדתה של מעיין, נר שאי אפשר לכבות.... במיוחד עבור המון משאלות. הארוחה הייתה מעולה, גורמה צרפתי במיטבו, שעתיים וקצת של שכרון טעמים, אסור להפסיד. חזרנו בחושך, ההליכה היטיבה עמנו, אחרי כוס יין נוסף נרדמנו מרוצים.

7th day - 10th September, Friday,
Village of Villepinte - Castelnaudary

לאחר פקק התנועה ביום החמישי, מתוך ידיעה שצריך להגיע ליעד הסופי עד השעה 19:00 הפעלנו מנועים בשעה 09:30.

ארוחת הבוקר הייתה תוך כדי שייט בתעלה. התנועה בלוקים הייתה חלקה, גמענו 16 לוקים ברצף ומיד לאחר הפסקת הצהריים הגענו לנמל היעד, מעגן Le Boat בעיר הנחמדה קסטלנאודרי, בירת ה"קסולה". רוב הצוות יצא לגלות את העיר, סטפן, נועם ואריה יצאו על אופניים לבקר באתר אספקת המים לתעלה, 15 ק"מ מערבה לקסטלנאודרי. כיום אספקת המים נעשיית באמצעים מודרניים, כמו המוביל הארצי, אבל לפני שלוש מאות שנים המים סופקו באמצעות כוח הכבידה ממי תהום של הרי הסביבה, פרויקט מרשים לכשעצמו. בדרך חזרה התפנצ'ר לסטפן הגלגל האחורי, הזעקנו את תום שקם משנת הצהריים שלו ודיווש לקראתנו עם זוג אופניים חליפי.

הגענו לסירות בשבע בערב, הכנו ארוחת ערב ממה שהיה במקררים, והיה הרבה. הלומי יין, נכנסנו למיטות.

8th day - 11th September
09:00 Checkout – transfer to Carcassonne

התעוררנו בשמונה לארוחת בוקר, ניקוי סופי והחזרת הסירה. בשעה שמונה וחצי מסרנו את הסירות והאופניים באופן פורמאלי. לא בדקו כלום, וסמכו עלינו שנשאיר נקי. בשעה תשע וחצי עזבנו את הסירות, חלק צעד לטיול אחרון בעיר.

תחנת הרכבת של קסטלנאודרי נמצאת 200 מטר מאחורי הבסיס של Le Boat, עלינו לרכבת לקרקסון. בקרסון יצאנו לארוחת "קסולה" אחרונה והשלמת קניות. (השארנו את המבצר העתיק לפעם הבאה). ב- 15:30 בדיוק, היינו על האוטובוס לשדה התעופה בכיוון הביית

לסיכום – חופשת שייט מעולה, מומלצת בחום רב.