ליל-הסדר בשייט נהרות על יאכטה בבורגונדי

מרץ 2013

תאריכי ההפלגה : 22.3.2013 – 2.4.2013

המשתתפים:

1 זוג הורים +  2 זוגות של הצאצאים ובני זוגם.

החלטנו לחגוג בגיבושון משפחתי –שיט נהרות בבורגונדי. בחרנו בחופשת הפסח, שחל השנה מוקדם מהרגיל ובשבוע ההפלגה שלנו, פקד את צרפת  גל קור והטמפרטורות נעו בין 2 – 7 מעלות.

22.3.13

הגענו לפאריז, לשדה התעופה שארל דה גול במפוצל - אחד הזוגות הגיע בטיסה מאוחרת יותר, לאחר שהסתיים המבחן באוניברסיטה...

ולכן, נשארנו לישון במלון בשדה התעופה. זה נוח, כי מטרמינל 3 יוצא שאטל שמגיע אל המלונות שרתון, נוביטל, איביס והילטון. הליכה של כמה דקות בודדות מתחנת ההורדה, והיינו בפתח המלון.

23.3.13

השכמנו ושכרנו מכונית גדולה – ובה 9 מקומות ישיבה שבקלות התמלאה בנו, ובמזוודות שלנו.

נאלצנו להתעכב כשעה, כי לא רצינו לוותר על המכונית הגדולה.

מנסיוננו, מומלץ להצטייד מראש בטלפון של חברת ההשכרה, להתקשר אליהם יום קודם. זאת על מנת לוודא שאכן ימתין עבורכם רכב של 9 מושבים. אם אין - אז להתעקש, כפי שאנחנו עשינו,  ולעמוד על כך שיש ביניכם רק נהג אחד ואין באפשרותכם להתפצל לשתי מכוניות. אם הזמנתם מראש -  זו בעיה של חברת ההשכרה ושימצאו פתרון עד למחרת !

יצאנו לדרך, היעד : St. Jean-de Losne  - זהו הבסיס שבו אנו מקבלים את הסירה.

זו לא סתם סירה ! קיבלנו את הסירה הכי "חתיכה" במרינה. Vision 3. יש בה 3 קבינות, שלכל אחת צמודים שירותים ומקלחת, והן מאובזרות לעילא. חשבו על כל פרט. החל מהמדף שמעל המיטות (שיכול לשמש גם מיטת נוער) ומשמש מקום איחסון מעולה למזוודות, וכלה בארון מראה מעל כיור האמבטיה שמכיל בלי למצמץ את כל אביזרי הצחצוח והטואלטיקה. יש גם מטבח מרווח ומאובזר הכולל מקרר גדול, תנור, מיקרו ומכונת קפה, וגם מקומות ישיבה עם שולחנות שמתחברים לכלל שולחן גדול ומרווח.

יש בסירה מזגן, שאצלנו פעל על ...חימום... והכי חשוב – אנחנו המשיטים הראשונים – הסירה חדשה לגמרי ! הכל חדש, כל הכלים, האביזרים והסירים. תענוג !

מיד לאחר שקיבלנו הסברים מפורטים על איך ולמה וכמה, שמנו פעמינו אל הסופר, בילינו בו שעה ארוכה והצטיידנו בכל מה שלדעתנו נזדקק לו בשהות שלנו על הסירה. גם הקנייה עצמה היתה חוויה נפלאה.

הסופר ממוקם לא בתוך העיירה, אלא בדרך החוצה ממנה, לכיוון Dijon. לאחר 2 דקות נסיעה הוא מופיע משמאל. נקרא INTER. מומלץ לקנות הרבה שתייה. (והכוונה לא לאלכוהול...) מאחר וניתן להגיע עם האוטו, כמעט עד לסירה עצמה. בשאר המקומות בהמשך הדרך, היינו כבר ללא המכונית, והסופרמרקט לא בהכרח נמצא סמוך לאיזור העגינה.

בינתיים הגיע הערב ומאחר ואסור לשוט אחרי השעה 18:00, הלכנו לאכול במסעדה שהמליצו לנו עליה ושבה לא ידעו מה זה טבעונות... וחזרנו לסירה.

קצת צחוקים, קצת יין ולישון.

מחר יוצאים מוקדם כי מחכה לנו הפלגה ארוכה בת 8 שעות עד שנגיע ל-  Chalon sur Saône.

24.3.2013

קמנו ממש מוקדם בבוקר, הבנים שעטו לבולונז'רי הקרובה והצטיידו בבאגטים ובשלל קרואסונים.

התחלנו להפליג מוקדם משום שידענו שעומדות בפנינו שעות הפלגה מרובות עד לעיר הגדולה והמעניינת  .Chalon sur Saône.

הבנים נהגו את הסירה מעמדת הפיקוד שעל הגג. היה קר ובהיר והם התכסו בשמיכת פליז שיועדה לאותה מטרה.

הדרך יפה, הנהר רחב והצלחנו כבר לעבור שני לוקים בהצלחה.

הנוהל בלוק הוא כזה: נכנסים עם הסירה בשער הראשון – קושרים את הסירה. השער נסגר מאחורינו  ואז ממתינים (חייבים ללבוש חגורות הצלה), עד שגובה המים ישתווה לגובה המים שמעבר לשער השני. כשזה קורה, השער השני נפתח והסירה יכולה להמשיך בדרכה.
מומלץ להגיע אל הלוק עם כפפות עבודה מאחר והעבודה עם החבלים לא תמיד נעימה בידיים.

בדרך הכנו ארוחת צהריים ראשונה בסירה ומאד נהנינו. המטבח נוח ומרווח וכיף לבשל כשנוף הנהר וגדותיו חולפים מבעד לחלונות הגדולים. חוויה !

הגענו ל- Chalon,  עגנו את הסירה ויצאנו לשוטט בעיר. העיר העתיקה יפה ויש בה מדרחובים אופנתיים. בהמשך, ממוקמות המסעדות. אכלנו באחת מהן וחזרנו לסירה.

25.3.13

קמנו בבוקר ב- Chalon, לקחנו את האופניים וחזרנו עם המיטב מהבולונז'רי הקרוב. מאד מהנה לעשות סיבוב עם האופניים. לחם זיתים – מומלץ !

הבולנז'רי המומלצת נקראת La Meulière, וכתובתה
25 Rue Général Leclerc   . היא פתוחה רק בימים שלישי ושבת. (טל: 03.85.42.90.90 ) בבוקר יום שני, העיירה עדיין מנומנמת לאחר הסופ"ש הארוך, פרט לבולנז'רי אחת פתוחה, שנמצאת באזור התעשייה הקרוב ל-port שבו עגנו.

אנחנו, הבנות, היינו אמורות לחבר את הסירה לנקודת המים במרינה, ולמלא מים, אך...הצינורות קפאו... החלטנו בינתיים להצטייד במספר מצרכים שחסרו לנו, בסופר הענק ששוכן בקרבת מקום. כשחזרנו ביקשנו ממנהל המרינה לנסות ולהתחבר לצינור מים אחר, שלא היה מיועד למטרה זו – זה הצליח ויכולנו לצאת לדרך מצויידים במים ומזון.

שטנו לכיוון ה-  CANAL du CENTRE -  מזג האויר נאה מאד ופחות קר.

עברנו כמה לוקים וגשרים, ולפתע - גשר אחד נמוך יותר – ברגע האחרון נמנעה הקטסטרופה בנוסח הטיטאניק... – לקחנו רוורס, נתקענו קלות בגדה השמאלית, אך הצלחנו להשטיח את הגגון. חשוב לציין שהגשרים ב- CANAL du CENTRE נמוכים מאד באופן כללי !

בינתיים, אני והבנות התחלנו בהכנות לליל הסדר: קילפנו, רחצנו ו"העמדנו סירים".

עגנו בכפר הקטן  Fragons. יצאנו לטיול אופניים שהיה משובב נפש (ולא ראיתי אפילו חנות אחת...) וחזרנו.

התארגנו לערב החג: ערכנו שולחן עם מפה ונרות, עציץ פרחים, הגדות, מצות שהבאתי מהארץ, וחרוסת. היה טעים וחגיגי. שרנו את שירי החג ואחר כך שיחקנו במשחקי קופסא: טאקי, דוקים ורמי קוב. שמנו מוסיקה יפה, והלכנו לישון מאד מרוצים.

26.3.13

הבוקר לקחנו את הזמן באופן כללי. הפעם הצטרפתי אל הבנים לביקור בבולנז'רי הסמוך. יצאנו משם עם שלל רב, הרבה מעבר לקיבולת הטבעית של בן אנוש. אבל – זה כל כך יפה ומגרה והריחות מטריפים ואי אפשר לעמוד בפיתוי.

הבת הבכורה יצאה בינתיים לריצת בוקר ואחרי שהקיפה את הכפר נפגשה איתנו בבולנז'רי (מרחק כ-100 מ' מהסירה).

אכלנו ארוחת בוקר מפנקת ומילאנו שוב מים בסירה, ויצאנו לדרך.

המליצו לנו להפליג על תעלה שמובילה לאיזור כרמים ויקבים. הדרך לא היתה ארוכה אך היתה רצופה לוקים. הבנים עבדו קשה והתהליך לקח זמן רב. אנו, הבנות, מאד נהנינו מהדרך אותה העברנו תוך משחק ב... חי/צומח/דומם...

הגענו לעיר Chagny שהיא העיר הגדולה במחוז. יצאנו לתור את העיר על האופניים – משימה לא פשוטה כלל – היתה תנועה מטורפת והיה קשה לרכב. לא כל-כך התפעלנו מהעיר – ראינו יפות ממנה.

חזרנו לסירה לערב של דיבורים, צחוקים והגיגים.

ב- Port  ב- Chagny יש נקודת עגינה עם חיבור למים ולחשמל. הדרך מהפורט ימינה, מובילה לכיוון הרכבת ומרכז העיר. שמאלה - לכיוון החלק הבנוי של העיר (וילות וכדומה) שנראה יותר סימפטי ופחות אפור.

לנו לא היה מקום עגינה בפורט (הגענו מאוחר), ולכן עגנו את עצמנו עם יתדות בקרבת מקום, בחלק יחסית רחב של ה-Canal.

27.3.13

בבוקר (...ולא ויתרנו על הביקור בבולנז'רי המקומי), הפלגנו למקום מקסים שנקרא Santenay – עיירה קטנה שנמצאת בליבו של איזור בורגונדי ושעיקרה ופרנסתה על היין.

רכבנו באופניים בין הרחובות – כל החנויות סגורות וכך גם היקבים. למזלנו, הצלחנו למצוא חנות יקב פתוחה ונעימה שהבעלים גם יודע אנגלית לא רעה. לאחר טעימות של יינות אדומים ולבנים ובעיקר לאחר שהפשרנו מהקור שבחוץ, רכשנו מספר בקבוקים למסיבת הסיום שתיערך מחר.

עצרנו לשתות קפה בבית המלון המקומי (מלון קטן ומאד נעים), והמשכנו לטייל עם האופניים בעיירה המקסימה והנטושה קמעה... רצינו לקנות מים, אולם לא הצלחנו למצוא אף סופר אחד פתוח. היה שם סופר אחד, אבל הוא סגור בין 15:00-12:00 – מנהג המנוחה והאכילה שהתושבים המקומיים מקפידים עליו במיוחד.

העיירה Santenay יושבת על ציר אופניים מרכזי ש"רץ" לאורך התעלה ואם ממשיכים לכיוון דרום-מערב על הציר לאורך ה-Canal, אפשר לפגוש בדרך עוד עיירות נחמדות שהעיקר בהן הוא היין. נראה שהציר "שווה".

Santenay היא הנקודה שממנה אנו מתחילים את הדרך חזרה. הגענו לסירה, והתחלנו להתקדם בדרכנו חזרה לנמל המוצא – יש לנו דרך ארוכה של לפחות 10 שעות שייט, ובדרך לוקים רבים ואיננו רוצים להשאיר הכל ליום האחרון. ושוב – בישולים ( ...אנחנו כל הזמן אוכלים ועדיין נשארו לנו מצרכים..), מוסיקה טובה (גלגל"צ) והרבה צחוקים ואווירה טובה.

את הלילה העברנו  ב- Fragnes.

28.3.13

לאחר שביום הקודם התקדמנו כמעט עד לחיבור של ה- CANAL du CENTRE ונהר ה-Saone, יצאנו הבוקר לדרך מ- Fragnes ל- Chalon sue Seone , מרחק של כשעתיים הפלגה.

יצאנו בשעה 09:00 והגענו ב-11:00 בערך, כאשר לאט לאט הבנות התעוררו.

הגענו ל-Chalon הבנים קפצנו (כרגיל) על אופניים לבולונז'רי הקרוב והביאו "ציוד". בינתיים הכנו בסירה סלטים לארוחה וכשהבנים חזרו התיישבנו בכיף על ארוחת בוקר בנוהל !

אנחנו, ההורים,  יצאנו לסיבוב בעיר והילדים נשארו לנוח ולהתאושש מארוחת הבוקר ביאכטה.

לאחר מכן קפצנו כולם למרכז המסחרי וקנינו בגדי ספורט נחמדים והשלמנו
אספקה להמשך הדרך בסופר הנחמד והגדול . (התכנון הוא שמחר נכין סנדוויצ'ים עבור הנסיעה לפריז כי די התאכזבנו מהסנדוויצ'ים שקנינו בתחילת המסע, בדרך ל-
Saint Jean de Losne.)

חזרנו לסירה והתחלנו לשוט, ועכשיו - מעמדת ההיגוי הפנימית, אחרי שכבר התמקצענו, תוך כדי ריחות הבישולים ברקע.

הגענו לעיירה נחמדה בשם Verdun-sur-le-Doubs . יש בה Port נחמד עם שירותי Wi-Fi, חשמל, ומים (תמורת 15 Euro ).

קפצנו לסופר המקומי לקנות שתייה מוגזת שיהיה לארוחת הערב. הסופר ממוקם כ- 1 ק"מ מהנמל (על הרחוב הראשי).

חזרנו לסירה והעברנו את הערב במשחקי קלפים, שתינו יין טוב והכנו לנו ארוחה נהדרת ! השולחן היה מפוצץ בכלים, עשינו בזריזות שטיפה והלכנו לישון... מחר מחזירים את הסירה...