טורקיה - הפלגת הכנה - צוות "תשוט"

מאת ג'קי מלקו "תשוט"

ספטמבר 2013

טורקיה - הפלגת הכנה - צוות

570 מייל, 6 מפליגים, 3 מדינות וקטמרן אחת.

טורקיה היא אחד מיעדי ההפלגות הטובים בעולם. בשנים האחרונות, מעטים היו המפליגים שטיילו שם, ועתה, בתקווה שתתממש ה"חזרה טורקיה", יצאנו, צוות "תשוט", לבדוק את השטח לקראת עונת ההפלגה הקרובה.
ראינו שטורקיה נשארה יפה כתמיד, אהבנו את מפרציה הצלולים ואת העצים הירוקים שמתנשאים ממש מקו המים.
בכל מקום בו ביקרנו קיבלו את פנינו בחום ובחיוך ושמחו לראות את הישראלים שבים.

לאחר עונת הפלגות עמוסה ומוצלחת, ולקראת עונת ההשכרות הבאה, ארן החליט לצאת עם בנות מחלקת הצ'רטרים למסע בטורקיה.

המשתתפים: ארן "הקפטן" נוימן, שירי צור, ג'קי מלקו, רועי בן צבי, גיורא קדר ודוד דיין.
(וכמובן שלא נשכח את קפטן מורגן ספייס, מר ג'ק דניאלס והגברת פלומרי :)

שירי מחפשת אופקים חדשים
ג'קי אוחזת בבטחה בהגה הספינה
קאש
יאכטה שנראית כנקודה בים- מבט ממרומי  Gemiler Adasi

היום הראשון: יום חמישי ה- 26.09.13

טיסת בוקר קצרה לקוס (צ'רטר של ארקיע), נסיעה במונית למרינה החדשה והתארגנות ביאכטה הגדולה והמפנקת- Lagoon 450 בהנחיית הקפטן, ארן.

התכנית הייתה לצאת כבר באותו יום לכיוון טורקיה, אז ניגשנו לטפל בהסדרת הטפסים ליציאה מיוון. בדרך לביקורת הדרכונים (הנמצאת במעגנה של העיר) הסתובבנו קצת בין העתיקות של קוס, עצרנו בטברנה לארוחה יוונית מסורתית שכללה מנת גירוס ובירה מיתוס, קניות בסופר ויאללה יצאנו אל עבר השקיעה.

לקראת החושך הגענו ל-Knidos. קנידוס הינו מפרץ חמדמד עם רציף צף קטנטן. יש שם מסעדה שהופכת לפאב לקראת הלילה ומסלול הליכה יפה בין העתיקות – מומלץ!

הערב הראשון על הקטמרן הסתיים בארוחת ערב מפנקת שהכין לנו דוד.

היום השני: יום שישי ה-27.09.13

מניעים בשעה 07:00 ולאחר שעתיים וחצי הפלגה הגענו ל- Datcha טורקיה !

בדצ'ה ניגשנו לטפל בטרנזיט-לוג וטופסיאדה. חשוב לציין כי בשונה מבעבר, אין אפשרות לגשת לבד לרשויות ולביקורת דרכונים – כיום הכל חייב לעבור דרך סוכן נסיעות (גם להם מגיעה פרנסה)... לאחר מיקוח קל, הוא עשה עבורנו את הכל (כולל קניית "בלו-קארד" ב- 40 לירות טורקיות !)

בזמן שהסוכן טיפל בניירת, ניצלנו את הזמן והלכנו לראות את העיירה. מפני שבטורקיה הכל עובד על הלירה הטורקית היינו צריכים גם להמיר כסף.. ניתן לעשות זאת בדואר (שנמצא ברחוב הראשי בין הסופר למאפייה) ששם קיבלנו את שער החליפין הטוב ביותר.

צ'אי טורקי ובורקס סיכמו לנו את הביקור בדאצ'ה.

הסוכן החזיר לנו את הדרכונים יחד עם המסמכים הדרושים ויצאנו ליעד הבא - Serche Limani ללינת לילה. בדרך נכנסנו למפרץ היפה Bokus Boko.

בסרצ׳ה הסתדרנו עם עגינה ים תיכונית לרציף. יש שם מורינג לנוחיות :)

נעלנו נעלי הליכה/רחצה ואיש איש לדרכו... ארן ניצל את שעות האור האחרונות לריצה ואנחנו יצאנו לטיול רגלי במעלה העמק. טיפסנו לגובה כדי לצפות על המפרץ מלמעלה (וכדי "להרוויח" את קלוריות ארוחת הערב)... וחזרנו עייפים אך מרוצים לסירה.

לאחר המקלחת הלכנו למסעדה של חאסן לארוחת השישי. לא פיספנו אף מסורת. גיורא בירך ושתינו יין. פתחנו עם מגוון סלטים וכל אחד התפנק על מנה עיקרית - מומחיות המקום – הדגים הטריים. שבעים ומרוצים זיגזגנו בחזרה אל הסירה והסתיים לו עוד יום.

היום השלישי: יום שבת ה-28.09.13

השכמת בוקר לצלילי המנועים ויצאנו בהפלגה לכיוון מרמריס. המרינה במרמריס, Netsel Marina, גדולה ומרשימה, בייחוד המופע המרהיב של שלל הגולטים.

התקרבנו לפתח והגיעה דינגי לכוון אותנו למקום עגינה ללילה. לאחר ההיקשרות קיבלנו מהקפטן משימות – מילוי מים, לארגן שאיבת ריקון של ההולדינג טנק (עם חתימה בבלו-קארד – חשוב! ) וטיפול בניירת מול משרדי המרינה.

הליך הקבלה במרינה עבר בזריזות ועלה 146 € ללילה (כולל חשמל ומים חופשי) ושאיבת ההולדינג טנק עלתה 25 לירות טורקיות יחד עם החתמת הבלו קארד שחיוני בכדי להראות לרשויות (אם יעברו אצלנו לביקורת).

ארן ובנות צוות הצ'רטר יצאו להגיד שלום לחברות הצ׳רטר השונות ולגולטים, גיורא ודוד יצאו להרפתקאה על גבי אופניים (על היאכטה היו 2 זוגות של אופניים מתקפלים) והשאר נשארו לסיאסטה בסירה. גיורא ודוד חזרו עם חוויה קולינרית מקומית ממסעדה שנמצאת בסמוך לתחנת האוטובוס (המלצת המקומיים) בנזק כספי מינימלי של 17 לירות בלבד לכל אחד !

בנוסף, יש במרינה מתחם חנויות יוקרה וגם מספר ברים ומסעדות. נחמד מאוד להסתובב שם ואפילו נרכשו כפכפי הוואיינס חדשות .

בערב יצאנו לבזאר של מרמריס. מתחם גדול מאוד עם המון חנויות של מזכרות, בגדים ומאכלים שונים. התיישבנו במסעדה פינתית חמודה ואכלנו דונר קבב מוצלח יחד עם סלטים ובקבוק יין בעלות של 174 לירות טורקיות.

אחרי שמילאנו את הבטן... קינחנו בגלידה אצל האיש על הפינה, שנותן גם יופי של שואו.

חזרנו לסירה שבעים ומרוצים.

היום הרביעי: יום ראשון ה-29.09.13

שיחרור חבלים בשעה 07:00 (לפי הלו״ז של קפטן ארן)

הפלגה לכיוון Ekincik, ועגינה ב- My Marine. מקום קסום עם מכולת קטנה ומסעדה יפהפייה במעלה ההר...

מכאן יצאנו אל האטרקציה האזורית – הפלגה במעלה ה- Daliyan. על מנת לתאם הפלגה יש לעלות בקשר (ch16) ולקרוא ל-Daliyan Boat Cooperation להזמנת מנועית מקומית לטיול. עלות לבן אדם היא 30 יורו לכל היום. יש המון מה לראות ורצוי לא למהר.

עצירה ראשונה בעיר העתיקה Canos   (עלות כניסה 8 לירות), ממשיכים לכפר של החקלאים לארוחת צהריים ומסיימים במעיינות החמים. בהפלגה חזרה ניתן גם לעצור לשחייה במערות. טיול יומי שבהחלט שווה את ההשקעה.

בערב רצוי לאכול במסעדה אך יש לקחת בחשבון שעלות הארוחה לא זולה - אך שווה את זה.

היות והלו"ז שלנו היה צפוף, יצאנו באותו ערב לכיוון גוצ׳ק. התכנון היה לישון ב- kapi creek אך כשהגענו ראינו שעמוס ( לפחות לטעמנו) אז דילגנו לעוד כמה מפרצים ולבסוף עגנו ב- twenty two fathom cove.

זרקנו עוגן, נקשרנו לעץ (לפי הספר) וניצלנו את שארית האור לספורט ימי. שיחקנו עם הסאפים ( אחד רגיל והשני מתנפח ), עשינו שחייה קלה וניסוי כלים עם הדינגי.

סיימנו את הערב בארוחת פאר ו-2 בקבוקי יין :)

היום החמישי: יום שני ה-30.09.13

בוקר טוב גוצ'ק !

סיבוב ראשון ב- wall bay (מפרץ חמוד עם רציף ומסעדה), המשך סיורים בין המפרצים השונים כמו tomb bay ולבסוף החלטנו לעשות מנוחת בוקר ב- yasica adalari. ירדנו לסיבוב סאפים ולאחר כשעה המשכנו לכיוון העיר גוצ׳ק.

בגוצ׳ק יש המון מרינות ועליכם להחליט כמה אתם מוכנים לשלם עבור עצירת צהריים ( רצו לגבות מאיתנו 55 יורו לשעה ועד חמש שעות ב-D marina)...

אנחנו החלטנו לזרוק עוגן במפרץ מול העיר ולרדת עם הדינגי לעיר. פתרון טוב אך צריך להשאיר משגיח על הסיפון.

גוצ'ק כרגיל נחמדה, מלאה בחנויות ומסעדות, ובלילה  יותר תוססת. הלכנו אל חברו הטוב של גיורא ב- Kebab Hospital, קנינו דונר עוף בטייק אוואי ובזאת נפרדנו מגוצ׳ק... קצר מאוד שהשאיר לנו טעם לפעם הבאה.

היעד הבא  ! Fethiye

יצאנו לדרך ולפתע הרגשנו שהקפטן סובב את הסירה ואנחנו חוזרים לכיוון adasi...מסתבר שהפלגנו בחזרה בכדי לבקר את האחות החדשה של ה- joy של סבא שמעון שבדיוק עגנה שם. ההפלגה הייתה שווה את זה, כי גילינו עוד מפרץ יפהפה, רגוע ולא עמוס. נקשרנו אל שמעון לונג סייד  וקפצנו למים לבדיקה מעמיקה יותר של המפרץ :).

לאחר שנפרדנו משמעון, יצאנו לכיוון Fethiye. בדרך זכינו לרוח טובה והזדמנות לקצת מפרשנות (בכל זאת...) והגענו לפטייה כשעתיים לאחר מכן.

גם שם נושא העגינה אינו זול... ב- ece marina רצו 165 יורו, ב-yes marina רצו 180 לירות טורקיות ( מרינה קטנה מעט רחוקה מהעיר) ולבסוף מר ארן נוימן מצא מקום עגינה ב- yacht classic hotel (המרינה של מורינגס) ב- 80 יורו, אולם אם אוכלים במסעדה ... העלות יורדת ל-80 לירות ! וכך עשינו ונהנינו מאוד מכל ביס :)

בפטייה יצאנו לסיבוב בבזאר...חוויה טורקית כמו שצריך – חנויות תבלינים, חמאם טורקי ועוד.

היום השישי: יום שלישי ה-01.10.13

בוקר טוב ולהתראות לפטייה.

יצאנו אל עבר Gemiler Adasi. עגנו ליד העליה ל- St Nicolas Islands בעגינה ים תיכונית מסורתית...

מיד עם העגינה הגיחו לעברנו סירה קטנה שמוכרת פנקייקים לארוחת בוקר וגזלן להשלמת מוצרי יסוד. לאחר רכישת כיכר לחם טרי, עלינו כולנו על הדינגי ושטנו אל היבשה במטרה  לטפס על האי וליהנות מהעתיקות. כניסה עולה 8 לירות טורקיות לאדם.

משם הפלגנו ל- Olu Deniz. כיום, אסורה הכניסה ליאכטות (או כל כלי ממונע אחר) אז עגנו קרוב לפתח וירדנו עם הדינגי לחוף החיצוני. בגלל שרצו לגבות מאיתנו כסף על "חנייה" של הדינגי, חזרנו ליאכטה, עלינו על הסאפים וחתרנו פנימה.... אפילו ראינו צב ים ! ניתן גם להשכיר במקום סירות פדלים וקייקים.

משם הפלגנו לעבר מרינת קאש ללילה שם טיפלנו בהליכי היציאה מטורקיה. ההפלגה לא הייתה פשוטה – מול הגלים ונגד הרוח בגלל השקע שהתקרב. המרינה החדשה בקאש מאוד יפה ומסודרת ויש שם סופר שפתוח עד 22:00.

לאחר ארוחת ערב קלילה ביאכטה, יצאנו לכיוון העיר. הסתובבנו ברחובות (הליכה של כ-10 דק' מהמרינה) וישבנו בבית קפה לקנח בגלידה ויין. קאש היא מקום מקסים להסתובב בו והיא תוססת חיים בערבים.

היום השביעי והאחרון בטורקיה: יום רביעי ה-02.10.13

אחרי תדלוק ובירוקרטיות... יצאנו אל עבר הים הגדול לכיוון חיפה.

למזלנו, שכחנו לקנות לחם... ולכן היינו חייבים לעצור בקסטלוריזון (בהחלט יעד שאסור לפספס). מקום ציורי ומקסים שנתן לנו קצת טעם יווני לסוף המסע.

למערה הכחולה הגענו אך לצערנו לא נכנסו... מזג האוויר ותנאי הים לא איפשרו זאת.

מרוצים מהעצירה באי היווני הקסום, עם המון טעם לעוד... יצאנו לכיוון הים הגדול והביתה.

להת' טורקיה! להת' יוון!

היה נהדר ובהחלט טורקיה חוזרת בענק!

מחכים בקוצר רוח להזדמנות הבאה... אולי קיץ 2014

* ג'קי מלקו נמנתה בזמן כתיבת היומן עם צוות מחלקת השכרת היאכטות ב"תשוט"