השכרת יאכטה בתאילנד - קצת אחרת

מאת שירי צור "תשוט"

ינואר 2014

והפעם - הפלגה בים אנדמן, דרומה לגבול מלזיה - אל קבוצת האיים הנקראת איי בוטנג (Butang)

הכל התחיל כשקבוצת לקוחותינו היקרים הזמינה יאכטה להפלגה בתאילנד.

מכיוון שהם כבר הפליגו בתאילנד מספר רב של פעמים החליטו על מסלול קצת שונה מהמסלול הרגיל להפלגה של שבוע – הפלגה דרומה לגבול מאלזיה לקבוצת האיים הנקראת איי בוטנג (Butang). לשם כך, בחרו קטמרן מנועית שתוכל לגמוע את המרחק יחסית במהירות.

התמזל מזלי ובספטמבר שאלו אותי אם ארצה להצטרף להפלגה. אחרי אישורים מבני הבית (בכל זאת, נסיעה ל-12 יום, שבהם בן זוגי היקר נשאר לבדו עם אלון בן השנה וחצי) וקצת התלבטויות ביני לבין עצמי החלטתי שהזדמנות כזו לא
קופצת לעברי בכל יום.

קצת נתונים כלליים:

העונה המומלצת להפלגה בתאילנד בים אנדמן, היא העונה היבשה - מסוף נובמבר ועד סוף מרץ. (בקו-סמוי העונה היא הפוכה ומומלצת להפלגה ממאי ועד ספטמבר)

ניתן לטוס לבנגקוק בדרכים שונות ומשם ישנן טיסות לפוקט בתדירות גבוה.

המטבע המקומי – בהאט תאילנדי שערכו הוא 1$ = 33 בהאט או 1 € = 45 בהאט. רצוי להמיר בפוקט או בבנגקוק והתשלום מתבצע במטבע המקומי בלבד.

מזג האויר – בתקופה היבשה משטר הרוחות עקבי עם רוחות צפון מזרחיות - מזרחיות ומניסיוננו חזקות יותר בשעות הבוקר ויורדות לקראת הצהריים. לעיתים ייתכנו גשמים מקומיים בעיקר בשעות אחה"צ ולמזלנו לא ירדה טיפת גשם בשבוע שלנו.

אחד הגורמים החשובים והמשפיעים על ההפלגה באיזור היא הגאות והשפל שההפרש ביניהם מגיע לכ- 2 מטרים.

9.1.14 – אחרי טיסת לילה מפרכת מאוד שלצערי לא הצלחתי לישון במהלכה, שעתיים בשדה בבנגקוק וטיסת המשך, סוף סוף הגעתי ליעד. נסיעה של כ- 45 דקות מהשדה לפטונג, למלון ההולידיי-אין אקספרס המפנק ושוב אני בתאילנד... איך התגעגעתי לאוירה לאוכל ולכאוס המקומי... סיבוב קצר, רכישת כרטיס סים מקומי שמאפשר גלישה שבוע ללא עלויות ו- 100 בהאט לשיחות מקומיות בעלות של 300 בהאט, ארוחת ערב באחת מהמסעדות באיזור והתעלפות בחדר המפנק במלון.

10.1.14 – למזלי יצא שבדיוק כשאני בפוקט, מתקיימת שם תערוכת היאכטות של אסיה.

יצאתי לדרכי מוקדם בבוקר לביקור בכל שלושת המרינות באיזור ולסיום - ביקור בתערוכה עצמה. כיף תמיד לראות את האנשים שמאחורי הקול בטלפון או האימיילים הרבים.

לקראת שעות הערב שאר הצוות הגיע ואחרי התארגנות והתמקמות בחדרים יצאנו לארוחת ערב משותפת ראשונה ומפגש עם פט, הטבחית, שתלווה אותנו במהלך ההפלגה.

בחרנו במסעדה מקומית באחד מהסמטאות הצרות שהיתה מוצלחת במיוחד והגישה מבחר מאכלי ים בסגנון מקומי.

11.1.14 – היום הראשון להפלגה

קמנו מוקדם בבוקר (חלקנו) ובאדיבות המלון התפצלנו לשני רכבים – צוות סופר וצוות יאכטה. חיסכון בזמן ואנרגיה...

אני נמניתי עם צוות הסופר (פעם ראשונה שלי ...) שנשלח לרשת הגדולה שנקראת Tesco – Lotus שבה ניתן למצוא הכל (כמעט). לא פשוט לעשות קניות בסופר כשצריך להבין מה בדיוק רשום על כל אריזה בתאילנדית, אך בעזרתה האדיבה של הטבחית וחלוקת תפקידים מסודרת לפי אגפים, תוך שעתיים וחצי לערך היינו בקופה. העמסה זריזה לרכב (ומזל שהיה לנו וואן גדול עם מספיק מקום לכל האוכל לשבוע שיבוא עלינו לטובה וכמובן לא לשכוח את כמות המים הגדולה שצריך לשתיה ובישול).

נסיעה של כחצי שעה מהסופר למרינה והיאכטה מוכנה לקבלתנו. פריקה והעמסה זריזה של המזון על גבי הטוסטוסים עם העגלות אל עבר היאכטה ואנחנו מוכנים ליציאה...

כמובן שבדקה לפני שחרור החבלים גילינו כי חסרים מספר דברים קטנים אך תוך כמה דקות השלימו ציוד חסר ויצאנו לדרכנו הארוכה.

Ao Po Marina ל- Koh Racha  - הפלגה של 29 מייל

יצאנו לקראת השעה 14:30 ובשעת הדמדומים הגענו למפרץ היפה ב- koh Racha. העגינה היא ב- 15-10 מטר עומק בקרקע חולית, ועל החוף יש מלון עם בריכה (ומקלחת בבריכה) מסעדה ופאב חמוד בסגנון הוואי. את החשיבות של מקלחות הבריכה בריזורטים הכרתי בשלב מאוחר יותר....

ארוחת ערב ראשונה ביאכטה שכללה אוכל תאילנדי משובח וקפיצה לחוף לדרינק של אחרי ארוחת הערב.

12.1.14 – Koh Racha ל- Koh Rok - הפלגה של 50 מייל

השכמנו קום ל-6 שעות הפלגה אל עבר שני האיים בשם koh Rok. בדרך זכינו לפגוש דולפינים שלצערי לא ליוו אותנו לאורך זמן. כבר כשהתקרבנו אל עבר האיים, צבע המים התבהר ולפנינו התגלתה רצועת חוף צחורה ומפתה.

העגינה היא בין שני האיים בעומק של 8-6 מטר. האי הצפוני הוא שמורה. בשעות היום פוגשים שם לטאות גדולות שמסתובבות חופשי. בשמורה ישנו פארק אוהלים למטיילים שרוצים קצת טבע. עלות הכניסה לשמורה היא 400 באהט לאדם.

דבר ראשון שהחלטתי לעשות כשעגנו, היה לנסות את ה- Sup והקיאק שעד כה היו קשורים בחרטום הקטמרן ורק חיכו לרגע המתאים להשתחרר...

יצאנו לחקירת שני האיים ויצאנו גם לשנרקול קצר. אחרי מקלחת קצרה מאוד על הסיפון, שוכנעתי כי כדאי לי לרדת לשמורה על מנת לעלות לנקודת התצפית ... שכחו לציין כמה מדרגות שלא עומדות בתקן עלינו לעלות,  ואז לרדת מהצד השני...

עליה לא פשוטה אך הנוף הנגלה ממעלה המצוק של הים הפרוש מתחתייך שווה.

אחרי אחה"צ רווי פעילות אירובית הוגשה שוב ארוחת ערב בסגנון תאילנדי משובח ולקינוח מסיבה מטורפת בסיפון העליון אל תוך הלילה.

13.1.14 koh Rok ל- Koh Lipe  - הפלגה של 50 מייל

שוב השכמה מוקדמת לתגלית עצובה !   ...שחלק מבגד הים שלי עף מהריילינג במהלך הלילה בעקבות הרוחות... מזל שיש לי בגד ים חלופי... לפנינו יום הפלגה ארוך דרומה אל עבר קו-ליפה. לא פשוט להשכים קום אחרי ערב עמוס.

הבוקר התחיל שוב ברוחות ערות כשחוק מרפי כהרגלו – הגלים מהכיוון הלא נעים וגורמים לקטמרן להיטלטל.

לקראת השעה 10:00 נצפו דולפינים בדופן ימין. לא משנה מה גיל המפליגים, כולם מרותקים ואני מוצאת את עצמי עושה מעגלים במשך 20 דקות בין הלהקה שמנתה כ- 20 דולפינים חמודים.

בהמשך נתקלנו בדרכנו בספינת דייגים מקומית. פט הטבחית נשלחה למשימה להסביר להם שאנחנו רוצים דגים טריים... אחרי 5 דקות הוכנו 2 שקיות לבנות שבתוכן הפתעות! שלחנו לעברם כמה פחיות בירה והמשכנו בדרכנו.

חצי שעה אחרי קבלת ההפתעות כבר פינקו אותנו בדגים ושרימפסים ברוטב קארי אדום ...

אחרי כ-6 וחצי שעות הפלגה סוף סוף הגענו ליעדנו הקסום – קו-ליפה לחוף הדרומי של האי. עגינה בעומק של 7-10 מטר.

קו-ליפה התפתחה במהלך השנים האחרונות ובחוף ניתן למצוא הרבה בתי מלון ברמות שונות, מסעדות, מכוני מסאג', מועדוני צלילה וניתן לקנות כל מה שחסר.

הקיאק הורד למים לסיבוב וכך גם הדינגי עם הזבל שנצבר במהלך הימים האחרונים ויצאנו לתור את האי... מקלחת זריזה בבית המלון (מים קרים בלבד אבל יש תאים נפרדים), בירה נעימה על החוף, סיבוב בין החנויות באי וטיול אל עבר החוף הצפוני של האי.

לאחר הסיבוב שבנו אל היאכטה לארוחת דגים מפנקת בגריל, וסיימנו את הערב עם כמה בקבוקי יין משובח.

14.1.14 koh lipe

קמנו בבוקר וגילינו הפתעה :)  הקייאק שהיה מחובר אלינו במהלך הלילה החליט ללכת להפליג למאלזיה. ניסינו וניסינו לאתר אותו אך כנראה שהרוח והזרמים החזקים כבר שלחו אותו הרחק מאיתנו. בנוסף, אף על פי שניסינו בערב הקודם לתאם צלילות לחלק מחברי הצוות, בבוקר עד ששוחחנו עם מועדון הצלילה כבר הכל היה עמוס ולא נשארו מקומות. אז הוחלט לשנרקל באופן עצמאי באחת הנקודות המומלצות באיזור.

השנרקול היה מוצלח במיוחד ואפילו שחה לצידי כריש קטן black tip שמאוד ריגש אותי כשראיתי אותו. ראינו המוני דגים שבזכות הלחם הישן רדפו אחרינו.

שבנו לקראת הצהריים אל קו-ליפה לעגינת לילה נוספת. והפעם - ארוחת ערב במסעדה על החוף. ירדנו כולנו עם הדינגי אל החוף וגררנו אותה עד לנקודה שהמים לא מגיעים (לכאורה). לאחר ארוחת הערב ניר קפץ לראות מה שלום הדינגי שלנו וראה אותה שטה אל עבר האופק... במהרה קפץ למים ושחה אחריה. מזל שהיא לא הספיקה לשחות רחוק...

מסקנה – לא משנה כמה נראה לכם שהרמתם את הדינגי מספיק.  תרימו עוד כמה מטרים ותמיד תמיד לא לשכוח את העוגן.

בקפיצה אל הדינגי אבד המשבת ונאלצנו לאלתר משבת חלופי למהלך ההפלגה... עם הימים המשבת השתכלל והיה לא רע בכלל.

שבנו שבעים ומרוצים אל עבר היאכטה ועצובים, כי מחר מתחילים במסע צפונה, נפרדים מקבוצת האיים היפיפיה בדרום וזהו הסימן שמחצית מהטיול כבר חלפה.

15.1.14 – Koh Lipe ל- Koh Muk כ- 55 מייל

יצאנו שוב מוקדם בבוקר על מנת להספיק לגמוע את המרחק בדרכנו חזרה.

מים – אין אבל שאר המצרכים עדיין מצויים. שוב הרוח חזרה בשעות הבוקר והגלים הקצרים הופכים את השעות הראשונות ללא כ"כ נעימות אך האוירה מפצה... בדרכנו שוב נתקלנו בספינת דייגים ובנוהל, פט נשלחה להסביר מה רוצים, והפעם השלל היה מפנק במיוחד עם הרבה קלמארי שסיים את הערב מטוגן והרבה שרימפסים וסרטנים שבילו במרק טום יאם מפנק.

שמנו פעמינו אל עבר koh Nagi שבצידו המזרחי ישנו מזח שמשרת את המלון המפואר ושם ניתן למלא מים. המזח גבוה, מלא צלחיות וצמיגים גדולים ומנסיון העבר הצוות העדיף לא להיקשר ישירות אלא באמצעות משולש נקשרנו אל העמוד במרחק מהשובר כשהרוח מרחיקה אותנו. הצינור נשלח ולאחר כ-40 דקות של מילוי המיכלים היינו מוכנים להמשיך בדרכנו אל עבר האטרקציה של היום. המערה המופלאה ב- koh Mook .

אי אפשר לפספס את הכניסה. יש בויות וכמעט תמיד יש לונג טייל שמביא מטיילים מהחוף.

הכניסה צפופה וניתן להיכנס רק בשעת השפל. אחרי נסיעה איטית בדינגי / חתירה באמצעות הסאפ של כ- 5 דקות יצאנו מצידה השני של המערה אל מעיין חוף ים קטן.

חבל שהתמונות לא משקפות את פינת גן העדן שאליה הגענו.

המשכנו בדרכנו אל החוף הדרום מערבי ב- Koh Mook.

על החוף ישנן 3-2 מסעדות וניתן להזמין אוכל מראש מאחת המסעדות ולזכות במקלחת חמה... ירדנו לסיבוב ושבנו אל היאכטה לארוחת ערב מפנקת כרגיל... נשארו עוד דגים ופירות ים .

16.1.14 koh Muk-  ל- koh Lanta - הפלגה של 16 מייל.

מרחנו את הבוקר בנעימים עם ארוחת בוקר מפנקת ושחייה ויצאנו להפלגה קצרה יחסית אל עבר קו-לנטה.

העגינה בתקופה זו של השנה הינה בצד המערבי של האי, בעומק 6-8 מטר. הרוח הייתה חזקה ולקח לנו דקות ארוכות עד שהרגשנו בטוחים שהעוגן תפס היטב.

נערכנו לירידה ארוכה אל החוף. בחוף ישנו רציף צף ששייך למלון ולא ניתן להיקשר אליו (רצוי גם לא לקשור את הדינגי). מנסיוננו, הרמנו בעזרת חברים את הדינגי לאיזור יבש במיוחד ויצאנו לתור את האי.

בחוף ישנו מלון אחד מהמפוארים שנתקלנו בהם ועוד כמה אפשרויות לינה בתקציב משתנה, מספר מסעדות ואם ישנם חוסרים ניתן להשלים אותם ב- 7/11 המקומי.

ניתן גם לשכור טוסטוסים לסיבוב ולא הרחק ישנה חוות פילים וניתן לצאת לטיול פילים באיזור.

לעת ערב עלינו כולנו לנקודת תצפית שמשקיפה סביב שבה יש בר מקומי לדרינק של ערב.

שבנו שמחים ועייפים ליאכטה וגילינו כמה כיף לשוב לארוחת ערב מפנקת שמוכנה ומצפה רק לנו.

17.1.14 – koh Lanta ל- Koh Phi Phi  הפלגה של 27 מייל

יצאנו לכיוון קו פי פי כשבתוכנית עצירה ב- Maya Bay המפורסם. לצערנו הגענו בשעה שכבר הייתה עמוסה יחסית וכמות הסירות המנועיות שקשורות על החוף פשוט הדהימה אותנו.

החוף מדהים ורצוי להגיע לפני השעה 10:00 בבוקר או אחר השעה 16:00 אחר הצהריים.

ירדנו אל החוף וכמות התיירים ברצועת חוף כה קטנה היתה מדהימה... אחרי סיבוב קצר באי לצידו השני חזרנו ליאכטה וגילינו שאחת מהספינות הגדולות שתכננה על הבויה שנקשרנו אליה ביקשה שנתפנה, אבל ניר שנשאר על הסיפון התעלם באלגנטיות. בינתיים שבנו ליאכטה ואכלנו ארוחת בוקר קלה שלאחריה המשכנו בדרכנו אל עבר קו פי פי.

בקו פי פי ניתן לעגון בשתי אפשרויות. במפרץ הדרומי - שעמוס בתנועה של מעבורות וכלי שייט שונים כדוגמת ספינות צוללים ובמפרץ הצפוני היפיפה. הוחלט כמובן לעגון במפרץ הצפוני היפיפה. יש לעגון ב- 15 מטר ולהיזהר מהסלעים.

הרצועה העמוקה רדודה מאוד והמרחק מהחוף גדול... חשוב לשים לב לנתיב שהסירות המקומיות שטות בו אל החוף ולעקוב אחריהם בכניסה וביציאה. חשוב גם לשים לב לטבלאות הגאות והשפל כדי שלא תמצאו את עצמכם סוחבים את הדינגי מרחק של 200 מטר בעומק של 20 ס"מ מים עם סלעים בחושך...

ירדנו אל החוף למסאז' מפנק והגברים התפנקו גם בגילוח ותספורת לכבוד יום שישי בערב. אח"כ התפנקנו במקלחת באחד מהמלונות .

(חלקנו התפנקנו יותר כשקבוצת ישראלים נחמדה הציעה לי להשתמש בחדר שלהם למקלחת ...)

רכשנו חולצות חגיגיות ולבנות לכבוד ארוחת יום השישי ומצאנו מסעדה מקומית קטנה לאורך החוף הדרומי.

המשכנו לטייל לאורך החוף בין החנויות וכשהמים שבו לעומק סביר עשינו פעמינו חזרה אל היאכטה כאשר ברקע קולות הדיסקוטקים מהדהדים והמשיכו להדהד כל הלילה.

בעצב רב הלכנו לישון בידיעה כי מחר נפרדים מאליסיה ומים אנדמן ומתחילים במסע חזרה הביתה.

18.1.14   koh Phi Phi  -ל – Ao Po Marina בפוקט – 30 מייל

יצאנו מוקדם מאוד בבוקר אל עבר המרינה במטרה להגיע בזמן להחזרת היאכטה. בשעה מוקדמת שכזו הים היה קצת גלי מהרגיל והרוח חזקה. כשברקע אריק אינשטיין מלווה אותנו בעצב הביתה.

בשעה 10:00 לערך נקשרנו לרציף הדלק, תהליך קצר של החזרת היאכטה, מנהלות ותשלומים עבור הדלק והקייאק שברח והנה אני בדרכי חזרה לשדה התעופה בפוקט.

כמובן לא שכחנו לצלם את התמונה המסורתית של הצוות המכובד לצד היאכטה שליוותה אותנו נאמנה בשבוע שחלף.

וכמובן לא נדלג על יום קניות זריז בבגקוק וטיסה חזרה הביתה.

ולסיכום, הנה המסלול על מפת גוגל :

* שירי צור, היא מנהלת מחלקת השכרת היאכטות ב"תשוט"