יומני מסע

קונה מטטה - הפלגה מטרוגיר בקרואטיה 2014

מאת ג'קי מלקו, "תשוט" צילום: יואב לינדמן

מאי 2014



קונה מטטה - הפלגה מטרוגיר בקרואטיה 2014

אין ספק שזה לא פשוט לעבוד ב"תשוט". כל היום לשמוע חוויות וסיפורים מלקוחותינו על מגוון היעדים, כאשר אצל כולם עולה מעין ניצוץ בעין כשמוזכרת המילה "קרואטיה". השתוקקתי לרגע הגדול הזה. הרגע שבו אני בעצמי אוחזת בתיק סופי, עם שמי, והיעד הרשום על גבי הואוצ׳ר הינו Trogir !  איזה התרגשות ! 

קרואטיה מכונה ״גן העדן לשייטים״ ולא בכדי ! אין בי ספק שמה שחוויתי היה קצה המזלג ממה שיש למדינה הקסומה הזו להציע ואני כבר חולמת ומתכננת על הפעם הבאה.

 

נתחיל את הסיפור במעט מינהלות... 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

טיסת קונקשיין לספליט דרך וינה בהלוך, ודרך מינכן בחזור.

זמני המתנה סבירים ביותר של כ-4 שעות בכל כיוון במחיר של כ- 600 דולר בתחילת מאי.

נסיעת מונית משדה התעופה בספליט למרינה בטרוגיר עולה כ-20 יורו, ומשך הנסיעה כ-10 דקות. בדיעבד, אני בהחלט ממליצה לטוס יום לפני, על מנת לא להגיע מותשים למרינה.

להרפתקנים שבינינו, ניתן גם לטוס לזגרב ומשם לקחת אוטובוס בעלות של כ-30 יורו לאדם לטרוגיר. משך הנסיעה כ-4 שעות והאוטובוס די מפנק.

המטבע בקרואטיה, נכון להיום ולשנתיים הקרובות, היא KUNA. שער החליפין עמד על כ-7.5 קונה פר יורו ( כ-1.6 קונה לשקל). מומלץ מאוד להסתובב עם המטבע המקומי, זה מקל מאוד על ההתנהלות. מעט מקומות הסכימו לקבל יורו. מומלץ להמיר בדואר או בבנק (בבנק PBZ לא גובים עמלות).

 

יום שבת 03.05.2014

הגענו למרינה בטרוגיר ושם פגשנו את כל אנשי הצוות: אבי ועינת חלפון – הוא מכונאי כלי שייט והיא בעלת עסק לפיתוח וחניכה בתחום האקולוגי, יואב לינדמן - ביולוג ימי בשלהי תואר שני וצלם חובב שחי כיום באילת, ואחרון חביב, רועי בן צבי - מאמן שייט ושותפי לחיים.

תהליך קבלת היאכטה עבר בהצלחה ואחרי קניות בסופר ותדרוך צוות על התכנית של מחר בבוקר, יצאנו אל עבר טרוגיר לארוחת ערב.

הגענו ל-Resturant Barba. מקום נפלא להתחיל את החופש ! האווירה המקומית בשילוב של האוכל הטוב והמחירים הטובים פתחו לנו את השבוע בקרואטיה באופן מושלם.

שבעים עייפים ומרוצים הלכנו לישון עם התרגשות גדולה לקראת שחרור החבלים מחר.

 

יום ראשון 04.05.2014

בוקר טוב טרוגיר !

התעוררנו לבוקר נפלא ולאחר סגירת פינות יצאנו לדרכינו :) היעד שלנו להיום - Sibenik.

לשמחתי, הצוות מורכב מאנשי ים שהפלגה של 30 מייל ביום לא מלחיצה אותם. מבחינתי... להגיע עד לקרואטיה ולא לראות את מפלי המים של שמורת KRKA... פשוט לא הגיוני. 

עם היציאה מטרוגיר חווינו הפלגה נהדרת עם היאכטה המדהימה שלנו, Sun Odyssey 509, ובמשך כשעתיים טסנו בכ-8 קשר!

היינו בעננים עד שחטפנו את רוח הבורה הידועה לשמצה שהגיעה לעוצמות רוח שמעל 40 קשרים. במקרה זה, כינו אותה המקומיים The Black Bora כי היא הייתה מלווה בעננות כבדה וגשם.

צימצמנו מפרשים לצימצום שני, וחווינו הפלגת ים סוער עד שיבניק (כ20 מייל ב-3.5 שעות). במקרים כאלו חשוב לזכור לא להתרחק יותר מידי מהחוף... היות והבורה יורדת מההרים ונושבת כצפון מזרחיות, ההפלגה בצמוד לחוף, שם עדיין לא התפתחו גלים גבוהים, יותר סימפטית (בהתחשב בסיטואציה).

הכניסה לשיבניק מסומנת במצופים אדום ירוק. כניסה יפהפייה עם המבצר בכניסה. המרינה, מקבוצת D-marine נמצאת בקצה הדרומי ויש לעלות בקשר בערוץ 17 לבקש מקום עגינה. המרינה טובה, משופצת ומאובזרת בכל הפסיליטיז הבסיסיים; שירותים, כביסה, אינטרנט וכו׳ (עלות עגינה: 840 קונה. לא מקבלים שם יורו) . מקלחת חמה וטובה היא בדיוק מה שנדרש לאחר ההפלגה הקשה של היום. המרינה נמצאת במרחק של כ-2 ק״מ מהעיר. ניתן להזמין מונית יבשתית או ימית. אנחנו החלטנו דווקא ללכת לקניון הקרוב למרינה, להצטיידות בסופרמרקט וסיימנו את היום עם ארוחה ביתית ביאכטה. 

 

יום שני 05.05.2014

השכמה מוקדמת ושחרור חבלים ב-07:30. יום מרתק לפנינו :) יוצאים להפליג במעלה הנהר. בדרך חלפנו על פני העיר שיבניק, על פני חוות לגידולי צדפות בשולי הנהר המסומנות ע״י מצופים, ועברנו מתחת 2 גשרים. הגשר הראשון בגובה 30 מטר והגשר השני 40 מטר. למרות שנתוני גובה התורן (שבדקתי שוב לפני שיצאנו) הבטיחו מעבר חלק עם הרבה ספייר, עדיין ההטעייה של העין, רגע לפני המעבר, החסירה לי פעימה. חשוב לציין כי בהפלגה לאורך הנהר יש הגבלת מהירות של עד 6 קשר, יש מכות רוח בלתי צפויות ומספר לשונות חול ולכן מומלץ שלא להפליג על מפרשים ולשים לב לעומקים.

הגענו לSkradin ועגנו במרינה, מקבוצת ACI Marina, עלות עגינה לחצי יום (עד 17:00) ליאכטה 50 פיט היא 45 יורו (בחודשי יולי אוגוסט ישנה עליה של 10%) כולל חיבור למתח חוף ומים.

סקרדין הינה עיירה תיירותית קטנטנה וחמודה ויש בה בעיקר בתי קפה, חנויות למזכרות ומינימרקט קטן. בכל שעה עגולה יש taxi boat לשמורת KRKA וכבר בשעה 10:00 היינו בדרכנו לשמורה. 

עלות כניסה לאדם: 90 קונה. מסלול הליכה של כשעה... מומלץ לפנות לזה שעתיים לפחות. ניתן גם להגיע לשמורה ברגל או באופניים מרחק של 4 ק״מ (השכרת אופניים ליום עולה 50 קונה).

חוויה בלתי נשכחת לראות את אחד מפלאי הטבע של העולם... בהחלט שווה.

בחזור עוד הסתובבנו מעט בסקרדין ובסביבות השעה 14:00 המשכנו לדרכנו.... נותרו עוד כ-5 שעות של אור והמטרה שלנו הייתה להפליג דרומה עד כמה שאפשר.

ההפלגה במורד הנהר עם הזרם ארכה כשעה וחצי, ועם היציאה מהסתרות הרוח של האיים, המשכנו דרומה בהפלגה מהירה ברוח צד ובגלישת גלים, שהביאו אותנו לשיא מהירות של-12 קשר !!! איזה יום ! בסיום היום הגענו למפרץ Sicenica ועשינו את הלילה על עוגן... פיצה ביתית, מרק ודגים שתפסנו בשקיעה השלימו לנו את הערב.

 

יום שלישי 06.05.2014

בוקר נפלא במפרץ, ים שקט ותצוגת תעופה של שחפים שנתנו לנו הופעה יפה. יצאנו להפלגה לכיוון האי Vis. הרוח הייתה נהדרת עד לנפילתה... אז החלטנו לנצל את הזמן בסקי מים על הסאפ... כשהרוח חזרה לעצמה המשכנו בדרכנו.

בכדי להתקרב ליעד של מחר, החלטנו לעגון בKomiza , עיירת דייגים יפהפייה בחלקו הדרום מערבי של האי Vis. עגינה על המזח בעיירה עולה כ-586 קונה ללילה, כולל מים וחשמל (ניתן גם לעגון על מצוף ב-300 קונה). לאור השקיעה ההולכת והמתקרבת, יצאנו להליכה קלה של קילומטר לכנסייה המקומית המשקיפה על העיירה והמפרץ.

בעיירה מספר מסעדות שמתמחות במאכלי ים ודגים. החלטנו ללכת דווקא לפיצרייה מקומית. פסטה ופיצה טובים מאוד. מנות ראשונות, יין, בירה וגראפה... והכל רק ב-10 יורו לאדם.

 

יום רביעי  07.05.2014

השכמה מוקדמת ב06:30 לשוק הדגים (מראה חובה לחובבי דגים), שלל נחמד של סרדינים, דניסים ואפילו כמה מורנות! למעוניינים בקניית דגים, מומלץ בחום להתמקח עם המוכרים. 

מקומיזה יצאנו להפלגה לכיוון המערות הכחולות הנמצאות במרחק של כ-7 מייל. בדרך ליוו אותנו להקת דולפינים ומספר סירות דיג מקומיות (באזור זה יש להזהר במיוחד מרשתות הדיג המסומנות ע״י מצופים). מטעמי נוחיות, אכלנו את ארוחת הבוקר במפרץ הנמצא צפונית למערות, ובו רציף המסודר עם חבלי רתיקה לכמה יאכטות בודדות ומסעדה נחמדה.

עלות הכניסה למערה הינה כ-40 קונה לאדם, והשעות הטובות ביותר להגיע ולקבל את האפקט המושלם הינן בין 09:00-11:00. עקב עומק הקרקעית, לא ניתן לעגון במפרץ של המערות, ולכן אחד הסקיפרים צריך להישאר על הסיפון והשאר נכנסים עם הדינגי.

המערה הייתה מדהימה! צבע כחול עמוק משתקף ממי הים על תקרת המערה ושקט המופרע רק על ידי גלי הים השוטפים את המערה בעדינות, זו הייתה חוויה ראשונה שלי במערה מסוג זה ובהחלט מקווה שזו לא תהיה האחרונה. בנוסף יש ״מערה ירוקה״ בחלק המזרחי של Vis... אותה השארתי לפעם הבאה.

מהמערות יצאנו לכיוון האי Hvar. החלטנו, מטעמי מזג אוויר, לעבור את Vis מצפון ובכך חסכנו טלטולים לא נעימים והפלגת מנוע, והרווחנו הפלגה נהדרת ברוח קדמית היישר לנמל של העיירה. נקשרנו על מורינג לרציף של העיירה. עלות ללילה ל-50 פיט הינה 650 קונה (87 יורו) חשמל ומים על הרציף. ניתן גם להיקשר למצוף, ב-300 קונה ללילה אם מפריעים לכם רעש והמוניות...

עקב הטלטולים מתנועת המעבורות והרעש מהטיילת הצמודה לרציף, והיות וקיבלתי המלצה מענבל, הסקיפרית התותחית של סי טיים, על מסעדה במפרץ הדרומי של Palmizana, החלטנו ללכת על לילה במפרץ. מה שהסתבר כאחת ההחלטות הטובות של הטיול! מפרץ חמוד לאללה ובו מספר מסעדות... ההמלצה שלי הינה על האמצעית מביניהם הנקראת Toto's. סטייק מעולה ומנה ראשונה של קרפציו טונה... ליטר יין ויותר מידי גראפה :)

יצאנו ב"נזק״ של כ-35 יורו לאדם כולל טיפ למלצרית שפינקה אותנו. יופי של מקום ואחלה אווירה. יופי של דרך לחגוג עם אבי ועינת את הלילה האחרון שלהם איתנו. 

 

יום חמישי 08.05.2014

השכמה מוקדמת של אבי ב-05:30 (כי זו השעה לתפוס דג) ויציאה בז׳ירז׳ור איטי של בוקר חזרה לכיוון Hvar בכדי להוריד אותם למעבורת. לצערי, לא תפסנו כלום עד ההגעה לחוואר, הורדנו את  הזוג הנפלא ברציף המעבורות וקפצנו למאפייה לארגן ארוחת בוקר טריה. נותרו 3 אנשי צוות ויומיים להרפתקה.

היעד הבא - Stari Grad. בדרך ראינו להקת דולפינים במרחק, השמיים התמלאו בעננים, עלתה רוח וירד גשם ...  עם הגעתנו לסטארי גראד נקשרנו למזח בחבלי מורינג, כאשר במהלך הגישה נתפס לנו חבל במדחף של החרטומן (bowthurster). בתחושת באסה הרמתי טלפון לTomislav, שהנחה אותנו מה לעשות. רועי צלל מתחת ליאכטה ושיחרר את החבל, אבל החרטומן הסתובב על ריק...  טיפ חשוב למפליגים - אמנם ברוב היאכטות יש מגן על הפתח של החרטומן, אבל הוא לא מונע מחבלים להיכנס, מומלץ להשתמש בחרטומן באופן מושכל.

מכיוון שאין טעם לבכות על חרטומן שהתקלקל, יצאנו לסיבוב בעיירה. העיר הישנה הינה בהחלט מקום קסום, סמטאות ציוריות, חנויות ואווירה נהדרת, מומלץ בחום. הצטיידנו באוכל ויצאנו לחפש לנו מפרץ ללילה. לאחר מבט על תחזית מזג האוויר והשמים המתבהרים, החלטנו על מפרץ שיגן מהרוח הצפון מערבית ונכנסנו לLuka Tiha. מפרץ יפהפה עם עומק טוב ואחיזה סבירה. עם הטלת העוגן החלטנו על יום מנוחה לצוות, אכלנו א. צהריים שהובילה ישירות לשנ״צ ... איזה מנוחה! לקראת השקיעה הורדנו את הדינגי לסיבוב על החוף, בישלנו ארוחת ערב מפנקת ובילינו לילה רגוע ושקט ביאכטה.

 

יום שישי 09.05.2014

התעוררות נפלאה במפרץ הפרטי שלנו. הרוח נפלה, והים חלק כמו מראה. הרגע הנכון ביותר לטיול בוקר בין המפרצים השונים על הסאפ. אאאחחח... איזה בוקר! לאחר ששאר הצוות התעורר, התארגנו להפלגה של 30 מייל לעבר מרינת הבית - טרוגיר.

היעד הראשון להיום היה תדלוק היאכטה ב-Milna, היות ותחנת התדלוק במרינה בטרוגיר נסגרת בשעה 13:00. בנוסף לתדלוק מיכל היאכטה, יש למלא מיכל של 15 ליטר בכדי לפצות על המיילים הנותרים. הרוח הקלה נשבה בזווית חדה מדי עבורנו, ועקב המרחק, נאלצנו להפליג את הלג בעזרת המנוע. 

מילנה הינה עיירה יחסית גדולה עם מרינה מקבוצת ACI. ביום שישי מומלץ להגיע מוקדם היות ויש לא מעט צ׳רטריסטים שעושים את אותו תרגיל (ניתן גם לתדלק בעיירה Rogac). כדאי לשאול את חברת ההשכרה מה הם ממליצים.

בזמן ההמתנה והתדלוק, הרוח נפלה לגמרי. ומכיוון שנותרו רק כ-11 מייל עד סיום ההפלגה, ניצלנו את השעות שנותרו להפלגה לעיירה Stomorska (אחד מהעיירות נמל הותיקות של האזור) ולעגינת צהריים במפרץ הגדול הנמצא צפונית לעיירה. יופי של מפרץ, מומלץ לעגינה בלילה האחרון למי שלא רוצה להילחץ ביום החזרה לטרוגיר...

ההפלגה בין האיים והתנועה המרובה של יאכטות החוזרות לבסיס הבית, דרשה תשומת לב מתמידה בזמן ההפלגה. בינתיים הרוח עלתה ל-18 קשרים, ובלג האחרון של המסע זכינו להפלגה נהדרת ברוח קדמית.

נקשרנו לרציף במרינה בטרוגיר, עם תחושת סיפוק לאחר שבוע נפלא, ניקינו את היאכטה ועברנו את תהליך הצ׳ק אאוט בהצלחה. הנזק בחרטומן נפתר בהחלפת המדחף שעולה כ-400 קונה (54 יורו). שמחים שהנזק נפתר בקלות, ולא יפגע בחוויה של האורחים הבאים אחרינו, החלטנו לסיים את הטיול כפי שהתחיל, בארוחה במסעדת Barba...

הטי-בון הוא בהחלט המנה המנצחת לחובבי בשר, ואל תשכחו להזמין בקבוק של יין הבית מרלו !

 

יום שבת 10.05.2014

השכמה ״מאוחרת״ ב-07:30, ארוחת בוקר אחרונה ביאכטה, אריזה וקיפול ציוד. בעצב נפרדנו ממנה ומהצוות האדיב של נאביגאר (ותודה מיוחדת למנהל הבסיס האדיב והמקצועי טומיסלאב). 

הזמנת הסעה לשדה התעופה מהמרינה תעלה כ-30 יורו. היות והיינו רק 3 אנשי צוות, החלטנו ללכת לכניסה ולנסות לתפוס מונית מזדמנת. למזלנו בדיוק הגיעה משדה התעופה מונית שנהגה הסכים לקחת אותנו חזרה תמורת 20 יורו (שזה המחיר של החברה בהזמנה מראש... אז בסופו של עניין, אני ממליצה להזמין מראש דרך חברת ההשכרה). 

מכיוון שהגענו לשדה ב-10:00, ונותרו עוד שש שעות עד לטיסה, ביקשנו וקיבלנו אישור לעשות צ׳ק אין מוקדם לתיקים. חופשיים מהמשקל הכבד יצאנו לכיוון Split. מונית משדה התעופה לעיר (כ-40 דקות) עולה כ-400 קונה אך ניתן להתמקח עם הנהגים. ישנה אפשרות נוספת לנסיעה בתחבורה הציבורית שעולה כ-40 קונה לאדם, אך עקב לחץ הזמן, בחרנו בנוחיות ובזמינות של מונית.

לסיכום: ההפלגה בקרואטיה הינה חוויה מיוחדת, הנופים עוצרי נשימה, עלות המחייה סבירה ביותר, האנשים נחמדים ומוכנים לעזור, ולפעמים נדמה כאילו תקופת חיים שלמה לא תספיק בכדי לעבור בכל המפרצים המעטרים את האיים והיבשת.  

אני מודה לחברי הצוות שסייעו בידי רבות ועשו את ההפלגה למה שהייתה, חוויה שאזכור עוד שנים רבות!

להתראות עד הפעם הבאה...

ג'קי

 

*ג'קי מלקו היתה ב-2014 חלק מצוות מחלקת השכרת יאכטות ב"תשוט"