יומני מסע

קרואטיה - מסע באיים הקורנטים

מאת שלמה חייקין

אוקטובר 2005



קרואטיה - מסע באיים הקורנטים

מסענו זה ארך 6 ימים. לא נוכל לתאר את מראות הדרך מפני שלפעמים אפילו מצלמה טובה הנתונה בידי צלם טוב אינה יכולה לתאר את כל המראות הנפלאים הללו. לכן, לטובת מי שירצה לבלות באזור זה, נתאר פרטים טכניים למידע, אודות המסלול שעשינו.

נתחיל מזה שהאיים הקורנטים פרושים מול חופי קרואטיה, בקטע שבין SIBENIK ו-ZADAR .
 

אנו התחלנו את מסענו מהמרינה החדשה של SIBENIK .עצתי היא לא להתקרב אליה בשנים הקרובות עד שתסתיימנה כל העבודות שיהפכו אותה למרינה אמיתית, עם כל המשתמע.
SIBENIK

 

 

 

 

נמצאת סמוך לשפך נהר KRKA לים ואנו שטנו  במעלה הנהר, עד למרינה של SKRADIN ושם עלינו על סירה גדולה שהובילה אותנו לשמורת הטבע של מפלי ה-KRKA .
טיול מינימלי, לבעלי כושר טוב, אורך כשעתיים. מי שרוצה לטייל בצורה קצת יותר יסודית - תכננו ארבע עד חמש שעות. יש לקחת בחשבון שהסירה האחרונה שיוצאת מהמפלים למרינה עוזבת בשעה 18.30 בחודש ספטמבר, ושעה יותר מאוחר בעונת הקיץ. תכננו את ההגעה בהתאם. הסירה יוצאת מהמרינה בכל שעה שלימה.

ביום השני יצאנו מהנהר (כשעה וחצי של שייט מנועי - אסור ליאכטות להפליג בנהר במערך מפרשים ויש שלט מאד ברור בכניסה אליו. ( אני לא ממליץ להעמיד במבחן את משטרת קרואטיה ) .
משפך הנהר פנינו לכיוון צפון - מערב לעבר הכניסה הדרומית לארכיפלג האיים הקורנטים, הנמצאת מדרום לאי KORNATI, שהוא למעשה מהווה את כל הדופן המזרחית של הארכיפלג .
היציאה מהנהר רצופה מכשולים ימיים וקטעים ה"מחכים " לפגישה עם הקיל שלנו. חייבים לנווט במקומות כאלה בעזרת מפה ותכוויני חוף.(הערה זו מתאימה להרבה מקומות בקרואטיה והיא מושלמת לגבי המסלול שאנו עשינו ). מהרגע שמתקרבים לכניסה לארכיפלג, יש לעקוב אחרי מד העומק. יש מספיק מקומות עמוקים ואין שום צורך להסתכן ב"מפגש" עם שירטון.
בשייט בארכיפלג, עד ליציאה ממנו מכוון צפון, מומלץ להיערך על מנוע, כדי לשמור על שליטה מליאה בהיגוי, כמו-כן יש לצפות להשתנות תמידית של כיוון הרוחות ועוצמתן בגלל מיבנה האיים הקטנים.
את יומנו זה סיימנו במרינה של PISKERA הנמצאת על אי קטנטן הנמצא מצידו המערבי של האי הנושא את השם הנ"ל. הכניסה למרינה עוברת בין צידו הדרומי של האי PISKERA לבין האי LAVSA . המרינה מתגלה רק בתום המעבר. מעבר זה מספיק עמוק לכל יאכטה בתנאי שיהיה מעקב צמוד במפה, בלי שום קיצורי דרך. מי שיבדוק ב-Pilot Book ייווכח שהעומקים במרינה הם מינימליים ויש להיצמד למסלול המתאים. אל דאגה במרינה : אנשי המרינה, המסמנים את מקום הקשירה, יודעים בדיוק להיכן יכולה כל יאכטה להגיע .
זהו אחד המקומות שיכולים להיכנס להגדרה של "סוף-העולם" ולדעתי בזה ייחודו .
הבאים למקום זה, רצוי שיגיעו עם מקסימום מים מפני שהכמות, זמן המילוי וקצב המילוי מאד מצומצמים שם .
המסעדה במרינה ממש לא מרשימה והייתי ממליץ לנסות את המסעדה ממול ( שנותנת שרות הסעות בסירה קטנה לשם .)

את יומנו השלישי פתחנו בשייט צפונה, בחלקו הפנימי של הארכיפלג. דרך מאד מיוחדת מבחינת צורת האיים ופיזורם. ושוב: יש מספיק מים עמוקים ואין צורך להסתבך עם שום צרת - עומק. ניווט-מפה הכרחי באזור זה .
בגבולם הצפוני של האיים הקורנטים מצוי האי DUGI OTOK ( האי הארוך ). בקצהו הדרומי של אי זה, ממש בקצה הצפוני של הקורנטים, ישנה כניסה למפרץ TELASCICA שיוצר לאי צורה של מכנסיים, לאורך של כ-8 ק"מ . מקום זה הוא שמורת-טבע ושווה בהחלט בילוי ימי ו / או יבשתי . ( יש עליו הרבה חומר באינטרנט ). בגלל היותו שמורת טבע אין שם מרינות ואסור להשליך עוגן. נקשרים שם לבּוֹיוֹת וכל מקום שהן נמצאות אינו נופל ביופיו מאתר אחר שם.
יש מסעדות במקומות שונים שם ( מי שירצה פירוט - אני לרשותו ) ואפילו סירה קטנה בשם TONI שעוברת בין הסירות עם מוצרים בסיסיים וטריים.
לא לשכוח אור עגינה למי שנשאר בלילה .

יומנו הרביעי גם הוא לא היה ארוך מבחינת שייט, אבל מאד מהנה.
כשסיימנו לההנות ממפרץ TELASCICA, שמנו חרטומנו למעבר הצר שבין האי KORNATI לבין DUGI OTOK. המעבר מאד בטוח מבחינת העומק ורוחבו מוגדר ע"י מגדלורים במים. ( אצלנו בשכונה יש רחובות יותר רחבים). אחרי המעבר הפלגנו לצידו הצפוני של האי ZUT ומשם לצידו המזרחי לתוך מרינה יפהפייה, הנמצאת בקצהו המערבי של מפרצון שם.
כאן מומלץ לטפס על הגבעה שמעל למרינה. השביל אליה מתחיל בין מיבנה השירותים ומיבנה המשרדים. למי שיסכים לעלות, מאמץ של כשעה טיפוס לא נוראי, מובטחים מראות נוף שלא רואים כל יום.
למי שאוהב ויודע להעריך אוכל טוב - ישנה מסעדה מעולה, בשם FESTA שכדאי להזמין בה שולחן מייד כשנקשרים במרינה. ( יש שילוט עם מספר הטלפון שלהם ויש גם כרטיס-ביקור אצל פילה) . אפשר גם לברר אפשרות של הסעה אליהם בסירה וכדאי גם לברר לגבי הצעות בתפריט שצריך להזמין מראש בגלל זמן ההכנה. קיים שביל מהמרינה למסעדה אבל הוא חשוך ברובו . ללכת עם פנס זה בהחלט לא עונש.


היום החמישי מוביל אותנו לאי MURTER ולעיירה הנושאת שם זה. זהו כבר אי גדול יותר, צמוד לחוף ומחובר אליו בגשר. הכניסה לעיירה זו חייבת להיות מאד מדוייקת ואז גם תהיה בטוחה. רצוי לקפל את המפרשים לפני שמגיעים לשרטון, המסומן ע"י שני עמודי סימון בהתאם. מעקב צמוד במפה יביא אתכם בבטחה למרינה חדשה, ומדהימה מבחינת השירותים שהיא מספקת .
כדאי לברר קודם אם יש איזה שהוא אירוע חגיגי במקום. ( אנחנו נהנינו רק עד חצי הלילה מהופעות, ריקודים וכולי. פשוט היינו עייפים מדי ) .
ושוב למיטיבי הלסת : מסעדה בשם TIC-TAC אליה פונים בסמטא הראשונה ימינה אחרי הרחבה של בתי הקפה. יש שילוטי הכוונה בהמשך ויש כרטיס ביקור אצל פילה.
במסעדה זו מצאנו זמר עם גיטרה, בעל קול ממש נהדר, שבשעה די מאוחרת כשהיה קצת מיואש משולחנות שונים הזמנו אותו לשיר בפנינו וגם הצטרפנו אליו בשירה, דבר שהלהיב אותו עוד יותר, ובסופו של הערב הוא הודה לנו גם מעבר למה ששילמנו לו. הוא אמר שהוא ממש נהנה להופיע לנו. קורה ...

היום השישי. אחרי שבוע של מזג אויר מתנה - תחזית קודרת.
יוצאים בזהירות דרך קבוצת האיים המפרידה בין המרינה לים הפתוח ומשם דרכנו חזרה  - דרומה לכיוון המרינה ב-KREMIK
מרינה זו נמצאת דרומית למקום מדהים שנקרא PRIMUSTEN שעליו נרחיב מייד את הדיבור.
מזג האוויר הפך לעצבני במידה כזו שאי אפשר היה להיעזר במחשב אלא רק בתכווינים, בגלל מיקום האיים בדרך והצורך לחלוף בצורה סבירה על-פני הגלים. הרוח כבר הייתה מעל 30 קשר, עם משבים שהגיעו לא רחוק מה-40 קשר, וכל זה מול חרטום. מי שמכיר קצת ים קשה בקרואטיה, יודע שהדבר הכי גועלי בגלים שם זה לא הגובה שלהם אלא החוזק שלהם. זה מה שנקרא : " לי כל גל נושא מזכרת " ..
הגענו...עובדה.

PRIMUSTEN  - כל מי שמתחיל , גומר או עובר באזור, חייב לסייר בעיר נפלאה זו. זוהי עיר עתיקה, השוכנת על אי שחובר ליבשה בעזרת גשר של כמה עשרות מטרים, שנסלל לפני כ-500 שנה. זהו מקום מדהים ביופיו שהתקיימו בו חיים במשך כל השנים. בסופי שבוע מתקיימות בו גם הופעות פולקלור ויש בו ( איך לא ? ) כמה מסעדות טובות, שאחת מהן בשם PANORAMA נמצאת ממש מעל הים, אחרי הכנסייה שבראש הגבעה. כרטיס ביקור אצל פילה.

לסיכום :
זהו מסלול שמתאים גם למזג אויר לא כל-כך "סימפטי " בגלל שחלקו מוגן מקרוב ע"י איים ואפילו רוח חזקה לא מצליחה לקמט את הים. ( באזורים הפתוחים זה כבר משהו אחר ) . עבור מי שלא חייב לנוע לכיוון מסויים באותו יום לא "סימפטי ", יכולה להיות אפילו חווית הפלגה נעימה.

ושוב: קרואטיה היא מקום להפלגה הנשענת על תכווינים, בגלל השינויים הדרסטים בעומקים ומכשולי המים ( הבולטים והלא בולטים ). ובגלל סיבות אלו : לא מפליגים בלילה !!!  יש דברים שגם המכשיר הכי משוכלל לא יזהה.


שלמה חייקין
ספטמבר 2005