הפלגה בקטמרן באיים האיונים

מאת זהר אמיתי

יולי 2014

אז הנה אני שוב ממלא יומן מסע, בדיוק כמו שהבטחתי לעצמי בדיוק לפני שנתיים.

עדיין נשארתי ביוון אך הפעם הכיוון הוא לים היוני והמסע שלי מתחיל ב- Lefkas.

עוד לפני שנתיים הבטחתי לאשתי שבפעם הבאה שאנחנו מפליגים אנחנו עושים את זה על קטמרן, דבר ששדרג לנו את ההפלגה ברמות אחרות לגמרי (לכל מי שמתלבט, אין על מה).

בכל אופן משנפלה ההחלטה כבר החלו ההכנות למסע. ע"מ למזער הוצאות קיבלנו הצעות מחיר חצי שנה מראש וכנ"ל גם לגבי כרטיסי הטיסה, מה שמוזיל את העלויות באחוזים גבוהים.

למעלה: תעלת קורינתוס. למטה: גשר ריו-אנטיריו

בחרנו ביאכטה מפנקת - קטמרן מסוג LAGOON 420

בחרנו ביאכטה מפנקת מסוג LAGOON 420 עם מזגן וגנרטור (שווה כל שקל) לעשרה מפליגים וזה איפשר לנו להוסיף משפחה נוספת להפלגה. משסיימנו את כל הסידורים וההזמנות נשאר לנו לחכות לתאריך המיוחל.

יצאנו למסע יום קודם, בגלל הדרך הארוכה שמחכה לנו ביום הראשון של הנחיתה. העדפנו לצאת להפלגת היום הראשון אחרי שינה טובה ומנוחה, לכן שכרנו חדרים במלון Ionion star הנמצא שני מטרים מהמרינה עם בריכה וארוחת בוקר. דבר שאיפשר לנו לקבל את הסירה בשקט ובנחת בזמן שהמשפחות מתפנקות להן בבריכה.

בדרך ללפקס ישנן כמה אטרקציות שאסור לפספס, כמו תעלת קורינתוס. אם תעמיקו לסיפור התעלה תגלו גם שם את נוכחות היהודים. אחרי שהגליל נפל במרד הגדול (67), נלקחו כ 6,000 יהודים לעבודות פרך ואלה חפרו את התעלה.

האטרקציה השנייה בדרך היא גשר ריו-אנטיריו (RionAntirion) אומנם לא יהודים בנו אותו אבל אטרקציה עוצרת נשימה במיוחד בשעות הדמדומים.

יום שבת – 12/07 ((Lefkas – MokrosGialos

את היאכטה קיבלנו בשעה 14:00 ולאחר צ'ק אין מדוקדק של הסירה והעמסתה בציוד ואוכל יצאנו לדרך.

מאחר ובתאריכים אלה יש אור יום עד השעה 22:00 שווה לצאת לדרך כבר בשבת ולמצוא מקום נחמד לעגון בו את הלילה. כמובן לא לפני שבדקנו מזג אוויר.

לאחר הפלגה קצרה של שעתיים הגענו למפרץ הראשון שם עגנו בלילה. הפלגה זאת נועדה יותר להכרת היאכטה, להכיר את התגובות שלה, להכיר את המכשירים והתנהגותה בים. לאחר כל זה הורדנו עוגן במרכז המפרץ הורדנו דינגי ויאללה למים.

יום ראשון – 13/07 (MokrosGialos – Fiskardo)

השכמה מוקדמת, הילדים עדיין ישנים ואנחנו כבר מרימים עוגן ליעד הבא. אך לפני שנפליג ל-Fiskardo שנימצא באי Kefallonia נעבור דרך המערות הנמצאות על לשונית של האי Spartochori.

לכן גם שווה לצאת מוקדם ע"מ להגיע למקום ראשונים, וכל עוד הים שקט ורגוע, ואז אפשר להגיע ממש לפתח המערה. לקראת שעות הבוקר היותר מאוחרות מגיעות למקום מעבורות עם תיירים והמקום הופך מאד צפוף.

לאחר סיור במערות עם הדינגי ממשיכים ליעד המתוכנן Fiskardo.

הים שטוח עם משבי רוח קלים שנותנים אווירה טובה לארוחת בוקר ישראלית משוקשקת לגווניה הרבים והטעימים. הילדים עוזרים בחיתוך העגבניות לשקשוקה והכנת הסלט לארוחת הבוקר.

עוצרים במפרצון קטן (Arcuodi) בדרך ומעבירים את שעות הבוקר החמות בשכשוך במים הצוננים של הים היוני.

פיסקרדו– מעגן קטן ונחמד מאוד, שקט ולא עמוס במיוחד, טיילת לאורך המעגן עם חנויות מזכרות והרבה מסעדות.

שמתי לב שבאזור זה של הים היוני לא מקובל לעגון כמו באזור הים הסרוני שם כל עגינה הייתה הופכת לקרנבל שלם של אחד על השני ומתחת לשני.

באזור הזה אם אין מקום, פשוט עוגנים במרכז המעגן ומתניידים עם הדינגי. או עגינה ים תיכונית בצד הצפוני. למזלנו אף על פי שהמעגן היה מלא הצלחנו לעגון עגינה ים תיכונית לאיזה מלונית שאפשרה לנו להתחבר לרציף השיזוף שלה.

לאחר טיול לאורכו של המעגן וארוחת ערב באחת הטברנות חזרנו ליאכטה לחגוג את יום הולדתי ה – 44 ולאחר שרווינו באלכוהול ועוגת יום הולדת הלכנו לישון עייפים ושתויים.

יום שני – 14/07 (Fiskardo – sami)

השכמה מוקדמת, הצלחנו לארגן ברז מים מהמלונית ומלאנו את המכלים במים.

משחררים חבלים ואנחנו כבר בדרך ליעד הבא. מפליגים ישירות ל sami ע"מ להספיק להגיע למערת הנטיפים ולמערת מים שאיני זוכר את שמה אבל מאוד מרשימה.

הגענו די מהר למעגן בסמי, חיכתה לנו מרינה ריקה כך שיכולנו לבחור לעגון היכן שרצינו.

התרחקנו קצת מקו המסעדות ע"מ שתהיה לנו פרטיות. אפשר לעגון גם במזח השמאלי של המעגן בלונגסייד דבר המקל על העגינה והנוחות. אין חשמל אך יש מים חופשי לכל אורך הרציף.

לאחת סידור הסירה מילוי מים וניקיון, התחלנו להתקדם לכוון המוניות שייקחו אותנו למערות.

מאחר ולא ידענו את המרחק מהמעגן למערות סגרנו עם המוניות על 45 יורו למונית ולאחר חמש דקות נסיעה הבנו שעבדו עלינו בגדול. נסיעה של שניים עד שלושה קילומטר מביאה אותנו למערה מתחת לאדמה. יפה, אך התור הממושך לכניסה של חמש דקות לא שווה את זה. אם מחליטים להגיע למערה צריך לבדוק לפני כן שאין שם אוטובוסים של תיירים. לאחר מספר דקות במערה חזרנו לסירה. צמוד למעגן ישנו חוף רחצה נחמד בו אפשר להעביר את היום.

יום שלישי – 15/07 (Sami – Vathi,Ihtaca)

השכמה מוקדמת, אך הפעם לקול הרעמים והברקים והגשם שתופס אותנו לא מוכנים.

במהירות מתארגנים על איטום הסירה והכנתה למזג אוויר סוער. השמיים הפכו שחורים וגשם זלעפות דופק עלינו. היה ברור באותו הרגע שאת היום הזה נעביר במעגן. אמרתי לחברים שלנו שהיום אנחנו נשארים במעגן ולא יוצאים לים, למרות שהים היה פלטה ולא הייתה כלל רוח.

כל הזמן הזה לא הייתי רגוע במחשבה שאנחנו מפסידים יום שלם. אמרתי לעצמי שנבדוק שוב את מזג האוויר. לאחר בדיקת התחזית באינטרנט ניראה כי מזג האוויר לא ממש נורא, הרוחות לא הולכות להתחזק והים לא במגמת עליה, לכן החלטתי שיוצאים לים ומקסימום, אין שום בעיה לחזור למעגן. שחררנו חבלים ויצאנו לים, כעבור פחות משעה של הפלגה התבהרו השמים ומזג האוויר חזר להיות חם כמו מזג האוויר אליו התרגלנו בימים האחרונים.

כמובן שאין הפלגה יומית בלי עצירת בוהוריים. זורקים עוגן ומתארגנים לארוחת בוקר.

לקראת אחה"צ מרימים עוגן וממשיכים למעגן ב –Ithaca.

המעגן ממוקם במקום נוח ומוגן מפני הרוחות. למזלנו גם פה עגנו בלונגסייד לרציף כך שלא היינו צריכים להתעסק עם העוגן. בכלל, לאחר שלושה ימים על היאכטה הגעתי למסקנה שהתמרון בקטמרן הרבה יותר קל ונוח לגישות ועגינות. לא ראיתי עמדות חשמל ומים במקום, אך כל היום עוברות מכליות ששואלות אם צריכים מים. שווה לחכות לסוף היום כך גם המחיר יורד בהתאם. באמצע היום תשלמו 6 סנט לליטר ובסוף היום תוכלו לקבל גם את המאה ליטר הראשונים בחינם ואת השאר ב- 2 סנט לליטר. אפשר גם לקבל שרותי כביסה עבור 3 יורו לקילו (שימו לב ששוקלים את הכביסה אחרי ולא לפני, הם תחמנים לא קטנים). המעגן יפה וצבעוני ומאוד אותנטי במיוחד בשעות הערב. אוכל טוב והרבה אלכוהול.

יום רביעי – 16/07 (Ithaca – Meganisi, Vathi)

קמים ליום חדש שטוף שמש, ריחות המאפיות עולים באפנו ומיד הולכים לחפש את מקור הריח.

בינתיים מכליות המים כבר ממהרות לעברינו למלא את מכלי המים של הסירה.

לאחר התארגנות קלה אנחנו כבר בדרך החוצה ליעדנו הבא..

עוד יום של נחת, אך מרגישים את החופש הולך ונגמר אט אט ומתחילים לספור לאחור. משתדלים ליהנות מכל רגע בזמן שבמדינתנו הקטנה שוררת מלחמה והידיעות מהארץ מטפטפות כל פעם עם ידיעה חדשה. הבחירה במפרצונים הייתה מאוד קשה, כל מפרץ יפה מקודמו החופים הצהובים והים בצבע טורקיז שיגע אותנו. היינו בוחרים בחוף ובמפרץ הכי פסטורלי ושם היינו עוגנים ומעבירים את היום.

אם החלטתם להיכנס למעגן Vathi יש לשים לב שהמעגן מחולק לשניים.

הצד הימני, שהוא בעצם הצד הדרומי של המעגן, נחמד מאוד אך גם יקר מאוד. קיבלו אותנו יפה מאוד, באו לקבל חבלים לעגינת מורינג אבל יש גם עוקץ. אחרי שכבר נקשרנו וכיבינו מנועים נקראנו להגיע למשרדים ושם נאמר לנו שאנחנו מקבלים מים, חשמל ואינטרנט עבור 83 יורו. אמרנו יפה תודה רבה ושאלנו אותם אם יש מקום אחר שאפשר לעמוד, ואכן מעבר למזח, בצדו השני של המעגן הייתה עגינה חופשית ואפילו תמורת 5 יורו מקבלים מים וחשמל. וממש ממול, שני מטר מהסירה, ישנו גן משחקים גדול שפתר לנו את בעיית הילדים, וסופר מרקט גדול ממש צמוד.

יום חמישי – 17/07( Meganisi, Vathi – Lefkada Kallithea)

כמו בכל יום קמים בבוקר ומתארגנים ליעד הבא. בבוקר זה לא היינו ממש לחוצים אז התעוררנו בכיף ובלי לחץ, מלאנו מים במכלים השלמנו קניות ויצאנו לדרך. כמו שכבר אמרתי, את הדרך עושים די קרוב לחוף וכל מפרץ שחולפים אתה אומר לעצמך "למה לא עצרתי פה". אז החלטנו לחזור למפרץ שאתמול פספסנו והבטחנו לחזור לשם.

לאחר מיצוי היום בעוד אחד מהמפרצים המדהימים באזור היוני אנחנו מרימים עוגן ומפליגים למעגן בלפקדה הנמצא בין Nydri לבין Steno. רצועת חוף שלכל אורכה רציפי עגינה מסודרים. יש נקודות מים ותמורת 2 יורו אפשר למלא 400 ליטר מים. נקודות חשמל לא ראיתי אבל אני מאמין שקיימות.

באזור שאני עגנתי זהו גם אזור של ספינות תיירות כך שעמדנו ממש במרכז העיר. יש לשים לב לסימונים בשחור וצהוב המיועדים לספינות התיירים. באופן כללי,  אזור זה מאופיין בציוויליזציה. הרחוב הומה אדם, טיילת אין סופית וחנויות לאורך צדי הדרך. מסעדות וטברנות בכל פינה.

יום שישי – 18/07 (Lefkada Kallithea – Lefkas Marina)

היום האחרון הגיע, זהו היום אליו לא ייחלנו, אבל אין ברירה. כל דבר טוב מסתיים בשלב מסויים. אם הייתי יכול לעצור את הזמן הייתי עושה זאת כבר ביום הראשון.

ומכוון שזה לא ניתן, החלטנו לקחת את היום הזה בנחת. את הסירה היינו אמורים להחזיר עד שמונה בערב, כי אחרי זה תחנת התדלוק נסגרת ויש להחזיר את הסירה מלאה בדלק כמו שקיבלנו אותה.

קמנו בכיף בבוקר, התארגנו ליציאה, עשינו קניות לקראת יום שישי ויצאנו למקום לא רחוק מגן עדן...

את היום התחלנו בסיבוב סביב האי Scorpios אשר היה בבעלותו של המיליארדר אריסטוטלס אונאסיס

והיום שייך למעצב ג'ורג'יו ארמני שרכש אותו בספטמבר 2010 תמורת 150 מיליון אירו.

לאחר סיבוב קורע לב והשתתפותנו במצוקתו הכלכלית של ג'ורג'יו ארמני, שאני מאמין שהוא אפילו לא ביקר באי הזה, המשכנו למפרצנו האחרון במסע זה. הגענו למפרץ Varko קצת מערבית לו, שם מצאנו חוף ים צהבהב עם מים בצבע טורקיז שלא מבייש את החופים היפים של תאילנד. הגענו ראשונים לאזור וחשבנו שאנחנו הולכים להיות פה די לבד.

מהר מאוד גילינו שטעינו. תוך שעה המקום התמלא ביאכטות ומגה יאכטות ולא היה מקום לזרוק סיכה במים. בילינו את כל היום במפרץ הזה, כי פשוט לא רצינו שזה יגמר.

בסופו של דבר לא הייתה ברירה והיינו חייבים לחזור למרינה.

קצת אחרי חמש בערך הרמנו עוגן והתקדמנו לכוון המרינה שם חיכה לנו התור הארוך למתקן התדלוק.

לאחר המתנה של כמעט עשרים דקות ניגשנו לתדלק ומיד לאחר מכן ניגשנו לרציף ממנו יצאנו.

סידור זריז של הסירה והכנות אחרונות לקבלת שבת בסירה.

הערב יורד ומרגישים כבר את השבת, השקט במרינה נמוג עם שירת "שלום עליכם" והקידוש בסירה.

כך מסתיימת לה עוד חופשה חלומית שלהתאושש ממנה ייקח עוד זמן רב, אך פנינו כבר לחופשה הבאה בקרואטיה.

לסיכום:

חברים יקרים, אל תהססו לצאת לצ'רטרים לבד. זה אפילו יכול להיות יותר מעניין. מי שלא חווה את הקטמרן לא יודע מה הוא מפסיד, צאו עם ראש פתוח ואל תהיו מקובעים מראש. תהיו מעודכנים במזג האוויר ולא כל מה שנראה באותו רגע משפיע על כל היום. תהיו ערים לאינסטינקטים שלכם וגם אם טועים תמיד אפשר לחזור אחורה. שווה לסגור את כל הסידורים לנופש כחצי שנה מראש כך חוסכים

הרבה כסף מבעוד מועד.

Lagoon 420 + גנרטור ומזגן – 4500 אירו (לשתי משפחות).

טיסות – 6000 ₪ לחמש נפשות.

השכרת רכב – 400 אירו.

מלון ללילה (שני חדרים) – 130 אירו.

ביטוח משלים (דרך חברה גרמנית) – 200 אירו.

כל השאר אקסטרות.

שמחתי לשתף אתכם ביומן המסע שלי ואשמח לשתף אתכם במסעות הבאים שלי.