הפלגת גאות ושפל בתעלה האנגלית

מאת יניר בן-דוד

יולי 2015

עברו שישה חודשים וזה הגיע.
שייט אתגרי לתעלה האנגלית, גאות ושפל,
זרמים ותנאים שונים ממה שהורגלנו עד עתה.
אנגליה, היה צפוי אבל לא ידענו שיהיה עד כדי כך מוצלח.

יום רביעי 8 יולי 2015

יום קשה עברנו אתמול. אחה"צ טיסה ללונדון לשדה תעופה היתרו, משם לקחתי אוטובוס לשדה תעופה גטוויק Gatwick בעלות של 35£. בגטוויק פגשתי את החבר'ה, שחר המדריך מתשוט, אלי ויובל שאנו מפליגים ביחד במועדון "תשוט" ומשה ועודד שהכרנו זה עתה. החברה הגיעו בטיסה של Easy Jet. פגשנו את נהג ההסעה ששחר המדריך הזמין באינטרנט בעלות של 110£ ונסענו לפורטסמות' Portsmouth למלון Keppel's Head Hotel שיובל הזמין מבעוד מועד בעלות ללילה של 45€. למלון הגענו בשעה 3:00 לפנות בוקר.

ירדנו לארוחת בוקר במלון, ארוחה אנגלית קלסית ויצאנו לסיור קצר בעיר ולמוזיאון השייט. עלות כניסה 34£ למבוגר והכרטיס תקף לכניסות שוב ושוב עד שנה. המוזיאון ממוקם ממש ליד המלון, ליד תחנת הרכבת המרכזית, ליד מרכז קניות ומגדל ענק שנראה למרחקים. המוזיאון מתפרש על פני שטח עצום. את הביקור התחלנו באניית המלחמה Worrier משנת 1860, ספינת מלחמה מברזל המונעת גם על קיטור וגם עם מפרשים. משם המשכנו לספינה של נלסון Victory משנת 1760, נלסון נהרג על ידי צלף צרפתי בקרב טרפלגר בשנת 1820. המשכנו לביתן ספינת הדגל של הנרי השמיני המרי רוז Mary rose שטבעה ב 1545, האנגלים טוענים שטבעה בגלל שהוצפה בזמן סיבוב ואחד החלונות של התותחים נשאר פתוח, לעומתם הצרפתים טוענים שהם הטביעו אותה. בניגוד לשתי הספינות הקודמות בהן נכנסנו לבטן הספינה המקורית, פה ראינו שיחזור של חלקי הסירה שנמשו מהמים במבנה המדמה את הספינה. נכנסנו לצהריים במסעדת המוזיאון, פיש אנד צ׳יפס ובירה מקומית בשם מרי רוז. לאחר הארוחה המשכנו את הביקור במוזיאון לעבר הצוללת Alliene שיצאה מהשירות של חיל הים והפכה מוזיאון צף. הצוללת נמצאת מעברו השני של המפרץ ולקחנו את הסירה שהעבירה אותנו לרציף בצד השני ששם נמצאת הצוללת.

סיימנו את הביקור במוזיאון, אני הלכתי למרכז הקניות שהוא אאוטלט ענק לכל המותגים הידועים וחיפשתי נעליים או מגפיים שאוכל לשוט איתם בסירה בתנאים שמצפים לנו. קניתי מוקסינים של MUSTO במחיר מבצע של 40£ במקום 100£. בערב יצאנו לטיול לאורך הרציף עד לפאב המשקיף על המפרץ, מקום נחמד שנמצא במזח הישן אבל על מנת להגיע אליו יש ללכת כחצי שעה להקפת רציף המעבורות. לארוחת ערב הזמנו סלט ובירה. לקינוח אלי ארגן לנו כוסית ויסקי. חזרנו עייפים למלון.

יום חמישי 9 יולי 2015

הזמנו מונית ל- 11:00 בבוקר לאחר שבדקנו כי נוכל לקבל את היאכטה בשעה 12:00. יצאנו לטיול קצר. עלות המלון הסתכמה ב 95£ לאדם ששולמה מהקופה המשותפת שמשה הגזבר שמר עליה באדיקות. הנסיעה למרינה Hamble לוקחת כשעה, עלות המונית 45£. קיבלנו את היאכטה PORTEGE מדגם Oceanis 37. בדקנו את היאכטה, ישבנו לצהריים ומשם לקניות בסופר. מאד מחושבים ועל פי רשימה קנינו את מוצרי הבסיס בעלות של 125£ ללא הסוכר ששכחנו לקנות. סידרנו את האוכל ביאכטה ויצאנו לסיור בעיירה לאורך המזח עד לאזור הפאבים והמסעדות. עצרנו לאכול במקום ההומה אנשים בשם The King & Queen סטייק מעולה וכוס בירה.

עדיין לא התרגלנו להבדלי הגובה בין הגאות והשפל. כשהגענו היאכטה, שהייתה קשורה לרציף צף, הייתה 4.5 מטר יותר נמוך משעזבנו אותה. המחזורים בין הגאות לשפל מתפרסים על פני היממה בהפרשים של 6 שעות. נדרש תמיד לחשב זמן הגעה או זמן יציאה מהמרינות. כבר ראינו סירות שיושבות על הקרקעית הבוצית ללא מים וכמה שעות לאחר מכן הסירה חזרה לצוף על המים.

יום שישי 10 יולי 2015

אלי הקדים את כולם, ריח השקשוקה שהכין העיר את כולם. ישבנו לאכול את ארוחת הבוקר הראשונה על היאכטה ותכננו את השייט להיום. התכנון הראשוני היה לשוט לעיר כאוס Cawes, למחרת להמשיך לעיר ירמוס Yarmouth ומשם ביום ראשון להקיף את האי ולסיים בפורטסמות' Portsmouth.

תחזית מזג האוויר ליום ראשון מראה כי יהיה מעונן וגשום. כידוע, כל תוכנית טובה ניתנת לשינוי והחלטנו לצאת היום לעיר ירמוס Yarmouth ובבוקר נתכנן את שעת היציאה להקפת האי. מזג האוויר נפלא, שמש, רוח וים מעולה. יצאנו מהמרינה לכוון האי, בדרך התחברנו לנחיל יאכטות שהיו בתחרות. מצאנו את עצמנו כחלק מהתחרות והמשכנו מערבה עד השעה 12:00 והחלטנו להסתובב חזרה לכוון ירמוס Yarmouth בשעה שהזרם מסתובב ויהיה איתנו.

הגענו למרינה של ירמוס Yarmouth, יצרנו קשר עם המרינה בערוץ 68 ובכניסה חיכה לנו מלווה עם סירה שהפנה אותנו לרציף 21 לעגינת לילה. שילמנו 43£ עבור עגינת לילה לא כולל מקלחת. למקלחת קנינו מטבע שעלה 1.2£ ל- 6 דקות של מים. טיפ קטן למקלחת: המים מתחילים לזרום ישר עם הכנסת המטבע כך שרצוי שתהיו עירומים בזמן הכנסת המטבע.

התארגנו ויצאנו להשלמת קניות בעלות של 108£. שחר המדריך לקח אותנו לסיור בשמורת פורט אוף ויקטוריה שנמצאת בסמוך למרינה לאורך החוף מהכוון הנגדי של העיר. יער אנגלי שמזכיר את רובין הוד. לאורך החוף עומדים דייגים המנסים לתפוס תמנונים וסרטנים. הלכנו עד למבצר הראשון המשקיף לעבר הכניסה לתעלה ומול המבצר בגדה השנייה. חזרנו למרינה, ההליכה הסתכמה ב 6 ק״מ. לארוחת ערב שישי הכנתי ספגטי ברוטב עגבניות וחצילים, לחיזוק הוספתי פיצה על מצע של לחם ויין אדום מקומי. יצאתי עם יובל לסיור לילה לאורך המזח בחזית העיר שהייתה כבר סגורה למעט פאב קטן עם כמה אנשים.

יום שבת 11 יולי 2015

בכל יום אחד מאיתנו הוא סקיפר הסירה.  היום יובל הוא סקיפר הסירה. מהסקיפר נדרש לתכנן את המסלול, לנווט, להפעיל את הצוות ולקבל החלטות במהלך השייט. יובל ישב עם שחר לתכנון המסלול להקפת האי והמרינה שאליה נגיע בערב. השעה המשוערת ליציאה ולהגעה חשובות מאד בתכנון, בגלל שיש להתאים את המסלול לכוון ועוצמת הזרמים וגובה המים בין גאות לשפל. כמו כן נדרש להקפיד על תוואי הדרך, המצופים, תכוויני מעבר, שטחים אסורים לכניסה וחציית נתיבי שייט בהם נדרש לקבל אישור מעבר. לגבי שעת היציאה, ההיגיון אומר כי כדאי לצאת 4 שעות לאחר שיא הגאות. זאת, על מנת שנוכל להקיף את האי כשהזרם איתנו לאורך כל הדרך. העדפנו לצאת מוקדם על מנת להגיע מוקדם למרינה Sparkes שנמצאת במעלה מפרץ צר, מזרחית לפורטסמות' Portsmouth.

בתכנון ראינו כי בכניסה למפרץ יש לשים לב לעמודי תכווין המעבר של 13 מעלות בין שני המצופים ולא להיכנס לשטח הרדוד בכניסה. יצאנו ב 08:09 בבוקר בהנחה כי הזרם מולנו יהיה חלש ולא ישפיע על מהירות הסירה. התנאים - מעונן מעט גלים של כמטר, רוח 15 קשר וזרם של חצי קשר מולנו. הרמנו מפרשים ויצאנו לכוון הנידלס Needles שנמצאים בקצה המערבי של האי. הקפנו את הנידלס Needles ויצאנו להקפת האי. ההפלגה התנהלה לפי התכנון. רוח גב לאורך כל היום וזרם בכווננו שהביאו אותנו לכניסה למפרץ הצר של מרינת ספרקס Sparkes . יצרנו קשר עם המרינה, מסרו לנו כי הם מלאים ואין מקום ושאלו למה לא הזמנו מראש. נעצרנו באמצע התעלה הרדודה ומלאה בכלי שייט על מנת לקבל החלטה מהירה לאן ממשיכים. החלטנו כי נמשיך במעלה התעלה למרינה צ׳צ׳סטר Chichester השלישית בגודלה באנגליה. מרינה שהגישה אליה מאתגרת.

במפה הימית, הכניסה למרינה מסומנת בצבע ירוק שמשמעתו שטחים מוצפים שאין הגדרת עומק בזמן שפל וסיכוי גדול שבשפל נמצא את היכטה תקועה בבוץ ונצטרך לחכות שוב לגאות. יצרנו קשר עם המרינה בערוץ 80 להודיע כי נגיע והאם יש מקום, מסרו כי יש להם מקום ושנגיע לכניסה, ניקשר בצד ונמתין. לא הבנו למה להיקשר ולהמתין בכניסה אבל בהמשך התבהרה לנו הסיבה.

המשכנו במעלה המפרץ במעבר צר מאד לפי הסימונים, סטייה קטנה מהסימונים תגרום לנו להיתקע בבוץ. בכניסה למרינה מד העומק מראה 0 מטר ובדיוק בסיבוב לכניסה למרינה נתקעה יאכטה שהחלוץ שלה הסתבך והם איבדו שליטה. במהלך התימרון לעקיפת היאכטה ברוח חזקה בתעלה הצרה, נזרקנו לצד ונתקענו בבוץ. שחר המדריך לקח את ההגה ובמיומנות הצליח להוציא אותנו מהבוץ. נקשרנו לרציף בכניסה למרינה והמתנו עד שהגיע תורנו להיכנס.

המרינה נבנתה במעלה המפרץ בשטח שבו בעת שפל, מפלס הים יורד לאפס ומתגלה היבשה. על מנת למנוע את המצב שמפלס המים במרינה ירד, בנו שני שערים ותעלה ביניהם. רק בשיא הגאות השערים פתוחים. בכל שעה אחרת כלי השייט נכנסים לתעלה, סוגרים שער אחד, ומאזנים את מפלס המים. השער נפתח ונכנסנו למעבר שהצטרפו אליו עוד 3 סירות. השער מאחור נסגר והבריכה החלה להתמלא במים לגובה המפלס הפנימי. בסיום המילוי, השער השני נפתח ונכנסנו למרינה.

מרינה חדישה, מודרנית ומפוארת. שחר ויובל עברו במשרד המרינה ושילמנו 43.70£ שכללו עגינה ללילה הכוללת חשמל, מים ומקלחות. במשרד הזמינו מונית לשעה 20:30 שתסיע אותנו למרכז העיר המרוחקת מהמרינה. עגנו ברציף, התארגנו ונסענו למרכז העיר, טיילנו בסמטאות העיר ונכנסנו לאכול במסעדה איטלקית שהומלצה ע"י מקומי שפגשנו בדרך. המסעדה מצוינת, אכלנו שתינו ואפילו התפנקנו במתוקים בעלות כולל הטיפ 180£. חזרנו ליאכטה וישבתי עם שחר לתכנן את המסלול למחר. מחר אני סקיפר הסירה.

יום ראשון 12 יולי 2015

כמו שחשבנו, התעוררנו לבוקר מעונן וגשום. הלכתי עם שחר למשרדי המרינה לתאם את זמן היציאה מהמרינה. הבוקר אנו בשיא הגאות, מפלסי המים מאוזנים והשער יהיה פתוח משני הכיוונים עד השעה 10:15. התכנון לצאת מצ׳צ׳סטר Chichester לים הפתוח לכוון האי, להיכנס לתעלה ולעגון לילה במרינת למינגטון Lymington.

יצאנו ב 08:33 מהמרינה. שיא הגאות כך שיש רק להקפיד לשוט במסלול בין הסימונים עד היציאה לים. מזג אוויר גשום, רוח משתנה ועננות מלאה. ביציאה לים הפתוח הרמנו מפרשים, ראשי צמצום ראשון וחלוץ צמצום שני. הרוח קדמית, שייט לא קל כי נדרש לבצע גלסים על מנת להגיע ליעד. האתגר בתכנון הוא לעבור במעבר הצר אשר בגדר התת ימית, שנמשכה מהחוף למניעת חדירת צוללות למפרץ פורטסמות'. הרוח התגברה, הים עלה, גלים כ- 2 מטר וגשם זלעפות יורד עלינו. לא קל לתכנן להגיע למעבר הצר בתנאים כאלו. ראינו את המצוף הגבוה בצבע אדום שמסמן את המעבר ועברנו לצד השני של המחסום. בעצת שחר ביצענו גלסים קצרים ואחד ארוך על מנת לעבור לצד של האי בהנחה שקרוב לחוף התנאים יהיו רגועים יותר. שייט קשה ומאתגר. רוח, גשם, זרם וגלים. לאור התנאים הלא קלים שינינו את התוכנית והחלטנו להפליג לקאוס Cowes במקום ללמינגטון Lymington וכך נחסוך כמה שעות טובות של שייט.

הגענו למרינה בקאוס Cowes Yacht Haven ב 16:37 לאחר הפלגה של 8:04 שעות. יצרנו קשר בערוץ 80 והפנו אותנו לרציף S2. הכניסה לעגינה קשה מאד, כניסה צרה בין שתי יאכטות. הצוות עזר בכניסה, דחף את היאכטה בכל פעם שכמעט נגענו ביאכטות ברציף. שילמנו במשרד עבור עגינה 32£ כולל מקלחת וחשמל.

יצאנו לעיר שנמצאת בסמוך למרינה לסיור קצר, נכנסנו לפאב שנמצא מול היציאה מהמרינה רעבים. הזמנו בירה ואוכל מקומי, יובל שהתרגש כשקיבל המבורגר צמחוני שפך עלי את חצי הליטר של כוס הבירה. חזרנו ליאכטה למנוחה קצרה, השעה עדין מוקדמת לשינה ושוב יצאנו לטיול בעיר. בשעה זו העיר הייתה ריקה למעט מספר אנשים בברים שהיו פתוחים. חזרנו ליאכטה לישון. מחר אולי נצא שוב לעיר לטייל במהלך היום כי מזג האוויר נראה יותר גשום וקשה מהיום. לסיכום, היה יום מאתגר, קשה ונדיר.

יום שני 13 ליולי 2015

התעוררנו יותר מאוחר היום. התכנון - לשוט למרינה למינגטון Lymington שאתמול הינו מתוכננים להגיע אליה. משה, היום סקיפר הסירה, ישב עם שחר לתכנן את ההפלגה ויציאה בשעה 12:00. יצאנו לטייל בעיר ועצרנו בחנות שמזמינים ציוד מודפס עבור הצוות. הזמנו כובע עם הדפסה, כובע צוות בעלות של 12£ לכובע. יצאנו להפלגה ב- 11:52, נראה שרק מטורפים יוצאים ביום כזה, רוח מעל 36 קשר, גלים מעל 3 מטר והפלגה בקדמיות. משימה לא קלה. הרמנו מפרש ראשי בצמצום שלישי וחלוץ פחות מצמצום שני. טסנו על המים, הפלגה לא נעימה אקסטרים לחלוטין. שפריצים מכל כיוון, מזל שכולם מאורגנים בחליפת סערה. התנאים ממש קשים להפלגה ולא נעימים והמפרשים עלולים להיקרע. החלטנו לחזור לקאוס Cowes, אין טעם להמשיך בתנאים הרבה יותר קשים מאתמול.

יצרנו קשר עם המרינה, הודענו כי אנחנו חוזרים והיה נראה כי אין להם מקום חדש בשבילנו להיום. לאחר הסבר משכנע אישרו לנו מקום חדש ברציף השני N5. עגנו ויצאנו לטייל בעיר. עצרנו לאכול פיש אנד צ׳יפס באחת המסעדות ששחר הכיר מהעבר. טיילנו לאורך קו החוף, ונפלה בחלקנו ההזדמנות לראות ירייה בתותח תחרויות. יאכטה שהגיעה ראשונה בתחרות חציית האוקיאנוס מניו פורט, זכתה שירו בתותח לכבודה. חוויה בפני עצמה לראות את האנשים הצופים לעבר המפרשית ואת מארגני התחרות שמתרגשים לקראת הירי. מה עוד, שהתורן נשבר בדיוק על קו הגמר. חזרנו ליאכטה וישבנו עם שחר שלימד אותנו ביצוע קשרים מיוחדים.

עודד, שהוא סקיפר הסירה מחר, ישב עם שחר לתכנן את ההפלגה למחר. בגלל מזג האוויר הקשה שהיה לנו, ים סוער ורוחות קדמיות והיות שאנו מחוייבים להחזיר את היאכטה ביום רביעי, התכנון הוא להפליג לסאות'המפטון Southamptom שהיא קרובה ולמחרת הפלגה קצרה ברוחות קדמיות למרינה Hamble להחזיר את היאכטה. יצאנו שוב לעיר לשתות בירה וחזרנו לישון.

יום שלישי 14 ליולי 2015

יום רגוע, לא להאמין איך אתמול היה סוער. סוף סוף מצליחים לראות קצת שמש. חזרנו לתוכנית הראשונית שנפליג ל- פורטסמות' ולמחרת להפליג למרינה Hamble להחזיר את היאכטה. ים רגוע, הרמנו מפרשים, רוח גבית ושטים לכוון פורטסמות' . היום נפלא ולכן המשכנו להסתובב בתעלה ולהיכנס למפרצים לאורך חופי האי. שחר תפש יוזמה וירד להכין לנו ספגטי פרומדורו הכולל חצילים ועוד דברים מיוחדים, היה מעולה.

בדרך פגשנו קטמרן ענקית שתשתתף בתחרות  American’s Cup שתתחיל ב- 23  לחודש (חבל שצריכים לחזור), היה מדהים לראות איך הם מרחפים על המים. נכנסנו למפרץ לכוון המרינה שנמצאת מצד ימין, בכניסה שבסמוך למרכז הקניות והצמודה לעיר. במרינות שנמצאות בצד השני, נדרש לחצות את התעלה עם טקסי. יצרנו קשר עם המרינה Gunwhart Quay בערוץ 80 והפנו אותנו לרציף J. שילמנו למרינה 40.25£ עבור עגינת לילה הכוללת חשמל, מים, מקלחות ושירותים.

במרינה הסבירו לנו שהיינו צריכים להיכנס למפרץ מהצד השני, לאורך המצופים האדומים, ולבקש אישור חציה בערוץ 11. טוב שלא תפשו אותנו. יצאנו לטייל בעיר שכבר מכירים מהיום הראשון. חשבנו שנוכל לראות את היאכטות שמשתתפות במרוץ דרך המוזיאון שביקרנו ושהכרטיס תקף לכל השנה. לא הצלחנו, לתחרות נדרש לקנות כרטיס בנפרד שתקף רק מה- 23 לחודש, יום התחלת התחרות. המשכנו לכוון מרכז העיר, אין משהו מיוחד במרכז וחזרנו עד הרציף הישן לפאב שאכלנו בו ביום הראשון. סה״כ ההליכה הסתכמה ב- 8.6 ק״מ. חזרנו ליאכטה ונכנסנו לישון.

יום רביעי 15 יולי 2015

יום אחרון בשבילי עם החבר'ה. אני ממשיך ללונדון לסוף שבוע עם אשתי. נפרדנו בבוקר, אני לקחתי רכבת ללונדון והחבר'ה המשיכו לכוון מרינה Hamble להחזיר את היאכטה. הלילה הם נשארים לישון ביאכטה ולמחרת יחזרו לארץ.

כמה טיפים למפליגים באזור:

חשוב לתכנן את ההפלגה מראש ולרשום את כל הפרטים בדף היומי.

תכננו גם כמה אלטרנטיבות לאורך המסלול לשינויים (מזג אוויר, צוות, מרינה תפוסה וכד׳).

ידוע כי כל תוכנית נועדה לשינוי שימו לב !

יש לשים לב לכל הסימונים וההערות במפה ( מסלול סוחרות, תכוויני מעבר, מצופים וכד׳)

לתכנן שעת יציאה לפי שעות הגאות והשפל, עוצמה והכוון של הזרם.

בכניסה או ביציאה מפורסמות' יש להיצמד למצופים האדומים ולקבל אישור בערוץ 11 במידה ורוצים לחצות את נתיב השייט.

לגבי תשלום טיפ במסעדות, שימו לב אם החשבון כולל טיפ. במרבית המסעדות החשבון כולל טיפ ולא צריך לתת.

מומלץ להכין מחברת ולרשום את הנקודות החשובות למסלול היום: נמל יציאה, נמל כניסה, זמן יציאה, זמן כניסה, שעות מקסימום הגאות ומינימום השפל, מרחק הפלגה, ערוץ התקשרות והערות.

מקומות בהם עצרנו:

Portsmouth:

• המוזיאון הימי.
  • מלון Keppel's Head Hotel.
  • מרכז חנויות אוטלט.
  • הרציף הישן.
  • מרינה Gunwhart Quay

Hamble:

• מרינה קבלת היכטה Port Hamble Marina
  • מסעדה Banana Whsrf Hamble
  • The King and Queen Pub.

Yarmouth:

• יאכטה 800€ לאחד.
  • מוניות 145£.
  • קופה קטנה 500£ לאחד.
  • מסעדה מקסימום מחיר 180£.
  • מסעדה מינימום מחיר 85£.

הפלגות גאות ושפל בתעלה האנגלית נערכות במסגרת מועדון "סיטיים-תשוט"