יומני מסע

הפלגה בשמורת איי קורנטי קרואטיה

מאת אייל גוטמן

ספטמבר 2015



הפלגה בשמורת איי קורנטי קרואטיה

 איפה זה שיבניק? שאלתי את שירי מחברת 'תשוט'. ספליט, דוברובניק, זדאר, אלו שמות מוכרים, אבל שיבניק? – ובכן, כך החל תכנון ההפלגה בקרואטיה.
פתחתי google earth והתחלתי 'לחקור' את האזור ולהחליט על מסלול הפלגה. בעזרת תמונות, כיווני רוחות ומרחקים סימנתי מסלול, טרם ידעתי שמדובר בשמורת טבע קסומה ומיוחדת.
חברי הסקיפרים, שהפליגו בקרואטיה, עיקמו מעט את פניהם ורמזו לי שבקרואטיה מפליגים לאיים הדרומיים. לבי נחמץ, דאגה עלתה בי, המרחק משיבניק לאי 'חוואר' המפורסם מאוד גדול. חשתי את מלוא כובד המשקל של בחירת המסלול. "למה לא שאלתי לאן אפשר להפליג כשנאמר לי שהיאכטה נמצאת בשיבניק?" – נזפתי בעצמי.

 
 
הגענו בשעה חמש למעגן, ובמקום לתארו במילים החלטתי לשים תמונה
 
חוף יפיפה וחולי באי Otok Levrnaka
 
מול הצוק (למעלה) ולאחר ההשתלטות (למטה) פחד של ממש.
 
 
העיירה  Sali בחלקו המזרחי דרומי של האי הארוך  Dugi Otok
 
"החוף הכי יפה"  בקצה הצפוני בצד המערבי של האי הארוך
 
 
אלה היו המראות סביב שש בבוקר כשהנעתי ויצאתי מהמפרץ
 
דודי החליט 'להפניק' אותנו בארוחת בוקר ראויה
 

יום למחרת הגיע מייל: "מתי אפשר לקבוע תדריך?" – שאלה שירי. בניגוד לפעמים קודמות ביוון ובתורכיה, חשתי שעלי לתאם תדריך.
התקבלתי בחום רב ולמרות שהסתרתי את דאגתי, לא הייתי רגוע כלל וכלל. לאחר שיחה נעימה וקפה טוב, אני רואה על המסך שלמולי מסלול הפלגה כמעט זהה לזה שתכננתי – לשמורת איי קורנטי. חיוך רחב התפשט על פניי ואת הדאגה החליפה גאווה של ממש – "הינה, שוב הכנתי לבד מסלול מצויין, כבר 10 שנים אני מצליח לגלות ולתכנן מסלולי הפלגה".

יום שבת – 5.9.2015

הפלגנו שני זוגות: דודי והגר, לילך ואני. יאכטה 41 בוואריה קרוזייר. הגענו למרינה, במשרד חיכה בחור שמנמן ומחויך, נדיב ונעים הליכות. לאחר רישום קצר הוא אישר שאכן לכל אורך היום צפוי גשם ואין טעם לצאת (הבחור השני שהעביר לידיי את היאכטה, סקיפר וותיק, סינן בשקט: "לפחות כשיורד גשם אין רוח וממילא אתרי תחזית מזג האוויר נכונים רק ב 50%"). לקחנו את עצתו.

 

יום א' - 6.9.2015

החלטתי לצאת בשש בבוקר אך הכביסה שאחרה להגיע אילצה אותי לצאת ב- 08:20. תחזית מזג האוויר: צפי לשבוע ללא גשם אך רוחות ערות מאוד בלילות.

לאחר הפלגה נעימה ברוח 12 קשר, נקשרנו לבויה והתארגנו לארוחת בוקר ורחצה באי Kaprije. חום הים הפתיע לטובה והרחצה הייתה נעימה מאוד. טרם ידעתי שבכדי להגיע לבויה פנויה ללילה, עלי להיות בשעה 15.00 במפרץ המיועד.

יצאתי לכיוון האי Vela Smokvica. כפי שכבר הבנתם, כל הבויות היו תפוסות ונאלצתי לעגון במפרצון קרוב. לעת זו, הרוח הייתה נעימה (10-12 קשר) אך ידעתי שעוצמתה תעלה בלילה. כאן עלי לשתף אתכם, הקוראים, עד כמה אינני סומך על עוגן. קרו לי בעבר מספר אירועים בהם עוגן נגרר במהלך לילה ואף ניתק. ידעתי שהלילה לא אשן היטב. אינני יודע כיצד ביאכטות שלצידי ישנו כולם והאם זה מתוך בורות או אי דאגה או מתוך וותק וצבירת ניסיון אינסופיים. בכל אופן אני מעדיף את הגישה שאומרת שאם יש ספק אין ספק ומעדיף לא למצוא עצמי על סלע.

סיפור על דינגי: אחר הצהריים המאוחרים החלה רוח צפונית ערה לנשוב. עלתה השאלה אם נוכל לשוט בדינגי לכיוון המסעדה שבאי? הצעתי שננסה את הדינגי בשייט קצר ליד היאכטה לוודא שהכל עובד ותקין. דודי ירד לדינגי ושנינו ביטלנו בטיפשות את המחשבה להוריד משוטים לדינגי למקרה שהמנוע לא יעבוד,,,,, והמנוע לא עבד. כעבור דקה בלבד דודי נסחף ברוח דרומה. למזלנו היה חבל ארוך מאוד על הדינגי וצעקתי לדודי לזרוק אותו על הסלעים החדים שיתפס בהם, וכך קרה. דודי חזר לבסוף מעט חבול ושרוט בידיו. והמסקנה ברורה, תמיד תמיד יש להוריד משוטים לדינגי.

 

יום ב' - 7.9.2015

לפנות בוקר, בשעה חמש, החל רעש נפנוף של מפרש, רעש שהזכיר לי הפלגה אחרת בסרדיניה. שם, בסרדיניה, קיבלתי מפרש חלוץ לא תקין שהתנפנף ועשה רעש דומה. הפעם, המפרש הראשי החל לצאת ללא שליטה ומעצור מתוך התורן. דודי ואני השתלטנו על התקלה ולאחר מכן החלטתי לצאת מהמפרץ הצר. הרמתי עוגן ויצאנו ליומה השני של ההפלגה.

לארוחת הבוקר מצאנו מקום מסתור מהרוח באי הנמצא בין Otok skulj לבין Otok Lunga. במקום יש מסעדה ומזח שאל צידו החיצוני ניתן להיקשר. צידו הפנימי מתאים רק לקטמראן מבחינת שוקע כלי השייט. בשעה עשר הרוח החלה לרדת ואכלנו בהנאה לאחר שחייה קלה.
ממשיכים צפונה אל תוך שמורת איי קורנטי. חשוב לדעת : כרטיס לשהיה בשמורה הנקנה בחוף, מחירו נמוך באופן משמעותי. זאת גילינו בדיעבד כשנתבקשנו לשלם במקום.
לקח נוסף למדנו מהערב קודם ומצאנו את מספר הטלפון של המסעדה (באפליקציה Navionics) הנמצאת באי בו בחרתי לעגון בלילה השני ושמרו לנו מקום.

המשכנו צפונה לכיוון Otok Levrnaka . משטר הרוחות הכתיב רוחות נמוכות, מזרחיות, צפון מזרחיות ביום ורוחות צפוניות ערות בלילה.
בדרך עצרנו שוב לרחצה נוספת במפרץ רדוד עם בויות לעגינה. הפעם ידעתי שמחכה לי מקום עגינה בטוח ויפיפה. עברתי לצידם המערבי של האיים, זה הפונה לאיטליה בכדי לראות חלקים מצוקיים מרשימים.

הגענו בשעה חמש למעגן, ובמקום לתארו במילים, אני בוחר לשים תמונה.(ראו תמונה משמאל).

באי Otok Levrnaka,מסעדה יקרה (אך לא משלמים על העגינה). הליכה מערבה של עשר דקות מובילה לחוף יפיפה וחולי, פשוט חלום. 

תזמורת כלי נשיפה: מה זה קשור? ובכן, מעט לפני ארוחת הערב, לאחר המקלחות והחזרה מהטיול, החלה להישמע תזמורת כלי נשיפה, נגינה של ממש, וואלס כלשהו. שלוש יאכטות מאיתנו, על בוואריה 45, ישב הרכב של שמונה גברים אשר ניגן מוזיקה חיה. הצטרפנו בריקודים ואח"כ הלכנו לאכול ערב.

 

יום ג' - 8.9.2015

לאחר שינה ערבה וטובה יצאנו להקיף את האי. על פי ה- Navionics נמצא חוף חולי ורדוד (4 עד 300 מטר עומק ) בצידו המערבי של האי. עד לרגע זה מעולם לא נתקלתי בטעות בתוכנה זו. ובכן, אין שם חוף רדוד אך בכל זאת עגנו ואכלנו ארוחת בוקר בחוף בתולי זה.

בדרכי לחוף זה אירע מקרה שדרש ממני למצות את ניסיוני בהפלגות. היינו על מפרש חלוץ ברוח 10 קשר לערך, כמובן ללא מנוע. דודי החל לעשות סיבוב ימינה לאחר קדמית אל כיוון הצוק, וצעק: "אייל !! ההגה תקוע"!!! תוך דקה היאכטה מתרסקת על הצוק. לשמחתי, בעבר התנסתי במצב בו ללא שימת לב ההגה האוטומטי ננעל. מיד שחררתי מפרש, לחצתי על שחרור מהגה אוטומט ועל On. לאחר כעשר שניות ארוכות, בהן ההגה נשאר תקוע, המנוע הניע ועצרתי את היאכטה,,,,, התנשפות שחרור לחץ גבוהה,,,,, רק אז ההגה השתחרר. המשכנו בחיוך תוך התבוננות בצוק ביראת כבוד.
בסיומו של היום הגענו לעיירה הקטנה Sali הנמצאת בחלקו המזרחי-דרומי של האי הארוך ארוך הנקרא Dugi Otok – האי הארוך.

לקחו מאיתנו 57 יורו, התחברנו לחשמל ומילאנו את מיכלי המים לאחר שלושה ימים. במשרד האינפורמציה לתיירים ישבה אישה ששאלה אותנו באיזו שפה אנחנו מדברים? "עברית" – השבנו והיא החלה לספר בהתרגשות רבה שהגיס שלה חי בארץ. והוסיפה מיד :"סעו לחוף הכי יפה, הוא נמצא בקצה הצפוני בצד המערבי".

 

יום ד' - 9.9.2015

התחזית צפתה רוח עזה ביום ד' בלילה וכך גם האחראי על המרינה ב- Sali אמר בפנים רציניות. ידעתי שעלי להיות במקום מוגן במרינה מסודרת. היה עלי לעבור הפלגה ארוכה מהממוצע, 25 מייל ולוותר על המסלול המתוכנן, עגינה בזדאר וירידה לחוף שלה הכולל ביקור בעיר העתיקה.
בזדאר ביקרנו שבוע קודם והסקרנות לראות את "החוף הכי יפה", הכריעה את הכף. על פי כיווני הרוח אוכל להפליג שני שליש דרך ברוח צד ורוח קדמית, לעשות הפסקת רחצה ולאחר מכן להיעזר במנוע ואז ברוח גבית עד המרינה.

הנחתי שלמחרת, שכאשר אפליג בצידו המערבי של האי, ארד בגבית עד למקום העגינה האחרון לשבוע הזה. עדכנתי את המפליגים ויצאנו לדרך סביב השעה 10:00. ההפלגה הארוכה עברה נפלא, החבר'ה קראו ספרים וניהלו שיחות ערות וגם כמובן מצאנו מקום חביב להשתכשך בו, לאכול ארוחת בוקר והמשכנו צפונה.

בלילה אכן נשבה רוח, אך זו, לשמחתי, הייתה רחוקה מלהיות סערה כפי שהפחידו אותנו, וטוב שכך.

 

יום ה' - 10.9.2015

מיד לאחר שהתעוררתי בדקתי באתרי התחזית, Windfinder, ובאתר Skiron של אוניברסיטת אתונה, מה צפוי – רוח חלשה עד 4 קשר שתתחזק לאחר שנעגון חזרה בשיבניק. טוב, אני אומר לעצמי, נאלץ לשלם מעט יותר סולר.
המאמץ היה שווה. 
הגענו לחוף חולי, טורקיז של ממש, בויות נוחות לעגינה, 4 מטר עומק במרחק 350 מטר מהחוף. בילינו שם 4 שעות ואח"כ יצאנו לשלוש וחצי שעות הפלגה בצידו המערבי של 'האי הארוך', לצידם של מצוקים מרשימים, ברוח חלשה, על מנוע.

נקשרנו לבויה במפרץ הנמצא בחלקו הדרומי של האי בפארק Prirode Delascica ויצאנו לטיול בפארק. בליבי הזכרתי לעצמי שביום המחרת יהיה עלי לעבור יותר מ-40 מייל ולעגון בשיבניק בשעה 17:00. בערב 'חפרתי' במפות ומצאתי מקום מקסים לרחצה וארוחה, 28 מייל הפלגה. הכנתי את חברי שלא להיבהל מרעש המנוע בעודם ישנים, למחרת מוקדם בבוקר.

 

יום ו' - 11.9.2015

בתמונה משמאל,  תוכלו לראות - את מראות הבוקר...  סביב שש בבוקר, כשהנעתי ויצאתי מהמפרץ.

לאחר שעתיים החלו לעלות שאר המפליגים ולפגוש את היום האחרון להפלגה. שמחתי מאוד לקפה המשובח שדודי הכין עבורי.

הנוף השתנה וחזר להיות איים קרחים המאפיינים את קורנטי. רוח כמעט ולא נשבה. לקראת השעה 10:30 הגעתי למקום מקסים ואף חיכתה לי בויה פנויה. קפצתי לשחות כמה בריכות כהרגלי. המים הפעם היו קרירים ולאחר כ- 15 בריכות עליתי ליאכטה.

לאחר שעתיים של שכשוך במים וארוחה מרשימה, השמעתי מוזיקה אפריקנית שהביאה את כולנו לצאת בריקודים. זה היה מעין אקורד סיום להפלגה הנפלאה הזאת. לכולנו היה קשה להיפרד מהים, מהיאכטה, ומהיחד שיצרנו באותו שבוע.

לאחר שעתיים אחרונות של הפלגה על מפרש, בדקה לחמש, התקשרתי להודיע שאני נכנס למרינה בשיבניק.

במרינה התקבלנו שוב בחמימות, החזרת היאכטה הייתה זריזה, נעימה וקורקטית. כדי להתנחם על הפרידה מהים והיאכטה עשינו בערב טיול מקסים בעיר העתיקה והיפיפייה של שיבניק.

אשמח לתת המלצות ולספר בפרוטרוט לכל יאכטונר שיזדקק.
אייל גוטמן - טל: 052-8594747
מייל : eyal.1113@gmail.com