אלון, בן שלוש והוריו - הפלגה בים האיוני

מאת שירי צור, תשוט *

מאי 2015

חברי הצוות : ענבל, רומן, שגיא, אלון ואנוכי.

כבר שנתיים שלא יצאתי להפלגה בהרכב משפחתי. אלון כבר כמעט בן 3 וההחלטה לקחת אותו להפלגה לוותה בחששות גדולים לגבי יכולתו להקשיב למבוגרים.

אחרי התייעצות עם מי שמיועד להיות צמוד אליו - שגיא, הוחלט שאנחנו הולכים על זה והאיזור שבחרנו הוא הים האיוני הידוע בהפלגות הקצרות שלו יחסית ותנאי ההפלגה הרגועים.

לצוות הצטרפו ענבל המקסימה ורומן בן זוגה וכך היינו יותר ידיים עובדות בצוות. היאכטה המועדפת כמובן היא קטמרן. (מאז ההפלגה הראשונה של שגיא בקטמרן – לא ניתן לחזור למונו)

הקטמרן הנבחר - Moorings 3900 בגרסת ה - 3 קבינות המפנקת.

טיסות הוזמנו ליום שישי על מנת שנגיע רעננים להפלגה. שכרנו רכב לכל התקופה שהמתין לנו בלפקס.

15.5.2015

אלון ושגיא בתנוחה אופיינית

אלון בודק
את תקינות
ה-BMW

סיבוטה. אלון מנסה להאכיל תרנגולת משוטטת עם אפרוחיה

לאחר התארגנות על הרכב (אלון היה חייב לבדוק תקינות ב- BMW החדשה שקיבלנו) יצאנו לדרכנו לעבר עצירתנו הראשונה בקורינטוס. רצוי להתארגן על עודף בשטרות יחסית קטנים לתשלום בכבישי האגרה. ה- Waze ו- Google Maps עבדו נפלא והובילו אותנו בבטחה ליעד.

ההתארגנות מראש בכריכים ואוכל לדרך, עזרה מאוד בהתמודדות עם אלון והנסיעה הארוכה.

הגענו לבסוף ליעד לקראת השעה 17:00. ניסיון לקבל את היאכטה כבר ביום שישי נחל כישלון והובטח לנו כי היאכטה תעמוד לרשותנו למחרת בצהריים. בינתיים התארגנו במלון Ianos הממוקם במרינה ממש צמוד למשרדים של Sunsail/Moorings.

יצאנו לתור את העיר Lefkas ולאכול ארוחת ערב מוצלחת ב- Light House Tavern שלאחריה שוטטנו ברחובות לפקס. העיר ממוקמת קרוב מאוד למרינה וניתן ללכת ברגל אך חששנו כי אלון יהיה עייף מהיום הארוך ומצאנו חניה בסמוך לרחוב הראשי באחת הסמטאות.

16.5.2015 לפקס – מגניסי 11 NM

לאחר יקיצה לא כ"כ מוקדמת וארוחת בוקר חביבה במלון התפצלנו, הצוות בשיעור שחיה לאלון בבריכת המלון עם ענבל,  ואני לסיבוב במרינה על מנת לפגוש פנים מול פנים את כל החברות שלא פעם בעונה יוצא לי לשוחח איתם ואין חשוב מלפגוש אותם.

בשעה 12:00 לערך היאכטה הייתה מוכנה לכבודנו כולל רשת בטחון מסביב שסגרה את האפשרות שאלון – סרבן חגורת הצלה ביאכטה - יחליק.

חשובה ביותר הייתה הסגירה של החלק הקדמי בקטמרן שבעצם אין לו ריילינג.

לאחר קבלה  זריזה ולא מוצלחת במיוחד (בדיעבד) של היאכטה, יצאנו לרכוש את מזוננו בסופר הגדול הנמצא לא רחוק מהמרינה.

פריקה זריזה של המצרכים וארגון היאכטה, ויצאנו לדרכנו דרומה.

לאחר כשעתיים הפלגה דרומה ובעקבות המלצות של החברים המקומיים נקשרנו בספרטחורי אשר במגניסי לאורך רציף הבטון בחלקו הדרום מזרחי של המפרץ. הוגשו לנו מורינג ליינס ונקשרנו בהתרעמות קלה מצד הבחור על הרציף שאנחנו לא ישרים ביחס ליאכטות האחרות.

לאחר התארגנות קלה יצאנו לדרכנו לכיוון הכפר הממוקם גבוה מעל למפרץ לנקודת תצפית וסיור בסמטאות. בשלב מסוים המנהל שלנו, אלון, החליט שהוא רעב. התכנית לאכול בטברנה על החוף, קרוב ליאכטה, שנראתה מוצלחת במיוחד נדחקה והוחלט על טברנה משפחתית חמודה בין סמטאות הכפר. מומלץ לצאת עם דוחה יתושים בתיק ופנס. החזרה ליאכטה לאחר הארוחה דרך החוף לא הייתה מוארת.

שבנו ליאכטה שבעים ושמחים ולהפתעתנו גילינו כי משאבת המקלחת אינה עובדת בנוסף לתאורה.

(קבלה לא מוצלחת כבר ציינתי ?)

17.5.2015 מגניסי – פיסקרדו 17NM

יצאנו לדרכנו לכיוון פיסקרדו כשאלון עוד ישן ומסרב לפקוח את העיניים. זו היתה בשורה משמחת לנו ההורים  - יש לנו עוד כשעה רגועה! כבודו טרח להתעורר רק לקראת השעה 09:00 .

בדרכנו עוברים לצד המערות לאורך האי, משם המשכנו לארוחת בוקר ב- Roudha, מפרץ מזרחית ל- Sivota שניתן להעביר שם גם לילה על עוגן. עברנו לסיבוב קצר גם ב- Sivota על מנת לראותה כי לא תכננו לעגון שם בהמשך השבוע.

לאחר שיחה קצרה עם הבסיס עודכנו כי ניפגש עם טכנאי בפיסקרדו. בחצי הדרך כבר ראינו אותו בדרכו וקבענו כי יחכה לנו שם לצורך התיקונים. הוא קיבל שעה וחצי של מנוחה במפרץ הקרוב, והמתין לנו.

פיסקרדו מדהימה וקיבלה אותנו בסבר פנים יפות עם עגינה על הרציף ממש מול אחת מהטברנות. לאחר כחצי שעה של החלפת פיוז המקלחת, גוף התאורה ופתיחת סתימה בכיריים שוחרר הטכנאי.

שגיא קפץ קפיצה קלה לטברנה ממול ותוך 5 דקות הגיע אלינו מלצר עם מגש ועליו 4 כוסות פרפה (הקפה הקר המקומי) שלגמנו תוך כדי הכנת ארוחת צהריים מפנקת של שניצלים ופתיתים ממש כמו בבית.

השכבנו את אלון לשנ"צ ויצאנו, ענבל ואני לחיפוש משרד להשכרת רכב. לצערנו לא לקחנו בחשבון כי ביוון, כמו ביוון, בין השעות 14:00 ל- 17:00 לא נוכל לשכור רכב, ונאמר לנו שרק ב- 17:30 משרד ההשכרה יפתח.

אז במקום לשכור רכב, יצאנו לתור את הכפר הפסטורלי. גילינו מאפיה מקומית המכינה לחמים מיוחדים ומוכרת גם דבש ויין מקומי והחשוב מכל - מצאנו גינת משחקים.

כשאלון קם משנתו ניצלנו את ההזדמנות לסיבוב רגלי אל עבר גינת המשחקים כשבדרך לא ויתרנו על פינוקי גלידה בגלידריה המקומית.

את ארוחת הערב אכלנו באחת מהטברנות המקומיות בלוויות יניר, מלקוחותינו , שהצטרף. יניר והחבורה הפליגו במקביל אלינו במרבית השבוע והיה נחמד לראותם וכמובן כשיכולנו גם סייענו בעגינות.

לאחר ארוחת הערב שבנו ליאכטה לכוסית או שתיים ולתכנון היום שלמחרת.

18.5.2015 פיסקרדו – אפימיה 12NM

קמנו שמחים ומאושרים ויצאנו בדרכנו דרומה לכיוון אפימיה. בתוכנית - השכרת רכב לטיול בקפלוניה.

עצרנו לארוחת בוקר ושחיה קלה באחד מהמפרצים דרומית לפיסקרדו, ולניסוי כלים ע"ג ה-Sap.  המים הקרירים הרתיעו את חלקנו שהשתדלו להשאר יבשים...

הגענו לקראת שעת הצהריים למעגן הנעים. על הרציף חיכה לנו אחד מעובדי המעגן שבזריזות עזר לנו להיקשר ולהתחבר לחשמל. מסרנו לו את הניירת והוא שב עם חשבונית בידו ע"ס 23 € עבור העגינה החשמל והמים.

ירדנו לסקירת העיירה ולאחר בדיקת האפשרויות של השכרת רכב מול מונית הוחלט כי נצא לתור 2 מתוך 3 היעדים באיזור באמצעות המונית היחידה בעיירה הנהוגה בידי בחורה שלדעתנו גילה לא עלה על 20.

יצאנו לכיוון רצועת החוף המהממת ב- Myrtos. משם המשכנו בדרכנו אל עבר הכפר הציורי Asos. מכיוון שהכביש המחבר סגור לתנועה נאלצנו לנסוע בכביש העוקף. תקוות התושבים כי בקרוב יחובר הכביש שוב.

Asos הוא כפר ציורי קטן שממולו מבצר. הכפר שוכן למרגלות מפרץ קטן שלאורכו טברנות ובתי קפה רבים.

שבנו בדרך ההררית אל עבר המרינה כשהדרך משקיפה אל עבר איתקה – היעד שלנו ליום המחרת.

הוחלט כי מכורח הנסיבות לא נספיק לעבור במערות Melissani  הממוקמות בקרבת סמי. תמיד טוב להשאיר משהו להפלגה הבאה באיזור.

בשובנו ערכנו השלמות ציוד מטבח בסופר הקטן בעיירה וארוחת ערב הוגשה ביאכטה.

19.5.2015 אפימיה – קיוני  27NM

השכמנו קום כשברקע ענני גשם. התחזית היתה כי במהלך היום נחוש בגשם קל. יצאנו לדרכנו לסיבוב במעגן בסמי. בהפלגה הקודמת שלי באיזור בשנת 2006 סמי נחרטה בזיכרוני אך לא מסיבות טובות (נפילה מ- Gangway לא נעימה) ואכן, המעגן קצת פחות מזמין. ניתן לשכור גם משם רכבים / קטנועים והמערות קרובות מאוד לעיירה.

משם המשכנו לחוף הנקרא Antisamos צפונית מזרחית לסמי. רצועת החוף רחבה ויפה ולאורכה כסאות ופעילויות ספורט ימי. תארנו לעצמנו כי בעונה, בקיץ, המקום עמוס ושוקק חיים.

משם שמנו פעמינו אל עבר איתקה כאשר בדרכנו חלפנו וסקרנו מפרצים רבים לאורך החוף המזרחי של האי ולקראת שעת צהריים נקשרנו לרציף ב Vathi

על הרציף המתין צוות של פלוטילה שעזר לנו להיקשר ברוחות שעלו. אלון פרש לשנת הצהריים, הגברים נשארו להשגיח תוך כדי שתיית בירה ומנוחה, כאשר ענבל ואני יצאנו לתור את העיירה המנומנמת.

בעיירה חנויות רבות של אמנים שונים כמו כן מסעדות אך לצערנו מרביתם היו עסוקים בשנת הצהריים (אלון מסתבר הכי מותאם לאוכלוסיה המקומית).

שבנו ליאכטה ושלחנו את הגברים למשלחת Gyros. בשובם הוחלט כי אנחנו ממשיכים בדרכנו אל עבר Kioni.

לצידנו עגנה יאכטה, וכבר כשהם נקשרו, חששנו כי העוגן שלהם מונח על שלנו וכשנצא ניקח אותם איתנו. המתנו לשובם ליאכטה ולאחר כ- 40 דקות שלא שבו נעזרנו בצוות הפלוטילה המקומי. ביקשנו מהם להיות מוכנים למקרה ונרים עם העוגן שלנו גם את העוגן של אותה יאכטה. לשמחתנו היציאה הייתה חלקה ושמנו פעמינו צפונה.

כשהגענו לקיוני לקראת השעה 18:00 כבר לא נותרו מקומות פנויים לאורך הרציף. לאחר תכנון מהלכינו החלטנו להוריד עוגן ולהיקשר לסלעים בצידו הדרום מערבי של המעגן.

הרוח עלתה והוחלט כי רומן יצא עם הדינגי על מנת להכין לנו חבלים מהחוף. כשהדינגי ירדה למים המנוע הניע ולאחר כדקה דומם וסירב לחזור לחיים. באמצעות המשוטים רומן הגיע אל החוף, קשר אותנו ולאחר כשעה וחצי סוף סוף מצאנו את עצמנו קשורים ומרוצים ממש קרוב למרגלות המדרגות המובילות מהחוף אל העיירה.

לאחר התארגנות וארוחת ערב שבושלה במהלך ההפלגה ירדנו אל החוף. בעיירה חנויות קטנות ומזמינות, טברנות ובתי קפה כשגולת הכותרת מבחינתנו הייתה הגלידריה המקומית. בקומה העליונה שלה ישנם שולחנות המשקיפים אל עבר המפרץ. בעלת הגלידריה התאכזבה כיוון שחמש דקות לפני כן הבת שלה, ילדה בגילו של אלון, הלכה לביתם.

לאחר הקינוח וסבב קניות קצר שבנו עייפים מאוד למעוננו.

20.5.2015 קיוני – סיבוטה – 30 NM

יצאנו לדרכנו כאשר יעד עצירתנו הראשונה לארוחת בוקר ב- Atokos הוא המפרץ המדהים one house bay. שלפנו את כל האביזרים כולל את הדינגי חסרת המנוע וה- SUP ויצאנו לשכשך בחוף המדהים.

לאט לאט הצטרפו אלינו עוד יאכטות וביניהם יניר, איתן, שמעון ואלכס. שמנו פעמינו אל החוף. חלקנו - באמצעות האביזרים והאמיצים יותר - בשחיה במים הקרים ולא רצינו לעזוב. בשלב מסוים הבנו שדרכנו עוד ארוכה, ארזנו את עצמנו ויצאנו לדרכנו אל עבר Vasiliki.

הגענו בשעה 16:00 לערך כשהרציפים היו כמעט מלאים. הרוח התחזקה כשהתקרבנו למעגן לעוצמה של כ- 22 קשרים.

ניסינו את מזלנו להיקשר בין שתי יאכטות השייכות לפלוטילה. זרקנו את העוגן אך הבנו כי עלינו לנסות שוב. כשהרמנו את העוגן, התרומם יחד איתו העוגן של אחת היאכטות מהפלוטילה. המוביל פלט צרור קללות לעברנו... במקום לנסות לסייע. לאחר מאבקים שוחרר העוגן מהשרשרת הסוררת ואיתו שוחרר גם הגנץ' שלנו שבצער רב נאלצנו להיפרד ממנו.

(ב-Leopard מיקום העוגן מקשה על העברת חבל לשחרור השרשרת שהייתה תפוסה)

נסינו את מזלנו שוב והפעם בנקודה אחרת, אך הפיוז של כננת העוגן קפץ ורק לאחר כמה דקות נמצא המפסק (מאחורי הפח במטבח). למרות זאת הכננת לא תפקדה כראוי ( מאוחר יותר התברר כי שן קטנה לצד הכננת זזה והיה צריך להשיב אותה למקומה).

בינתיים התפנה מקום בקצה הרציף אך כשהתקרבנו המוביל של הפלוטילה ניסה להקשות עלינו את העגינה בכך שחסם את דרכנו.  לבסוף אחרי כשעה של מאבק החלטנו לוותר ולשים פעמינו אל סיבוטה – הפלגה של כשעה.

לסיבוטה הגענו עייפים ומתוסכלים אך כבר בכניסה למפרץ הרוח ירדה והרגשתי שהגענו לנחלה. בקצה המפרץ ישנו רציף השייך לטברנה של Stavros. על הרציף חיכה בחור חביב שמסר לנו שני חבלי מורינג, חיבר אותנו לחשמל ומלאנו מים במיכלים. שירות VIP כשבתמורה עלינו לאכול את ארוחת הערב בטברנה. עסקה מצוינת !

יצאנו לטיול קצר ברחובות העיירה, במסגרתו אלון מצא תרנגולת משוטטת עם אפרוחיה ברחוב וניסה להאכיל אותם.

21.5.2015 – סיבוטה – קאלמוס – 18 NM

יצאנו לדרכנו לכיוון קאלמוס במזג אויר אפרפר. חיפשנו נקודה נחמדה לעצירת ארוחת בוקר ומצאנו במפה מעבר צר בין הנקודה הדרומית במגניסי לאי קטן הנמצא ממול.

המפרץ למרגלות מצוק אימתני. יצאנו לחקור את המפרץ הפנימי עם הדינגי ומכיוון שהמנוע לא עובד – חתרנו.

אלון ניסה להאכיל את הדגים שכנראה עדיין ישנו והאכזבה היתה גדולה. במקום זאת בחן את עשרות המדוזות מסביבנו.

לאחר ארוחת בוקר מפנקת המשכנו בדרכנו לעבר קאלמוס. בדרכנו עברנו מסביב לקאסטוס ובחנו את האפשרויות לעגינה. בכניסה למעגן בקאלמוס הגיע לפגוש אותנו ג'ורג' המפורסם וכפי שרשום בפילוט – מתנהג כאילו הוא מנהל המעגן. ג'ורג' הכווין אותנו לעגינה longside לאצבע הפנימית, וחיכה על הרציף לקבל חבלים. יש לו מסעדה מצוינת בחלק הדרומי של המעגן – אלון התענג שם על ההמבורגר.

שגיא יצא לריצה וכשחזר עדכן כי על מנת להסתובב בכפר עלינו לעלות בעליה אימתנית. אף על פי כן ניסינו לחפש את מרכז העיירה ע"פ השילוט המועט. מצאנו את עצמנו מחפשים את החנויות אך ללא הצלחה... לעומת זאת הטיול בסמטאות (למרות העליה) היה מקסים כשבדרך עצר אותנו אחד מהתושבים, לשיחה קצרה, תוך שהוא מטפל בגינה.

22.5.2015 – קאלמוס – (Vathi) מגניסי   - 16NM

מזג האוויר עדיין אפרפר ולא האיר פנים אבל יצאנו לדרכנו צפונה. ארוחת הבוקר הוגשה במפרץ המדהים ב- Port Leone.

היום הרוחות התנהגו באופן לא צפוי והתחלפו בתדירות של כל 10 דקות כאשר משבים של רוח חמה התערבבו עם משבים של רוח קלה. אחרי חצי שעה של ניסיון להפליג עם מפרשים חזרנו להניע מנוע והמשכנו בדרכנו.

את עצירת הצהריים עשינו באחד מהמפרצונים הקסומים ב- Abelike. באמת שלא פשוט לבחור היכן לעגון. האפשרויות רבות...

משם המשכנו בדרכנו לעבר Vathi. מצאנו מקום עגינה מול מגדל השעון של הכניסה. לאחר כמה דקות הגיע מישהו מהמרינה Odyseas  לגבות תשלום. מסתבר שגם הרציף הזה שייך למרינה למרות שאין אפשרות להתחבר לחשמל ולמלא מים. התשלום מופחת בשל כך, אך עדיין עומד על כ 60 €.  מכיוון שאת יאניס בעלי המרינה כבר יצא לי לפגוש קפצנו לומר שלום וזכינו בהנחה.

במרינה ישנה תחנת דלק בנוסף למקלחות ושירותים חדשים ובר קטן ומושקע.  בדיעבד היינו כבר יכולים להתחבר קרוב יותר למרינה ולזכות בכל השירותים שהיא מציעה.

יצאנו לבחון את הסופר להשלמות עבור ארוחת הערב. בדרך, מצאנו בעיירה קצב מדהים וגם כמה מכולות קטנות.

על הרציף ישבו הדייגים ותפרו את הרשתות, לאורך הרחוב הראשי ישבו נשים וריכלו וממש על הרציף יש כמה טברנות הנושקות למים. כמו תמיד, אלון ושגיא יצאו לחיפוש גלידריה ומצאו גם מגרש משחקים שבו אלון יכול היה לשחרר את האנרגיות שצבר בהפלגה במהלך היום.  עשינו גם את מה שהפך פעילות קבועה ביאכטה – האכלת הדגים בשאריות הלחם מהארוחה.  היום, פתאום צצו על הרציף לומר שלום גם שני סרטנים.

זהו הערב האחרון שלנו בהפלגה וחגגנו אותו בארוחת ערב מפנקת ביאכטה.

23.5.2015 מגניסי – לפקס 11 NM

מכיוון שהיאכטה בה הפלגנו לא הושכרה בשבת, אישרה לנו קליר, מנהלת הבסיס, לשוב למרינה בשבת בבוקר. כך זכינו בעוד לילה בחוץ. השכמנו קום כשלפנינו 11 מייל הפלגה. התוכנית – כניסה למרינה בסביבות השעה 09:00 בבוקר כדי שנספיק להזדכות על היאכטה ולשים פעמינו חזרה לאתונה.

החלק האחרון בהפלגה הוא תמיד הכי שקט, חלקנו ישובים בפינה שלהם עצובים על כך שתמה ההפלגה וחלקנו אורזים במרץ את התיקים.

אלון המשיך את שנת הבוקר ואפשר לנו להתארגן ולארוז.

ב- 09:00 נקשרנו חזרה למקומנו ובעצב.

ה- BMW החדשה חיכתה לנו, קצת מלוכלכת מהשבוע אך שמחה לראותנו. העמסנו את עצמנו ויצאנו לכיוון אתונה.

עצירה ראשונה בדרכנו עשינו ב- Navpaktos,עיירה יפיפיה למרגלות מפרץ הקורינתוס. עצרנו לארוחת צהריים קלילה באחד מבתי הקפה למרגלות מבצר יפיפה. בעיירה מעגן עתיק מקסים.

משם המשכנו בדרכנו אל Delfi לסיור קל במוזיאון. ה- Waze הטעה אותנו לגבי משך הזמן שנותר לנו עד שדה התעופה באתונה ובשל כך הוחלט לקצר את הסיור בעתיקות. במהלך הדרך תיקן את עצמו ובזמן הנותר החלטנו לעצור לארוחת ערב חג שבועות ב Khalkis. גירוס אחרון לדרך, שיורד חלק לצד Mythos צוננת ושוב ברכב אל עבר השדה.

היה יום ארוך בדרכים ובצער אנו נפרדים מה- BMW  השחורה ועולים לטיסת Aegean הביתה.

אלון כבר ממתין בקוצר רוח להפלגה הבאה ומתרגל לאוצר המילים החדש – עוגן, דינגי, סאפ....

* שירי צור היא מנהלת מחלקת השכרת היאכטות ב"תשוט"

* ענבל הררי נמנית על הצוות הבכיר של מדריכי ביה"ס ומועדון השייט Sea Time by Tashoot