השכרת יאכטה באתונה - האיים הסרוניים

מאת מאיה ארקין

אוקטובר 2015

שלחו אותי מתשוט להפליג באזור האיים הסרוניים, על מנת שלקוחותינו היקרים יקבלו את ההמלצות הטובות ביותר. אז לא התווכחתי, ונסעתי. היאכטה הושכרה מ- Kavas, חברה יוונית. הבעלים של החברה, ואגליס, איש חמים ואדיב קיבל את פנינו. הסירה: Oceanis 38 , שנתון 2015 עם 3 קבינות ו-1 שירותים.- סירה מדהימה ומפנקת.

יום 1-  13/10/15 - Athens - Mathana  29.3 NM

קיבלנו את הסירה ביום שני בערב, התארגנו, בדקנו כל תא ותא  וביום שלישי בבוקר הגיע סבי – האיש הטכני של kavas להעביר לנו תדריך על הסירה.

השכרת יאכטה באתונה

עברנו יחד על הכל, קפצנו לעשות קניות בסופר וכשחזרנו, רגע לפני היציאה החלטתי לבדוק אם התנור עובד- מזל!! כי הוא אכן לא עבד, וברגע האחרון קראנו לסבי שיתקן לנו אותו.

יצאנו לדרך, עם מעט חששות של מפליגים מתחילים, וברגע שיצאנו לים, כל אלו חלפו ונכנסו מיד לשגרת הים.

היעד הראשון- Methana. רוח לא הייתה,  אז הפלגנו הפלגה ארוכה של 29.3  מייל על מנוע . מהירות הסירה הייתה יחסית גבוהה 6-7 קשרים. לפני שיצאנו ואגליס המליץ לנו לעגון ברציף מחוץ למרינה בצמוד ליאכטה הגדולה שעוגנת שם. הקשבנו חלקית לעצתו, ועגנו על הרציף החיצוני אך כמה עשרות מטרים מהיאכטה שעגנה שם - מה שהתגלה כטעות. כי בלילה הייתה רוח צפונית מזרחית חזקה והתנדנדו כל הלילה. בדיעבד היה עדיף לעגון במרינה הפנימית. על הרציף חיכה מישהו שחיבר אותו למים וחשמל. (4.5 €).

ירדנו לחוף. כמה מאות מטרים מהרציף לכיוון צפון מזרח, מיד אחרי כנסיה קטנה,  יש בריכת מים חמים טבעית, ממש על שפת הים. מומלץ לקחת אלתוש, יש שם הרבה יתושים. בעיירה יש כמה טברנות ( ליד המעגן הפנימי) אבל אנחנו אכלנו בסירה.

יום 2 - 14/10/15 -  Methana- Russian bay- Ermaioni  26MN

יצאנו ממתנה השכם בבוקר והפלגנו לכיוון   Russian bay  – מפרץ מקסים שנמצא בפאתי פורוס. מקום מצוין לארוחת בוקר ושחייה קצרה. מיד אחריו יש מפרץ נוסף מקסים שנקרא love bay .

אחרי ארוחת בוקר המשכנו בהפלגה, התכנון היה להגיע עד ספצס. בדרך, הרגשנו קפיצה בסירה והמנוע התחיל לעשות רעשים מוזרים ורעידות. כיבינו, הדלקנו, כיבינו, הדלקנו עד שהבנו שאכן משהו לא בסדר, הבנו שלא נוכל להמשיך להפליג ככה עוד לאורך זמן, המקום הקרוב ביותר אלינו היה הרמיוני - יעד שאליו תכננו להגיע בכל מקרה במהלך הטיול, ולכן שינינו את התוכנית,  הורדנו סל"ד והפלגנו ככה עוד חצי שעה עד להרמיוני. רוני אמר שהוא חושב שנתקעה שקית במדחף, ובאמת כל המים סביבנו היו מלאים בזבל ולכלוך. כאשר הגענו, עזר לנו בחור נחמד (בעל הבר המקומי) להיקשר ומיד רוני קפץ לבדוק מה קרה למנוע. אכן, נתקעה לנו חתיכת ניילון ענקית במדחף מה שמנע ממנו להסתובב כמו שצריך. אחרי כמה צלילות רוני הוציא את כל הניילון, ויצאנו לסיבוב רגלי באי.

אנחנו עגנו בצידו הדרומי של האי על מזח הטברנות(לא היה חשמל ומים). ניתן לעגון גם בצד הצפוני של האי במעגנה קטנה. בחלק המזרחי של האי יש חורשה מקסימה, מלאה בחצבים (באוקטובר) ונוף מקסים. יש המון מקומות בהם ניתן לרדת עד לקו המים.

דרך החורשה עברנו לצידו השני של האי - לעיירה, עצרנו במאפייה טובה וחזרנו לטברנה מול הסירה שלנו לארוחת ערב. אחרי ארוחת ערב טיילנו לצד השני של האי - גם שם יש המון ירידות לקו המים.

יום 3 - 15/10/15 Ermaioni- Dokos- spetzes  18 NM

יצאנו על הבוקר, להפלגה קצרה למפרץ Derick's cove שנמצא באי Dokos. בזכות רוני, המנוע חזר לתפקודו הרגיל ויכולנו להמשיך בהפלגה כרגיל. המפרץ -  מקום מושלם לארוחת בוקר והשתכשכות במים. על החוף יש בית ( שנראה סגור כבר הרבה זמן) וסירה קטנה במים. ממול למפרץ הזה יש מפרץ נוסף שמתאים לעגינת בוקר שכזו. אכלנו, שתינו והמשכנו ל-Spetzes.

העגינה בספצס אינה פשוטה. אנחנו עגנו במעגן הפנימי - שממוקם רחוק יחסית ממרכז העיר. המעגן יחסית רדוד וצריך לשים לב לעומקים. המעגן מאוד מוגן מפני רוחות.  אנחנו הגענו לשם לא בעונה ומיד מצאנו מקום עגינה. היינו שם היחידים. מלבד מקום העגינה שלנו היו עוד שניים-שלושה מקומות בלבד. החלופה בעונה, כשצפוף, היא לעגון על המזח שקרוב לעיירה עצמה (פחות מוגן). שילמנו 25 € לחשמל ומים- המחיר היקר ביותר שאפשר לשלם ביוון על עגינה, ויצאנו לטיול באי. אחרי הליכה קצרה וגלידה בדרך שכרנו טוסטוס תמורת 25 € ויצאנו לטיול בכביש היחיד שסובב את האי .

לא ציפינו לזה בכלל, אבל הנוף היה פשוט מרהיב. מפרצים מדהימים, צמחייה ירוקה, המון אורנים, פשוט גן עדן. כל הקפת האי לוקחת בערך שעתיים וחצי כולל עצירות בדרך להתפעלות מהנוף.

החזרנו את הטוסטוס , חזרנו לסירה להתארגנות ויצאנו לאכול בטברנה. לקחת לנו זמן לבחור את הטברנה הנכונה מכיוון שכל המסעדות היו ריקות (off season) והיה קשה להעריך איזה מהן מוצלחת.

יום 4 - 16/10/2015 Spetzes- Poros 33.3NM

קמנו השכם בבוקר למזג אויר אפרפר מעט. התכנון המקורי היה לצאת להפלגה לפורוס ובדרך לעצור בהידרה.  אך בהפלגה כמו בהפלגה, כל תוכנית היא בסיס לשינויים,  ובגלל תנאי מזג האוויר שהיה חורפי מעט, ובגלל שהיינו בהידרה בעבר, החלטנו לוותר עליה ולהמשיך ישר לפורוס.  הפלגה של 33.3 מייל מול הרוח והגלים - היה לא פשוט אבל נשארנו במצב רוח טוב ותוך כמה שעות טובות הגענו לפורוס-  עייפים אך מרוצים. עגנו במזח הבטון במזרח העיירה לצד יאכטות רבות. מהסירה לידנו אמרו לנו כי בלילה הקודם הם סבלו נורא מרעש של המועדון שנמצא ממש ממול, אבל באותו ערב הוא היה סגור, אז חשוב לשים לב מול מה עוגנים.

עגנו, התארגנו ויצאנו לסיבוב באי. שכרנו גם פה טוסטוס תמורת 20 € עד למחרת בבוקר. טוסטוס זו דרך מצוינת להכיר את האיים במהירות ובכיף. נסענו לכיוון המערבי של האי, ונסענו לנקודת תצפית על-love bay ו- Russian bay מלמעלה. יש שם את מגדל השעון שניתן לטפס עליו - נקודת תצפית יפה .

באי יש המון ברים, חנויות לאורך הרציף, וברחוב האחורי שמקביל לקו המים, ישנן חנויות חמודות- הן נפתחות יחסית מאוחר.

יום 5  - 17/10/15- Poros- Epidavros 27.3 NM

כמו בכל יום, קמנו מוקדם. יצאנו לסיבוב באי  בתקווה לתפוס חלק מהחנויות פתוחות, אבל היוונים מתעוררים מאוחר, אז עשינו טיול קטן ברחובות האי, קנינו דברים טובים במאפייה, קצת ירקות. דאגנו, כי השכנים שלנו זרקו את העוגן שלהם על שלנו, אז הכנו חבל בברווז הקידמי למקרה הצורך, ותיאמנו איתם את יציאתנו. למזלנו ולמזלם, יצאנו בשלום ללא התקלות.

לאפידברוס הייתה הפלגה נעימה, היום התחיל אפרפר ולאט לאט התבהר, אפילו זכינו לשוט קצת על מפרשים חלק מהזמן. באפידברוס יש שני מקומות אפשריים לעגינה, Nea Epidavros ו- playa Epidavros.  זה לא מאוד משנה היכן עוגנים, שתי המעגנות יחסית מוגנות ובשתיהן יש טברנות ובתי קפה.

אנחנו בחרנו לעגון ב- playa Epidavros. בחוף אפשר למצוא בוטקה שבו ניתן למצוא מידע תיירותי, ולשלם על חשמל ומים. ( 5 €). הבוטקה נפתח ב-17:00 אחה"צ ולכמה שעות בבוקר.. אנחנו הגענו בסביבות שלוש ולא היה עם מי לדבר, אז אחרי שהלכנו לאכול משהו, לקחנו מונית לתיאטרון. הנסיעה לוקחת 20 דקות,  והמונית עלתה 40 € כולל זמן ההמתנה של הנהג בזמן שביקרנו באתר. בעיקרון ניתן גם לתפוס אוטובוס, אבל באוקטובר לא היו כבר אוטובוסים לשם, ואף אחד לא ידע לספר לנו כמה זה עולה באוטובוס. התיאטרון מרהיב ביופיו, והאקוסטיקה בו מרשימה ביותר.

באמצע העיגול שבתחתית התיאטרון ישנה נקודה שכאשר מישהו עומד בה ומדבר שומעים אותו בכל קצוות התיאטרון. יותר מכך, עשינו את ניסוי המטבע. רוני ישב למעלה בקצה התיאטרון ואני ירדתי לזרוק מטבע באמצע העיגול- ואכן שמעו את צליל המטבע עד למעלה.

הנוף משם מקסים. כשהתחיל להחשיך חזרנו חזרה לעיירה, ויצאנו לאכול. אנחנו אכלנו בטברנה הכי דרומית בקו הטברנות שעל החוף, היה מצוין. קיבלנו המלצה מהשכנים שעגנו לידנו למסעדת בשרים מצוינת שנקראת בולבוס. הם טענו שזו אחת ממסעדות הבשרים הטובות ביותר שהם אכלו בה ביוון, אם לא בכלל.  מומלץ לנסות .

אפשר לנסוע עוד מערבה לעיר נבפיליון - זו העיר בירה הראשונה של יוון. עיר אירופאית יפה וצבעונית, עם המון חנויות, מסעדות וכו'. יש שם מבצר ענק ומרשים שאפשר לטפס אליו ולצפות מלמעלה בנוף מרהיב.

יום 6 - 18/10/15 Epidavros- Agkistri  13.2 NM

ערב קודם' תכננו שביום זה נפליג מעט דרומה לעיירה טבועה מתחת למים. אבל קמנו למזג אויר אפור, והראות במים לא הייתה כל כך טובה, אז החלטנו לוותר על זה והפלגנו הפלגה קצרה ישירות לאגיסטרי.

יצאנו מאפידברוס יחסית מאוחר לשאר הימים, לקחנו את הזמן ונחנו קצת. הגענו לאגיסטרי – מרינה קטנה ורדודה מאוד. המעגן מאוד חשוף לרוחות צפוניות וצפון מזרחיות - בדיוק כיוון הרוח שהיה באותו יום. לא היינו מאוד מוגנים שם, אך מכיוון שהשעה הייתה מאוחרת ומזג האוויר היה קודר, החלטנו להישאר לעגון שם בכל מקרה. בגלל הרוח החזקה רוני קפץ למים לבדוק איך העוגן תפס. בצלילה, הוא ראה שהעוגן שלנו נתפס בשרשרת ובעוגן מת בקרקעית (מסתבר שיש שם כמה כאלה על קרקעית המעגן). שמחנו, מכיוון שזה הפך את האחיזה שלנו בקרקע טובה יותר, והחלטנו שנתמודד עם השחרור שלו למחרת.

גם פה היינו הסירה היחידה, יש שם חיבור למים וחשמל אבל לא מצאנו את האיש שיכול לספק לנו אותם. המעגן מאוד רדוד, וצריך לשים לב לעומקים במהלך העגינה. עדיף להיצמד לחלק הצפוני של המעגן. המקום היה די שומם, גם שם ניתן לשכור טוסטוסים, וניתן לקחת אוטובוס למספר חופים יפים באי. האי הזה נחשב יעד מבוקש בקרב היוונים מכיוון שהוא יחסית קרוב לאתונה, ויש מבחר של חופים יפים.  בגלל מזג האוויר אנחנו נשארנו בסירה.

יום 7- 19/10/15 Agkistri-Perdika-Athens 30 NM

עצובים נורא שהיום האחרון להפלגה הגיע כל כך מהר... השכמנו קום, ומכיוון שיום קודם ראינו שהעוגן שלנו תפוס בעוגן ושרשרת במים היינו מוכנים מראש. קשרנו חבל בברווז הקדמי של הסירה, רוני היה על ההגה ואני על העוגן.

התחלנו בהרמת העוגן עד לגובה בו השרשרת עליה הוא נתפס הייתה קרובה לסירה. קשרנו אותה לחבל וכך הצלחנו לשחרר את העוגן. בגלל שהמעגן נורא רדוד והייתה רוח, היינו צריכים לשמור לא להיסחף למים הרדודים. מזל שהכל נעשה במהירות והשתחררנו מזה בשלום.

יצאנו לכיוון פרדיקה שנמצאת באי Egina. היציאה מהמעגן מאגיסטרי רדודה וצריך לשים לב לעומקים. המעגן בפרדיקה גם הוא קטן ורדוד- ומקסים !!!  כשהגענו היו עוד כמה יאכטות שעגנו שם את הלילה. יש שם המון טברנות, והמקום פשוט מקסים. יש שם המון ירידות קטנות לקו המים, והמים שם צלולים במיוחד ובצבע טורקיז.

מפרדיקה אפשר לקחת אוטובוס לעיר-אגינה שעולה 1.80 € או מונית שעולה 12 €. אנחנו אכלנו בטברנה שנקראת: Maria .

שבעים, מרוצים, ועדיין עצובים שאנחנו בדרכנו חזרה יצאנו לדרך. צריך להגיע למרינה באתונה עד 17:00.

ברוח מדהימה בדיוק בכיוון ובעוצמה הנכונה, הפלגנו עם מפרשים 7-8 קשרים עד לאתונה.

הגענו למרינה בשלום, עגנו, והתחלנו לחלום על ההפלגה הבאה...