הפלגת זוגות חברים בסרדיניה וקורסיקה

מאת אבי סולם

ספטמבר 2017

אתחיל ואומר כי ההפלגה בסרדיניה וקורסיקה היא הפלגה מאתגרת המצריכה ניסיון בהתמודדות למול רוח המיסטרל, גלים גבוהים, סלעים ושוניות בגובה פני הים שלפעמים נראים ולפעמים לא. אך בוודאי מדובר באזור יפה מאוד להפלגה.

כמידי שנה אנו יוצאים ארבעה זוגות להפלגה יחדיו. אני, אבי, הסקיפר המוביל ואשתי מירי, יחד עם ארז, הסקיפר הנוסף ואשתו טלי, רפי ולינה האחראית על הבידור יחד עם אליק ורוני האחראי על הבדיחות. מידי שנה אנו שוכרים ומפליגים על קטמרן. השנה על ה- Lagoon 42 שנת 2017 – מפנקת למדי.

להפלגה השנה הצטרפו אלינו חברים נוספים שרובם סקיפרים.  גאי, קובי וצפריר שהגיעו כבודדים והזוגות אוסקר וגרסיאלה, יהויקים ואתי ואחרונים חביבים שלומי ועידית שלקחו יחדיו מונוהל Bavaria 46.

לפני ההפלגה, ערכנו יומיים וחצי טיול, בדרום איטליה (אזור נאפולי). טסנו לרומא שם המתין לנו מיניבוס שלקח אותנו לטיול בארמון בקזרטה. את הטיול בקזרטה סיימנו בטיול כרכרות. הארמון מהמם אך ...... מוזנח (אין תקציבי שימור). משם המשכנו לסורנטו למפעל לייצור לימונצ'לו, גלידות, עוגיות וממתקים על טהרת הלימונצ'לו. לואיג'י בעל המקום ערך לנו סיור וטעימות חוויה מיוחדת ומהנה. את היום סיימנו במסעדה מומלצת.

למחרת, יצאנו לאחת הדרכים היפות באירופה - דרך אמלפי הנקראת גם כביש SS163. דרך הנוף המיוחדת משופעת בנקודות תצפית מהממות. לאחר מספר עצירות הגענו לעיירה פוזיטנו הבנויה על צלע ההר והבתים "נופלים" עד לים. מקום מהמם ומהנה. מאחר ויום קודם הייתה שריפה על הציר ואבנים התגלגלו וחסמו את הכביש נאלצנו להקיף את החסימה ולהאריך את הדרך. מכיוון שהיינו במיניבוס הדבר היה לא נורא. נקודת הביקור הבאה הייתה ראבלו. אכלנו צהריים במסעדה מקומית ויצאנו לבקר בוילה צ'ימברונה. את היום סיימנו בעיירה אמלפי.

את היום השלישי התחלנו בנסיעה לעיר פומפיי שם קיבל את פנינו מדריך מקומי דובר עברית (שסגרנו מבעוד מועד) ואשר העביר לנו את החוויה של המקום בצורה מאלפת. משם המשכנו לשדה התעופה של נאפולי לטיסה לסרדיניה. לארגון הטיול נעזרנו בחן מחברת תמוז טיולים.

עם הגעתנו המתינו לנו הסעות שלקחו אותנו למרינה CALA DEI SARDI לקבלת היאכטות. חלק פנו לערוך את הקניות וחלק קיבלו את היאכטות.

טיפ חשוב – לבצע את כל הבדיקות על פי ההנחיות של חברת תשוט כפי המופיע בתיק ההפלגה. לא לוותר על צלילה מתחת ליאכטה לבדיקה. באחת היאכטות מצאנו כי יש מכה בגוף הספינה וכן מכה בקיל. לאור קבלת היאכטות מאוחר סוכם על השלמות ויציאה להפלגה עד השעה 10.00 למחרת וכך היה.

היום הראשון להפלגה

יצאנו להפלגה, כאשר נקודת עצירה ראשונה הייתה CALA DEI VOLPE אחרי כשלושה מייל. קפצנו למים הצלולים ואכלנו ארוחת בוקר קלה. לאחר מכן המשכנו להפליג עד המפרץ הדרומי של האיCAPRERA    במפרץ PORTO PALMA. שם עגנו לארוחת צהריים קלה. לאחר טבילה נוספת יצאנו להפלגה ארוכה עד המרינה של SANTA TERESA – עגינה אשר סגרנו מבעוד מועד. הגענו לקראת ערב כאשר הרוחות החלו לעלות והגלים היו של כמטר- מטר וחצי.

לקטמרן יש מערכת סינון והתפלת מים. מאחר והחברים התקלחו ביאכטה, התרוקן מיכל המים מבלי ששמנו לב , לא הפעלנו את מערכת התפלת המים, ואויר נכנס למערכת. פנינו לחברה שידריכו אותנו על אופן ניקוז האוויר אך מאחר ומדובר ביאכטה חדשה גם הם לא ידעו כיצד להנחות אותנו. הבטיחו לשלוח מישהו עד השעה 11.00 שיגיע לבדוק ולתקן. בינתיים החבר'ה עם המונוהל יצאו להפלגה ל-BONIFACIO. האיש טכני הגיע בשעה 13:00 עם משאבת התפלה חדשה, אך  ניקוז פשוט של האוויר פתר את הבעיה.

היום השני להפלגה

קיבלנו הודעה מהיאכטה הראשונה כי הים בגובה של 2.5-2 מ' והרוחות של 20-15 קשר. הבנו כי מדובר ברוח מיסטרל שנכנסה. החלטנו לנסות לצאת לים רק הגברים שביאכטה ואילו הנשים יעלו על המעבורת היוצאת שעתיים לאחר מכן ויחברו אלינו ב- BONIFACIO.

התחלנו את ההפלגה, והחלטתי שאם הגלים יעלו מדי, ונאלץ לחזור, נחזור. אחרי הפלגה של חצי שעה החלה הרוח לעלות ל-35-30 קשר והגלים עלו לכ-3 מ'. היינו במחצית הדרך ולכן החלטתי כי נמשיך. המיסטרל הגיעה מכיוון צפון מזרח ומאחר ואנו הפלגנו צפונה חתכנו את הגלים באופן די נוח ללא חבטות של עליה וירידה מהגלים (זווית של כ-45 מעלות). בדרך עברה לידנו יאכטת מפרש קטנה עם חלוץ פתוח שהפליגה מערבה תוך ביצוע של RUN BEFORE. בתוך שעה ורבע, תוך הפלגה של כ-3000 סל"ד חצינו את המעבר והגענו ל- BONIFACIO.

החוויה הייתה מסעירה (תרתי משמע). הודענו לנשים כי הגענו ומיד קיבלנו מהן ........ רשימת קניות ליאכטה. מאחר ושילמנו מראש על עגינה צמודה לרציף, אך מיקמו אותנו רחוק מאוד מהרציף, דרשנו מהנהלת המרינה להעביר אותנו למקום עגינה  טוב יותר וכך היה.

היום השלישי להפלגה

היום המסטרל התעצמה אולם בתוכניות היה לבצע טיול באי. שכרנו שני רכבים גדולים (שהוזמנו מראש) וטיילנו בעיירה הקורסיקנית SARTEN. בדרך עצרנו לנוח בבית הקפה המקומי. משם המשכנו לעיר AJACCIO עיר הולדתו של נפוליאון.

חבר הצוות, ארז לבנון, שחוקר את נפוליאון יותר מ-35 שנים, ערך לנו סיור מודרך בביתו של נפוליאון. הסיור היה מאלף ונותרנו פעורי פה מהמקום ולא פחות מההסברים/ההדרכה (לאלו שאינם מפליגים עם ארז, יש הדרכה במקום). משם המשכנו למרכז העיר. חלק נשארו לאכול ארוחת צהריים וחלק חזרו ישירות ל- BONIFACIO בכדי להגיע לפני רדת החשיכה.

היום הרביעי להפלגה

התוכנית הייתה להפליג ל"בריכה" שבין האיים RAZZOLI,  ANTA MARIA     והאי  BUDELLI. לאחר מכן להמשיך למעגן CALA-GAVETTA באי לה מדלנה. לאור רוח המיסטרל שעדיין הייתה, אם כי נחלשה, הפלגנו ישירות ל- LA-MADDALENA טילנו בסמטאותיה, העיר קטנה ונחמדה.

היום החמישי להפלגה

למחרת חזרנו שוב אל ה"בריכה". נכנסנו ממזרח למערב אך לא היינו מוגנים מהרוח והגלים ולכן חזרנו  והגענו לעגינה ממערב לאי BUDELLI. ניסינו ליצור קשר עם מספר מרינות שישריינו לנו מקומות עגינה אך ללא הצלחה. על כן החלטנו לעגון על בוייה ולישון את הלילה במקום.

יצאנו לסיור עם הדינגי בין היאכטות הנוספות שנשארו לבלות עמנו את הלילה, במים המקסימים בין הסלעים. מאחר והיה אצלנו ביאכטה מתקן התפלת מים, לא הייתה לחברים בעיה להתקלח, כי במקביל הפעלנו את מכשיר ההתפלה.

היום השישי להפלגה

היום האחרון התחיל עם סיור בדינגי שלנו (דינגי גדולה, עם מנוע של 10 כ"ס). יצאתי ולקחתי את החברים מהיאכטה השנייה לסיבוב בוקר באזור. לאחר מספר סבבים נוספים ואחרי שכולם נהנו מהמקום, יצאנו בהפלגה למרינת הבית.

התכנון היה לעצור בעיירה PORTO-ROTONDO אולם לא אפשרו לנו לעגון (היה עמוס) וגם תחנת התדלוק הייתה סגורה.

הפלגנו כל הדרך על מפרשים ברוח גבית בעיקר, אך לעיתים גם רוח צד. קצב ההפלגה היה כ-8-7 קשר. הפלגנו ל-PORTISCO שם תדלקנו וחזרנו למרינת הבית CALA DIE SARDI. בערב יצאנו לאכול בעיירה PORTISCO.

לאור שינויי הטיסות שהיו לנו, נחתנו בברצלונה לקונקשן של 11 שעות. כמובן ניצלנו את הדבר וקפצנו לעיר (חצי שעה נסיעה מהשדה) וערכנו מסע קניות וארוחת ערב במסעדת טאפאס בתחילת שדרת לה-רמבלס.

עייפים אך מלאי סיפוק חזרנו הביתה כאשר החברה כבר מתלבטים היכן להפליג בשנה הבאה.