יומני מסע

איי המפרץ הסארוני - רכיבת מבחן

מאת יפתח קוזיק

אוקטובר 2009



איי המפרץ הסארוני - רכיבת מבחן

בתרגום לעברית של הספר "זורבה היווני" מאת ניקוס קאזאנצאקיס, כתובה שורה קצרה אשר חקוקה עמוק בזכרוני:

"...הים, אוויר סתווי ענוג, איים שטופי נהרה, גשם דקיק המליט במסך שקוף את ערייתה הניצחית של יוון, אשרי האיש, הרהרתי, אשר לפני מותו ישחק לו המזל לשוט בים האגאי".

פעמים רבות הפלגתי ברחבי הים האגאי על כלי שייט שונים, יאכטות מפרש קטנות וגדולות, מנועיות, ספינות דייג  גוררות ועוד. ההפלגה הפעם הייתה שונה לחלוטין, מהירה וחזקה. על גבי סירות גומי חצי קשיחות, פתוחות ומהירות מאוד, חצינו את הים האגאי אפשר לומר ברכיבה סביב איי המפרץ הסארוני.

איי המפרץ הסארוני הם קבוצת האיים היוונים הקרובה ביותר לאתונה: אגינה (איינה Aegina), ה"איים הקטנים" מוני, ואנייסטרי (Agistri ), פורוס ,( Poros) הידרה (Hydra), וספצס (Spetses). האי  אגינה, הפך בזכות מיקומו האסטרטגי בשפך המפרץ הסארוני  למרכז סחר מקומי בסביבות שנת 1000 לפנה"ס. בשנים מאוחרות יותר התעצב האי כמעצמה הימית הגדולה באזור וקיים סחר ענף עם מצריים ופיניקיה. המטבעות עם תבליט ה"צב" שנטבעו באי בראשית תקופת הסחר שלו נחשבים למטבעות הראשונים שהוטבעו באירופה. מאוחר יותר, שימשה העיר איגינה בירתו של האי, כבירתה המקומית של יוון המשוחררת. האי ביסס מעמדו כיצרן הפיסטוקים הגדול באזור ואת הספר "זורבה היווני" כתב קאזאנצאקיס בביתו שבאי. שם האי, אייגינה, על שם בתו של אל הנהרות  אסופוס, אשר נחטפה ע"י זאוס ונלקחה לאי. איאקוס הבן שילדה אייגינה לזאוס, היה סבו של אכילס גיבור מלחמת טרויה.

האיים הסמוכים מוני ואנייסטרי "האיים הקטנים" נמצאים מול החוף המערבי של איינה. מוני, האי הקטן מבין השניים, סלעי ואינו מיושב ואילו האי היווני אנייסטרי גדול בהרבה. מתגוררים בו כמה מאות תושבים וממנו ואליו יש תעבורת מעבורות סדירה. באי חופים חוליים ומספר טברנות יווניות קלאסיות.

קצת דרומה לאיינה ממוקם האי הנפלא פורוס.  פורוס, אשר נמצא בקרבה מרובה לחוף היבשת באזור ה"פולופנס",  יוצר בחלקו המערבי מעין פיורד מים בין היבשת ובין חופי האי (כ  מטר בלבד במקום הצר). מעבר מים זה משמש כמעגן נפלא ומוגן בכל עונות השנה ל- 360 יאכטות. מצד אחד טברנות יווניות על קו החוף, ומן הצד השני העיר גאלאטאס המחוברת ומקושרת ליבשה - דבר נוח לכשעצמו. מעבורות רבות פועלות במעבר מים צר זה. תעבורת נוסעים ומכוניות קיימת באופן שוטף בין האי והיבשה הסמוכה, והאזור משמש כמעגן מועדף ליאכטונרים ותיקים העוגנים באזור האי פורוס תקופות ארוכות. בעברו, היה פורוס מחולק לשני איים: קאלאווריה האחד וספרייה השני. היום מחוברים שני איים אלו בלשון יבשה המנותקת ע"י תעלה וגשר העובר מצד לצד. מקדש האל פוסיידון (האל המרכזי לו סגדו באי פורוס, אל הים ורעידות האדמה ) נמצא באי ולמרות ששרידי המקדש אינם משקפים את פארו בעבר, הרי שהמיקום שלו מהווה נקודת תצפית נפלאה על המפרץ הסארוני.

דרומית לחופי האי פורוס נמצא אחרון האיים בקבוצת האיים של המפרץ הסארוני - האי הידרה. בהידרה אוכלוסיה של כ –  4000 נפש והוא נחשב לאי היוקרתי ביותר מבין קבוצת האיים הללו. אמנים מפורסמים, סופרים ובמאים החלו בתחילת שנות החמישים לפקוד את האי ולרכוש בו בתים ובעקבותיהם עשו כך אנשים נוספים אשר יצרו לאי את האווירה היוקרתית  הקיימת בו. בהידרה, בדומה לאיים יוונים אחרים אך במיוחד,  אין כמעט כלי רכב, אין אופנועים ומכוניות ועיקר התעבורה בו מתבצעת על גבי חמורים מקומיים. האי הידרה קנה את שמו בימים עברו כאי אומני בניית הספינות. קיימות בו מספנות רבות וככזה היה האי מעצמה ימית דומיננטית באזור כולו. סוחרי הספינות האמידים בנו בתים מפוארים ומיוחדים ברחבי האי "הבתים הארכונים" שלימים הפכו לאטרקציה נדלנ"ית לבמאי הסרטים והסופרים שפקדו את האי. תרומה ניכרת תרם האי הידרה בתקופת מלחמת העצמאות היוונית בספקו כוח ימי חזק של כ – 130 ספינות בעזרתן צרו היוונים על התורכים. מנהיגים יוונים שצמחו מבני האי, הוסיפו רבות ליוקרתו. יורגיוס קונדוריוטיס נשיא האסיפה הלאומית היוונית ואנדריאס מיאוליס מפקד הצי היווני לשעבר, שניהם מבני האי .

מערבית להידרה מצוי האחרון באיי המפרץ הסארוני, האי ספצס, המרוחק ביותר מפיראוס. אי ירוק, עטור עצי אורן למכביר. בדומה להידרה, בנו תושבי האי את עושרם ממספנות ובניית ספינות.  נפוליאון בתקופת הקרבות הימיים שלו באזור, נהג לשפץ את ספינותיו באי ושמם של לוחמי ספצס יצא לפניהם בטקטיקות קרב ערמומיות (הצמידו סירות קטנות לאוניות גדולות הדליקו בהם אש ונסוגו בחופזה). באי קיים נמל עתיק וגם נמל מודרני וחדש יותר. בשל מבנה הקרקע באזור חופי האי, הנמל החדש אינו בטוח בעת סערות חזקות, ועדיף לשהות באזור הנמל הישן המשמש כמקום מחסה עדיף ומוגן. בניינים ונציאנים יפהפיים בסביבות הנמל הישן, מעניקים לו רקע מפואר ובינות לבתים, קיימות מספנות רבות בהן ניתן לראות ספינות עץ בשלבי בנייה שונים. בתקופות קודמות, בשל תנאי מסחר אטרקטיבים בין האי לסביבתו, התפתחה תופעת הפיראטיות (השוד הימי) ושרידים לתקופה ניתן לראות עד היום בפולקלור המקומי שהשתרש ברחבי האי.

איי המפרץ הסארוני שימשו כמגרש משחקים רחב ידיים ומעניין ביותר ל"רכיבת "המבחן שערכנו. יצאנו לדרך בשתי סירות חצי קשיחות שאורכן כ – שמונה / תשעה מטר כול סירה ( קבוצה של  כשמונה עיתונאי-שיט מרחבי העולם ) . חולקנו לשתי קבוצות בנות חמישה איש: ארבעה עיתונאים ונהג יווני המכיר את האזור על בוריו. הסירות עצמן חדשות ובמצב תחזוקתי מצוין, מנועי בנזין  250 ו – 300 כוח סוס הבונים מהירות של מעל 40 קשר בתנאי ים שקטים, אמצעי ניווט משוכללים הכוללים ג'י פי אס צבעוני ותווין מפות, מכשיר קשר,  טלפון לוויני וכמובן סי.די עם דיסקים לרוב של מוזיקה יוונית. לכל סירה מנוע עזר לחרום, ציוד בטיחות מסודר ומאורגן הכולל את כל ציוד ההצלה  הדרוש ותאי אחסון באזורים שונים בסירה המעניקים יכולת נשיאה של ציוד רב, הן ציוד-צוות אישי והן ציוד קמפינג במידת הצורך, כמות ניכרת של מים מתוקים במכלי הסירה וכמות ניכרת של דלק - דבר המעניק טווח הפלגה גדול במיוחד.

 הפלגנו ע"פ  פרופיל ההפלגה הקלאסי להפלגה באזור הים האגאי:  יציאה לדרך בשעות הבוקר המוקדמות, בהן בדרך כלל הים חלק ותנאי השיט נוחים במיוחד. רוחות המלטמי האופייניות לאזור, מתחילות בדרך כלל מאוחר יותר במהלך היום לקראת הצהרים ואף על פי שסירות הגומי החצי קשיחות הללו מסוגלות להפליג בתנאי ים ורוח קשים במיוחד, הרי שהפלגה מהירה בים חלק, עדיפה בהרבה על הפלגה איטית בתנאי ים סוער ורוחות חזקות. סדר היום היה: בין שעה וחצי לשעתיים של הפלגה מהירה לאי הבא, לפני הצהריים עגינה במקום נוח ובטוח, ויציאה לסיבוב ברחבי האי אליו הגענו. את שעות היום הקדשנו לטיול באיים, לבטלה נעימה בטברנות היווניות הרבות, לאכילת קלמארי ושתיית אוזו, בשעות אחר-הצהרים המוקדמות יציאה חוזרת לים, מעבר מהיר וכיפי לאי הבא והתארגנות לחניון לילה. חניון הלילה הוא "אופציה" גמישה וניתן לבחור בין היכולת הפשוטה להתארגן למחנה לילה על החוף עם אוהלים, שקי שינה, מזרונים ומדורה  ובין הברירה ה"נוחה" יותר, של עגינה במזח של מלון יווני מקומי, קשירת הסירות למזח המוגן של המלון ושינה במקום נוח בצמוד לקו המים. במשך ההפלגה עצמה ניתן בקלות רבה לצלול, לדוג ולשחות בכל מקום שמתחשק לאורך הדרך. חוויה גדולה ומרגשת במיוחד הייתה לעצור בלב ים, לשחייה בתוך להקה של כמה עשרות דולפינים אשר ליוו אותנו באזור האי הידרה. תנאי ים שקטים במיוחד, מים צלולים ביותר וראות מדהימה לעומק המים הכחולים,  הפכו את השחייה הזאת לאירוע מיוחד במינו. תמיד תמיד כאשר רואים דולפינים בהפלגות בלב ים יש תחושה שהם "מבינים" ו "יודעים" . מבט בעיניים של דולפין שוחה ממרחק מטר וחצי שניים מצליח לגרות לתחושה מיוחדת במינה וקשה להסבר, כטבען של חוויות מיוחדות. הלהקה שליוותה אותנו נעלמה לפתע בתוך שניות ללא שום  סיבה או הסבר "הגיוני" לאחר שחיה משותפת ארוכה באופן יחסי.

ההפלגה החוויתית בסירות חצי קשיחות היא משהו חדש ושונה. הגמישות התפעולית של כלי השיט האלו מעניקה יכולת אמיתית ליהנות מההפלגה באופן "אחר" ושונה מהפלגות יאכטות מוכרות, הן מנועיות והן מפרשיות. המהירות הגבוהה מעניקה טווח גדול במיוחד, אותו ניתן לגמוע בזמן קצר וכך לעבור בהרבה מקומות שונים לאורך המסלול המיועד. שינוי כיוון כדי לבדוק אי או אתר, או מקום שלא היה בתכנון ההפלגה המקורי, הוא פשוט ויעיל. האופי של כלי שיט אלו, מבחינת השוקע ויכולת נשיאת הציוד, פותחת אפשרות של קמפינג ימי אמיתי.

ובעיקר בעיקר, האיים היוונים והים האגאי ... האור הבהיר והמים הכחולים ביוון, הם שילוב מדהים ביופיו שלעולם אינו משביע. ככל שתרבה להפליג ביוון, כך תרגיש שלא הפלגת מספיק

 

 יפתח קוזיק הוא מנהל מחלקת מכירת ספינות יד שניה ב"תשוט"

ובעל הבלוג "שבעת הימים"