השכרת יאכטה והפלגה בקורפו

מאת יוסי ארדיטי

מאי 2013

הפלגת צ'ארטר באיזור קורפו 23.5.13  - 1.6.13

באחת מהפלגות השבת השגרתיות שלנו, ביום שמש חורפי (ינואר 2013..), החלו סימני השאלה לעופף באויר הקוקפיט : " נו, לאן מפליגים השנה?"

כולנו חברים, בעלי יאכטות ממרינה אשדוד, המפליגים לחו"ל לפחות פעם בשנה. קפריסין, טורקיה, איי הדודקנס ביוון (הקרובים לטורקיה), יעדים אהובים ומוכרים לכולנו.

אך השנה ביקשנו לנו משהו מעט שונה, אולי יותר רחוק. הרעיון של הפלגת צ'ארטר

39º27'.12 N   20º16'.51 E

חציית המיפרץ ביין היבשת לקורפו, הפלגת מיפרשים מצויינת,
תנוחה אופיינית...

קשורים לרציף במרינהNaok  לפני הגשם של הלילה. ברקע - המצודה.
39º37'.3 N  19º55'.65 E

מצודת קורפו - מבט מהים

היאכטה Sea Queen שהוחזרה אחר כבוד לרציף החברה
במרינה Gouvia

אז זהו..עם הטרולי, על הרציף, בדרך הביתה...:

התגבש לו תוך דקות. הצוות המתגבש כולל את: שלום, חיים ובת זוגו נופיה, סנדרה ואנוכי - יוסי.

חיים שלנו,שביקר בעבר בקורפו פעמים רבות והתאהב באי פסק: "קורפו הוא היעד!"

כמובן שהרעיון התקבל בברכה ע"י כולנו,ומכאן התחלנו להתגלגל: כמה בירורים באינטרנט, טלפון שלי ביום א' ל"תשוט", וכעבור יומיים שלושה - מונחות לפנינו 3 הצעות מחיר להשכרת יאכטות חדשות ומפתות. בוחרים את ההצעה המתאימה לנו,עוד כמה טלפונים לחברות תיירות, וגם נושא הטיסות מסודר.

אבל... אנחנו רק בפברואר, ההפלגה בסוף מאי... איך מחכים עד אז ?...

אז כמאמר המשפט הידוע: "עוד לא נולד הכוח שהצליח לעצור את הזמן...." והנה אנחנו כ- 10 ימים לפני ההפלגה. כשייטים מיומנים, סוגרים בינינו את כל הקצוות, מי מביא מה, שלא יחסר איזשהו תבלין חלילה... דואגים להזמין מלון קטן בקרבת המרינה ל-2 לילות שלפני ההפלגה, שוכרים מראש רכב מתאים, מקבלים המלצה לטברנה באתונה, ו...הנה אנחנו בבוקר הטיסה.

יום חמישי  23.5.13

טיסה לאתונה. נוחתים ב-09:15, נסיעה ברכבת (8 יורו לאדם) לכיכר מונסטיראקי.

קילו דובדבנים נרכש חיש מהר, והפראפה (נס קפה קר מוקצף למי שאינו יודע) הראשון גם הוא לא מאחר להגיע.

מבקרים בשוק הבשר והדגים המדהים (פנטזיה של שלום שלנו..), ובמסעדה, בתוך השוק, אוכלים את ארוחתנו היוונית הראשונה.

חוזרים אחה"צ לשדה התעופה ובסביבות 19:30 נוחתים בקורפו. האיש מחברת ההשכרה ממתין עם שלט הנושא את שמי, ותוך דקות אנחנו ישובים בפיאט דובלו 7 מקומות, עם מזוודותינו בדרך לגובייה ( או גויאבה כמו שפילה מכנה אותה...) - עיירת המלון והמרינה.

מגיעים ל: Kalipso apartments, מלון קטן ומצוין, עם בריכה, שנבחר על ידינו מראש ונמצא 3 דקות הליכה מהמרינה. כאן המקום לציין לטובה את המלון ואת אדוניס-הבעלים האדיב- שעזר לנו בכל שהתבקש.

בערב, חיים מוביל אותנו למסעדת Gyros מצויינת. אוכלים ו...הולכים לישון.

יום ששי 24.5.13

קמים בבוקר לא מוקדם מדי ומתחילים לתור את האי. ארוחת בוקר אוכלים בצפון האי ב-Kasiopi,כפר דייגים קטן ומקסים. ממשיכים בנסיעה בכבישים הרריים ולומדים להכיר את אופיו ויופיו של האי הירוק הזה, כמו שרואים בתמונה משמאל, שצולמה מהכביש הנוסע צפונה לכוון Kasiopi, כשהמבט הוא לכוון דרום.

אחה"צ חוזרים למנוחה במלון ובדרך נכנסים למרינה, רואים לראשונה את היאכטה  Sea Queen, ומצליחים לסכם עם החברה על קבלתה למחרת, שבת ב-11:30 לפנה"צ! (את סירות הצ'ארטר מקבלים בד"כ ב- 18:00-17:00). מספיקים לטייל בערב בקורפו העתיקה, ולהתפעל מסגנונות הבנייה המשולבים: איטלקי, צרפתי..

אוזו קטן, והולכים לישון.

שבת 25.5.13

נפרדים לשלום מהמלון ומאדוניס, לא לפני שמסכמים איתו על שכירת חדר למנוחה ואחסון חפצים בשבת, כשנסיים את ההפלגה.

אחרי ארוחת בוקר טובה בטברנה מקומית, מתפצלים: שלום וסנדרה-לסופרמרקט הקרוב לעריכת קניות (יש רשימה מוכנה מראש). חיים ויוסי - לקבל את הסירה. נופיה - שומרת על חיים ויוסי.

בשעה 11:30 חיים, נופיה ואנוכי מתייצבים במשרד חברת ההשכרה (Vernicos) במרינה Gouvia. מקבלת את פנינו בלונדה חמודה. קצת paper work, חתימות, אשראי, ו...ניגשים לסירה עם מר טנסיס - המנהל היווני הנמרץ.

טנסיס עובר איתנו במהירות על הכל, אנחנו זוכרים את כל המלצותיה של פילה ומוסיפים כמה בדיקות משלנו... בעלי יאכטות או לא בעלי יאכטות ? מר טנסיס מתרשם מאד מבקשתי לפתוח את דלתית הגישה ולבדוק את ציר המדחף... מסיימים את הבדיקות בסביבות 13:30, ומבינים שקיבלנו יאכטה חמודה, מתוחזקת (סט מפרשים חדש...) ומאובזרת היטב, כולל  Bow thruster (מנוע חרטומן בעברית)... איזה צעצוע כייפי !

שלום וסנדרה מגיעים עם הקניות, מעמיסים, מסדרים מקרר ו...יאללה !
מוכנים ליציאה !

בשעה 15:00 משחררים חבלים ויוצאים לכוון דרום האי, לכפר Petriti. זוכרים את האזהרה לעבור ביציאה בין הבויות במפרץ , עקב אזור נרחב של מים רדודים מדרום.

איזה כיף !!! הרוח, אויר "יד ראשונה" כמו שאומרים אצלנו, "קול פיכפוך המים"... ההפלגה מתחילה. רוח כ-15 קשר, אנחנו לסרוגין מנוע וחלוץ, ובסביבות 18:00 מגיעים ליעדנו.

הכפר Petriti, קטן וחמוד. ניגש לעגינה ים תיכונית ראשונה, עם רוח צד חזקה. אך גם אנחנו חזקים. שלום מתפעל את העוגן, אני על ההגה, חיים על חבלי הירכתיים, ותוך כמה דקות אנו עגונים וקשורים למזח.

אוזו לציון סיום לג ההפלגה הראשון, וניגשים לטברנה הקרובה למעגן, לארוחת ערב: דגים, קלמרי, תמנון בגריל..הרבה שמחה !

מטיילים ברחובות הכפר הקטנים, מתפעלים מיופי הבתים ומהאסתטיקה הכללית, וחוזרים ליאכטה להתארגנות לשינה.

בסביבות השעה 22:00,מגיעה בוואריה 45, מבצעת תמרון, מטילה עוגן ומתחילה בתנועת רוורס. חיים אומר : "מה, הוא מפגר? מנסה להכנס ביננו לבין השכן?" עיני כולנו משתאות למראה סקיפר בריטי צעיר ונועז, שביחד עם איש צוות אחד בלבד, מצליח לדחוק את הבוואריה הגדולה הזו בתנועת Squeeze, בינינו לבין שכנינו, מרווח של 2 מטר, אולי. השכן, שגם הוא בריטי, מביע את מורת רוחו ב"בריטית מדוברת" נימוסית, אך לבסוף הכל עובר בשלום, כולם קשורים, צמוד ונעים...הולכים לישון.

יום ראשון 26.5.13

עשינו לנו נוהל קבוע: 08:00 קפה ראשון + עוגיות הקורנולצה של סנדרה שלנו (ממולאות רחת לוקום), שחרור חבלים, הרמת עוגן ויציאה לדרך. את ארוחת הבוקר אוכלים כבר בדרך.

שמים פעמינו דרומה לכוון האי Paxi. רוח דרום מערבית,10  קשר, מרימים מפרשים, וחיים מתחיל לתפעל ארוחת בוקר. אבל איזו ארוחת בוקר...! סלט יווני עשיר, צזיקי מעשה ידיו של חיים, זיתי קלאמטה, קצת נקניק, וביצי עין מטוגנות לפי בקשת הצוות. עונג צרוף.

במעבר בין קורפו לpaxi- הרוח מעט מתגברת ואנו מצמצמים ראשי. מתקדמים כ-6 קשר בממוצע. כעבור זמן לא רב מגיעים לעיירה המקסימה Gaios. זו עיירה מוגנת מכל כוון, ואנו מתארגנים לעגינה בכניסה לתעלה.

בתוך המעגן הרוח קלה. מטילים עוגן, רוורס, שכן צרפתי על הרציף מקבל חבלים, עוד כמה דקות ואנו עגונים וקשורים. לידינו מגיע גרמני המפליג Singlehanded, ואנו עוזרים לו להיקשר. תוך כדי ההיקשרות מעביר לידינו 2 פחיות בירה קפואות. ובכלל- נראה שהבירה הרבה יותר מעניינת אותו מההקשרות עצמה... כעבור כמה דקות גם הוא קשור-מחוייך.

חיים ואני מחליטים להוריד את הדינגי והמנוע (2.5 כוח 4 פעימות) ומבצעים הפלגת נסיון לעיירה. לאחר שנת צהרים ביאכטה יוצאים כולנו לטייל ומתיישבים בכיכר לאכול Gyros. ובערב שוב טיול בעיירה,חנויות קטנות של מזכרות, קפה פראפה וקרפים טעימים,ןעושים דרכנו חזרה לסירה,למנוחת לילה.

אחחח...יש ירח מלא והמקום מקסים....

מחליפים ביננו מחשבות ומתדיינים-מתי נגיע למקום המקסים הזה עם הסירה שלנו,לכמה חודשים ?..

יום שני 27.5.13

מרימים עוגן ב - 8:00 בבוקר, בנוהל הקבוע אחרי הקפה, כשמוקדם יותר הספקתי להביא לסירה 2 ככרות לחם מקומי – חם וטרי !

סיכמנו על קפיצה קטנה לאי השכן מדרום- Anti-paxi לצפות בו בלבד. משייטים לאורך חופו המזרחי של האי הקטן, ועולים חזרה לצפון האי Paxi למיפרץ העיירה Laka. המיפרץ מתגלה כמקום מ-ד-ה-י-ם !  מים בגווני טורקיז בהתאם לעומקים, ממש כמו בקאריביים.

בפיילוט בוק מוצע להטיל עוגן ולהיקשר עם חבל ארוך לחוף, ולכך אנו מתארגנים: שלום על העוגן, חיים יורד לדינגי עם חבל ארוך ומחליט לבצע את האופרציה עם משוטים, אני על ההגה, נופיה מקריאה עומקים וסנדרה-מעודדת ! עבודת צוות מושלמת ותוך 3 וחצי דקות אנו עגונים וקשורים בלב גן העדן ! מזג האויר שמשי, המים קורצים...והופ ! אני במים הקרים לשחיה  (תחילת עונה...) ואחרי - האחרים.

יושבים בקוקפיט, הראש מתמסטל מהאוזו וצבעי גן העדן שמסביב ועכשיו מרגישים בכל העוצמה את חופשתנו המוצלחת. אחה"צ, חיים נופיה ואני יורדים עם הדינגי לטיול + פראפה בכפר, ובדרך חזרה מביאים איתנו 2 קופסאות גלידה שהוזמנו ע"י חברינו שנשארו ביאכטה.

בדרכנו חזרה, נראה לנו, אפעס, שהיאכטה קצת מיטלטלת עם הסוול... חיים שולף תאוריה ש"המקצוענים, עומדים על עוגן ופחות מיטלטלים ואילו הצ'ארטריסטים שקראו בפיילוט בוק - יתנדנדו!" עם רדת החשיכה הרוח נחלשה, הסוול פסק הנידנוד נחלש. אחרי ארוחת ערב – פסטה מצויינת ששלום הכין, הסתכלתי סביב: כ-20 יאכטות מסביבנו, רואים רק את פנסי העגינה בקצות התרנים. האורות של Laka משתקפים על המים, הטברנות בכפר מפיצות ריח כבש צלוי...ואצלנו בסירה צלילי ג'אז...

יום שלישי 28.5.13

יוצאים בבוקר מ-Laka,כשהחרטום מכוון ליבשת (ה-Mainland), וחוצים את המיפרץ לכוון איי Sivota. לאחר שעות בודדות של הפלגה נעימה מגיעים לכפר Murtos, תמרון קצר, ועגינה ים תיכונית על מזח הכפר. על הרציף יש חיבורי מים וחשמל. מיד עם סיום ההיקשרות, יורד לבית הקפה המצוי כ-10 מטר מהסירה ומזמין  5 פראפה-Take away משלוח לסירה...

נהנים מנוף המיפרץ ומהכפר ויורדים לסיור. לפי הנחיית שלום, מוצאים את קצב הכפר וקונים ממנו לאחר הסבר בשפת סימנים, בשר כבש טחון. הבשר הופך לעת ערב לקציצות "קופטה" מהטעימות שאכלתי אי פעם (!), בלווית אורז מצוין.

לפתע,העגינה במקום מיתגלה כ-לא מי יודע מה...המזח פתוח למיפרץ, נכנס סוול עם רוח והיאכטה מתחילה לקפצץ... מקצרים את שרשרת העוגן, מרחיקים עצמנו מהרציף, מתכוננים להחמרת המצב ומקווים לטוב. אז גם נזכרים בשיר : "יאכטת חברה..יאכטת חברה..."   שמחים ששילמנו ביטוח ביטול השתתפות עצמית... כעבור כשעה הרוח נרגעת והכל חוזר על מקומו בשלום.

המלצה: ב-Murtos לא לעגון על מזח הכפר. להכנס שמאלה יותר לאזור המעגנה, אם יש מקום.

טיול עם רדת החשיכה בכפר המקסים, לאחריו עוד אוזו ועוד קפה. ונרדמים.

יום רביעי 29.5.13

יוצאים בבוקר מ- Murtus לעבר המפרץ הבא - של הכפר Platarias. זהו כפר חמוד הנמצא בקצהו של מיפרץ. מימי המיפרץ , כרגיל במפרצים-שקטים, והיאכטה מחליקה לאיטה. חיים כבר מתקדם מאד עם ההכנות לארוחת הבוקר המסורתית.. לכן, מחליטים פשוט לעצור, אין צורך לא בעוגן ולא ב-Heave to...היאכטה עומדת במקומה ואנו ניגשים בתיאבון רב למלאכת ארוחת הבוקר.

לאחר מכן, ניגשים לעגינה טובה על רציף העיירה השקט והמוגן, לאחר שבחנו היטב, בסיור מקדים, את המעגן. יש מים על הרציף, אין חשמל.

מימין לנו Dufour ענקית, נראית כ-Cruiser של חוצי אוקיאנוסים, ומשמאל –יאכטה קטנה, כ-30 רגל שלגביה יש לנו סיפור-בהמשך...

מיד עם ההיקשרות, ניגש לבית הקפה הסמוך מזמין פראפה טייק אווי....וכמובן מבקש את הסיסמה ל- Wi-fi... חיים ואני יוצאים לטיול ימי בדינגי, מוצאים חוף נחמד ונכנסים לשחיה במים. בערב יוצאים לארוחת ערב בטברנה מקומית, ונתקלים שוב בשכנינו עם היאכטה הקטנה משמאלנו. וכאן בא הסיפור:

על היאכטה זוג, נראים סקנדינבים, גבר הנראה כבן 45-50,ואשה מבוגרת, הנראית 70+. הגבר, לבוש בתחתונים בלבד, עובד ללא הפסקה על היאכטה, מרגע שהגענו: משייף, משפשף, ממרק מבפנים ומבחוץ, ללא לאות. והאישה?- משתזפת בבקיני על הסיפון (70+ זוכרים ?...)

בסוף יום העבודה המפרך, אנו נדהמים לחזות בתמונה הבאה: האישה שהשתזפה כל היום יושבת ברגלים מורמות והגבר מעניק פדיקור ולק לכפות רגליה...מיד הועלו השערות שונות לגבי מהות הקשר ביניהם...

עם תום ארוחת הערב חוזרים לסירה, עוד אוזו, עוד תה ועוד ג'אז והולכים לישון.

יום חמישי 30.5.13

מחליטים לערוך שינוי בתכנית, עקב גשם הצפוי לרדת הלילה. במקור תיכננו להמשיך צפונה, לאיזור הגבול עם אלבניה ולעגון במיפרץ נחמד בטבע. עקב הצפי לגשם, בחרנו לחצות שוב את המיפרץ ולהיערך לעגינת לילה במרינה Naok, למרגלות קורפו העתיקה. הקרבה לעיר ,חשבנו, תהיה נעימה יותר בשעות הגשם.

אז יצאנו להפלגת מיפרשים מדהימה ברוח 15 קשר ובים שטוח, כשאנו חולפים ע"פ הכניסה לנמל הגדול של Igumenitsa, ובשעות הצהריים המאוחרות, נכנסים למרינה Naok.

האמת -"מרינה" די מצ'וקמקת, מבחינת השירות שמספקת וביחס למחיר (40 יורו ללילה). יש מים על הרציף, יש חיבור חשמל מאולתר, שרותים ומקלחות לא משהו. אבל - יש נוף מדהים של המצודה בקורפו !! אז יצאנו לטייל בעיר העתיקה ואף טיפסנו אל המצודה, ובדרכנו חזרה-שוב הבאנו  שוק כבש - לפי מצוותו של שלום, שהתקין ממנו ארוחת ערב מעולה.

ובלילה- אכן, בהתאם לתחזית גשם די חזק.

יום ששי 31.5.13

היום צריכים להחזיר את היאכטה. אבל יש עוד זמן.

אז יצאנו בבוקר לכוון מיפרץ מצפון למרינה בגובייה, מתוך כוונה לעגון שם, לכייף ,ואחה"צ לחזור למרינה. יצאנו במזג אויר צח ונקי אחרי הגשם של הלילה. הקפנו את ה"שן" של המצודה ועשינו דרכנו על מנוע בים חלק. ברקע נראית המצודה היפה ואנו חולפים על פני מעבורות גדולות ואף רחפת אחת שעושות דרכן לנמל קורפו.

מגיעים למיפרץ המיועד, זורקים עוגן, קצת רוורס ואנחנו בסתלבט....חיים ואני יורדים לסיור חקירת חוף עם הדינגי, מגלים חוף פרטי של מלון, ניגשים לרציף ומבלים חצי שעה בבאר על המים, בשתיית פראפה ובירה קרה. חוזרים ליאכטה לתנומת צהרים, מרימים עוגן ומדלגים מיפרץ אחד צפונה. לאחר "פטרול" במיפרץ, מתחילים לחזור.

אנו בכניסה למיפרץ גובייה ב- 16:30 כשב- 18:00 צריך להחזיר את הסירה. שמים לב שאנו לא היחידים... שיירת יאכטות אחרינו, כי כולם חוזרים להחזיר את הסירות... כפי שהונחינו מראש, מכוונים את החרטום לרציף הדלק. אבל, כאמור, אנחנו לא היחידים...תור לפנינו ואחרינו.

יופי יוסי (אני אומר לעצמי), לא יכולת לחשוב על תדלוק בבוקר, כשהרציף ריק ?... שלום הראשון שמאבד את סבלנותו ומציע לחזור מאוחר יותר או מחר. אנחנו נכנסים למרינה ומבצעים גישת ירכתיים, ללא חרטומן (כי ככה אני רגיל...) מוסרים חבלים לבנות חברת הצ'ארטר, רק כדי לשמוע מהן שתחנת הדלק ניסגרת ב-18:00, ועלינו לגשת לשם עכשיו ולתדלק...

אז משתחררים, ושוב מישתחלים לתור התידלוק ומגיע תורנו. מתדלקים חיש מהר וחוזרים להיקשרות. לאחר ההיקשרות, אני זורק לאויר: " חיים, עזוב הכל ולך להכין יוגורט עם פירות !"...וחיים עוזב הכל ומביא איתו יוגורט מהאגדות היווניות !!

ולאחר מכן ארוחת ערב בטברנה בתוך המרינה, וכבר מתכננים את תהליך ההזדכות מחר.

שבת  1.6.13

נו...אז מתעוררים ב-07:30, שותים קפה בנחת ומתחילים לארוז. סריקה ראשונה, ועוד אחת וב- 09:00 בדיוק יורדים כולנו מהסירה. תהליך ההזדכות לא לוקח יותר מרבע שעה. בסיום-מודים למר טנסיס ולצוותו, וכבר מחכה לנו מר אדוניס עם רכבו, מעמיס אותנו על תיקינו ו..למלון.

התאגנות קצרה בחדר שהוקצה לנו ויוצאים לחפש ארוחת בוקר בגובייה. שלום..כידוע... אין לו מי-יודע-מה סבלנות לחיפושים רבים. כך שנכנסים לטברנה הראשונה שפוגשים. גברת צעירה שמשום מה נראית לי פיליפינית או תאילנדית אומרת שיש להם ארוחות בוקר. אז מזמינים. ומחכים... ומחכים..ואחרי חצי שעה יוצאות 3 מנות ביצים. אבל אנחנו חמישה...אז מחכים עוד ומחכים וכעבור 40 דקות נשברים. משאירים לגב' 10 יורו , ומתחפפים. הגב' מתנצלת ומתנצלת שאין לה הבוקר עזרה...

ואנחנו כבר בטברנה אחרת אוכלים ארוחת בוקר ראויה לשמה. אח"כ שוב מתפצלים. שלום וסנדרה - למנוחה במלון, חיים, נופיה ויוסי - ל"חריש עמוק" של רציפי המרינה. המרינה- ענקית. רציפים ע"ג רציפים. תאווה לעיניים. מטיילים ומסיירים ומתרשמים מהיאכטות, ומקבלים רעיונות, וגם נכנסים ל-chandlery המעולה, ומקנחים-איך לא, בפראפה.

ופתאום נהיה צהרים.ואנחנו נהיינו רעבים. אז הולכים לקחת טייק אווי של gyros מצוין+עופות+קציצות+סלט ואוכלים במלון.

ושוב מנוחה קלה, ולעת ערב מסתייעים באדוניס ובמונית ועושים דרכנו לשדה התעופה.

מהאויר צופים בערגה באי המדהים ממנו ניפרדנו זה עתה וחולמים ומפנטזים - על השייט הבא !